Για παιδιά με ΔΕΠΥ και όχι μόνο!
Πολύ συχνά παρατηρείτε ότι κάποιοι μαθητές σας, θυμούνται καλύτερα από άλλους!
Η μνήμη ως λειτουργία δοκιμάζεται σε όλη τη διάρκεια της σχολικής ζωής. Παρεμβαίνει σχεδόν σε όλα τα στάδια της μάθησης και για αυτό μια αδύναμη ή ανεπαρκής μνήμη καθορίζει τα αποτελέσματα κάθε μαθησιακής εμπειρίας. Επομένως θεωρείται σκόπιμο η μνημονική ικανότητα να ενισχύεται σε όλους τους μαθητές με ΔΕΠ-Υ ώστε να διευκολύνεται η απομνημόνευση και ανάκληση των πληροφοριών.
Ας δούμε μερικές τεχνικές που θα βοηθήσουν το παιδί με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες να θυμάται, ενώ παράλληλα θα ωφεληθεί το σύνολο της σχολικής τάξης!
10 τρόποι ενίσχυσης της μνήμης:
1. Χτίσε πάνω στη γνώση που ήδη υπάρχει: ρώτησε τους μαθητές σου τι γνωρίζουν για το καινούργιο θέμα που θα συζητήσετε και προσπάθησε να συνδέσεις τα νέα στοιχεία που εισάγεις με τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει μια συνέχεια. Έτσι η νέα πληροφορία δεν θα «ταξιδεύει» μόνη της αλλά θα ανήκει στην αλυσίδα που την ενώνει με την ήδη υπάρχουσα γνώση.
2. Δείξε αυτό που θες με πολλούς τρόπους: δεν είναι όλοι οι μαθητές ίδιοι. Κάποιοι είναι περισσότερο «οπτικοί», άλλοι «ακουστικοί» και άλλοι «κιναισθητικοί». Με το να παρουσιάσεις αυτό που θέλεις να απομνημονευτεί με πολλούς τρόπους βελτιώνεις κατά πολύ τη δυνατότητα αποθήκευσης και ανάκλησης της πληροφορίας. Ακολούθησε τα βήματα από το 3 έως το 7!
3. Φτιάξε μια εικόνα: εικονοποίησε τις νέες πληροφορίες οργανώνοντας τις σε μια εικόνα (πχ. σχεδιάγραμμα)
4. Φτιάξε ένα τραγούδι: η προηγούμενη, οικεία γνώση θα μας δείξει πάλι το δρόμο. Βρες ένα γνωστό, χαρούμενο τραγούδι και άλλαξε τους στίχους βάζοντας τις πληροφορίες που θέλεις!
5. Φτιάξε ρίμα, ποίημα: ακόμα θυμόμαστε ποιήματα χρόνια μετά από τότε που τα μάθαμε και αυτό έχει να κάνει με την ομοιοκαταληξία. Προσπάθησε να φτιάξεις μικρά ποιηματάκια που να περιέχουν λέξεις και προτάσεις από αυτά που πρέπει να απομνημονευτούν.
6. Δραματοποίησε το: με ένα αυτοσχέδιο «σκετς» η σειρά των γεγονότων στο μάθημα της Ιστορίας μπορεί να αποτυπωθεί πολύ καλύτερα.
7. Χρησιμοποιήστε τα χέρια σας: βάλε τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τα χέρια τους για να θυμηθούν. Γράψτε πάνω σε αφρό, ρύζι, αλάτι, άμμο, γυαλόχαρτα. Χρησιμοποιήστε μαγνητικά γράμματα, τουβλάκια, legos. Φτιάξτε προτάσεις που πρέπει να θυμάστε και κόψτε τις σε παζλ. Ενώστε τις και διαβάστε. Οι ιδέες εδώ είναι ανεξάντλητες!
8. Επανάληψη: επαναλάβετε τους τρόπους που είδατε ότι ήταν περισσότερο αποτελεσματικοί. Η αποδοτική εξάσκηση και επανάληψη ανατροφοδοτεί τη μνήμη με αποτέλεσμα να υπάρχουν καλύτερα αποτελέσματα κατά την απομνημονευτική διαδικασία.
9. Να είσαι ρεαλιστής: θα πρέπει να αποδεχτείτε ότι κάποιοι μαθητές μπορούν να απομνημονεύσουν καλύτερα από άλλους. Αναγνωρίστε τις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών σας και μειώστε το μέγεθος της πληροφορίας που πρέπει να αποθηκευτεί σε κάποια παιδιά. Το να αναγκάζουμε ένα παιδί με μνημονικές δυσκολίες να υπερπροσπαθεί, θα οδηγήσει στο αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που επιθυμούμε. Επίσης μη χρησιμοποιείτε την απομνημόνευση ως τιμωρία γιατί έτσι θα χαρακτηριστεί ως μια αρνητική εμπειρία.
10. Διασκεδάστε: γενικά η απομνημόνευση μπορεί να είναι μια βαρετή και δύσκολη διαδικασία για αυτό χρησιμοποιείστε τους παραπάνω τρόπους με καλή διάθεση για να αλλάξει και η στάση των παιδιών απέναντι σε αυτή.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας, dyslexiaathome
Ειδική Παιδαγωγός – Κοινωνική Ανθρωπολόγος
ειδικευμένη στην αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών/δυσλεξίας, dyslexiaathome