Του Ελευθέριου Σκιαδά, από τον Μικρό Ρωμιό
Τις πρώτες ημέρες του Φεβρουαρίου 1893 όλη η Αθήνα ήταν ανάστατη και οι κάτοικοί της δεν παρέλειπαν να περάσουν από την οδό Αθηνάς για να παρακολουθήσουν την πρόοδο των εργασιών που αφορούσαν στην κατασκευή του πρώτου υπόγειου σιδηροδρόμου στη χώρα!
Εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσίαζαν οι πρώτες δοκιμές για την αντοχή της σήραγγας.Μέρος του Τύπου εξέφραζε φόβους ότι «η γη θα πέσει να πλακώσει εκείνους που θα βρίσκονται από κάτω παγιδευμένοι». Έτσι, οι αρχές αποφάσισαν να αποδείξουν ότι δεν υπήρχε κανένα τέτοιο ενδεχόμενο.
Έβαλαν να «σουλατσάρουν» πάνω – κάτω την οδό Αθηνάς και κατά μήκος της σήραγγας τέσσερις οδοστρωτήρες που ζύγιζαν εξήντα τόνους! Χιλιάδες άνθρωποι παρακολουθούσαν το… πείραμα, κρατώντας βέβαια απόσταση μην τύχει και βρεθούν στα έγκατα της γης, όπως προέβλεπαν οι δημοσιογραφικές γραφίδες.
Για να γίνει ακόμη πιο πειστικό το πείραμα, ο κατασκευαστής του έργου, Ψύχας, έδιωξε τους πάντες από τη σήραγγα και κάθισε από κάτω μόνος του «δια να δείξη την πεποίθησίν του δια την ασφάλειαν του έργου και των επιβατών του μέλλοντος», όπως έγραψε ο Τύπος.
Η θορυβώδης δοκιμή, με τους οδοστρωτήρες να παρελαύνουν επί ώρες στην οδό Αθηνάς κυκλοφόρησε γρήγορα και χιλιάδες ήταν οι θεατές των δοκιμών.
Αρμόδια επιτροπή του Τμήματος Δημοσίων Έργων του Υπουργείο Εσωτερικών επέβλεπε τις δοκιμές. Μετά την επιθεώρηση του έργου «η επιτροπή επείσθη ότι ουδεμία βλάβη επήλθεν εις την σήραγγα».
Ακολούθησαν και άλλες παρόμοιες επιδείξεις ώστε να πεισθούν και οι πλέον δύσπιστοι για την ασφάλεια του νέου έργου. Μέχρι και πυροβολαρχία του στρατού έβαλαν να διέλθει πάνω από την επίμαχη σήραγγα που συνέδεε την πλατεία Μοναστηρακίου με τον σταθμό που βρισκόταν στο πλάι του Δημαρχιακού Μεγάρου της οδού Αθηνάς!
Τελικά, οι μηχανικοί φαίνεται πως έκαναν τότε καλά τη δουλειά τους και τα τούνελ του Ηλεκτρικού αντέχουν μέχρι σήμερα.
Περισσότερα αφιερώματα εδώ.