Πολλοί γονείς παραπονιούνται γιατί το παιδί τους μπορεί να ανακοινώσει ότι δεν θέλει τη δασκάλα ή το δάσκαλο ή ότι δεν θέλει να ξαναπάει σχολείο. Διαβάστε παρακάτω τι πρέπει να κάνετε.
Η ψυχολόγος, σχολική σύμβουλος Αναστασία Γκοτσοπούλου σας συμβουλεύει, για το πώς πρέπει να αντιμετωπίσετε την κατάσταση όταν βρεθείτε αντιμέτωποι με αυτό.
Ποιοι είναι οι λόγοι;
Ποιοι είναι οι λόγοι;
Το πρώτο και πιο σημαντικό βήμα είναι να ακούσουμε το παιδί μας και να προσπαθήσουμε να καταλάβουμε τους λόγους που το παιδί δηλώνει ότι δεν θέλει την δασκάλα. Είναι σημαντικό να κάνουμε μια ειλικρινή κουβέντα με το παιδί χωρίς να το κατευθύνουμε. Σε αυτό θα μας βοηθήσουν απλές ερωτήσεις προς το παιδί που ξεκινούν από « ΤΙ; » και όχι να ξεκινούν από « ΓΙΑΤΙ;». Τι πρέπει να το ρωτήσετε;
- Τι κάνει η δασκάλα που σε ενοχλεί;
- Τι μπορεί να κάνει η δασκάλα για να νοιώσεις καλύτερα;
- Τι έχεις προσπαθήσει εσύ από την πλευρά σου για να γίνετε φίλοι με την δασκάλα;
- Τι λένε για τη δασκάλα τα παιδιά που την συμπαθούν;
- Τι λένε για τη δασκάλα τα παιδιά που δεν την συμπαθούν;
Προσοχή στις αντιδράσεις του παιδιού
Στο δεύτερο βήμα οι γονείς θα πρέπει να αναλύσουν προσεχτικά τις αντιδράσεις του παιδιού. Να ερμηνεύσουν την χροιά της φωνής του όταν τους μιλάει για την δασκάλα. Είναι φοβισμένο; Είναι θυμωμένο; Την στάση του σώματος του κατά την διάρκεια της κουβέντας τους. Είναι μαζεμένα τα χέρια στο σώμα του; Έχει αμυντική στάση απέναντι σ' αυτό το θέμα; Δεν θέλει να το συζητήσει μαζί σας; Τότε θα πρέπει να προσπαθήσετε να ηρεμήσετε το παιδί και να του εξηγήσετε πως αν σας μιλήσει για τους λόγους που δεν θέλει την δασκάλα, τότε θα μπορέσετε να το βοηθήσετε.
Τι συμβαίνει;
Το πρόβλημα μπορεί να είναι η κακή «χημεία» μεταξύ του παιδιού και της δασκάλας, ή ακόμα και το πρόβλημα να μην αφορά την απόρριψη από δασκάλα, αλλά την απόρριψη από τα άλλα παιδιά στο σχολείο. Το παιδί μπορεί να αντιδρά έτσι όχι πάντα επειδή υπάρχει πρόβλημα στο σχολείο, αλλά το πρόβλημα να εντοπίζεται στις καταστάσεις που το παιδί αντιμετωπίζει στο σπίτι. Ένα είναι βέβαιο, όμως, ότι το ένστικτο του παιδιού μπορεί αν είναι σωστό και οι γονείς θα πρέπει να δώσουν την πρέπουσα σημασία στην δήλωση αυτήν του παιδιού τους.
Τρόποι επίλυσης του προβλήματος
Ένα καλό ξεκίνημα για τον γονιό είναι:
1. Να ξεκαθαρίσει εάν το πρόβλημα εντοπίζεται στο παιδί ή στο δάσκαλο, με αντικειμενικότητα.
2. Να επικοινωνήσει με τον εκπαιδευτικό και να του εκθέσει το πρόβλημα.
Ο γονιός όταν θα επισκεφτεί το σχολείο, καλό θα ήταν να μην πάει κατευθείαν στον διευθυντή για δηλώσει την δυσαρέσκεια του για τον δάσκαλο, αλλά να επικοινωνήσει πρώτα με τον ίδιο τον εκπαιδευτικό. Είναι σημαντικό ο γονιός να προσπαθήσει να μπει στην θέση του δασκάλου και να κατανοήσει πως δεν είναι εχθροί αλλά σύμμαχοι. Η επικοινωνία με την δασκάλα του παιδιού είναι σημαντική για το παιδί σας γι' αυτό θα πρέπει να είστε διαλλακτική και αντικειμενική στην συζήτηση τόσο με την δασκάλα όσο και με το παιδί.
Ποιος τελικά φταίει;
-Όταν το παιδί μας δηλώνει ότι δεν θέλει την δασκάλα αναζητήστε μια πιθανή αιτία στη σχολική του απόδοση. Εάν νοιώθει πως υστερεί στην απόδοση του, γιατί η δασκάλα είναι αυστηρή στην βαθμολογία ή για κάποιο λόγο νιώθει ότι δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στα μαθήματα.
2. Να επικοινωνήσει με τον εκπαιδευτικό και να του εκθέσει το πρόβλημα.
Ο γονιός όταν θα επισκεφτεί το σχολείο, καλό θα ήταν να μην πάει κατευθείαν στον διευθυντή για δηλώσει την δυσαρέσκεια του για τον δάσκαλο, αλλά να επικοινωνήσει πρώτα με τον ίδιο τον εκπαιδευτικό. Είναι σημαντικό ο γονιός να προσπαθήσει να μπει στην θέση του δασκάλου και να κατανοήσει πως δεν είναι εχθροί αλλά σύμμαχοι. Η επικοινωνία με την δασκάλα του παιδιού είναι σημαντική για το παιδί σας γι' αυτό θα πρέπει να είστε διαλλακτική και αντικειμενική στην συζήτηση τόσο με την δασκάλα όσο και με το παιδί.
Ποιος τελικά φταίει;
-Όταν το παιδί μας δηλώνει ότι δεν θέλει την δασκάλα αναζητήστε μια πιθανή αιτία στη σχολική του απόδοση. Εάν νοιώθει πως υστερεί στην απόδοση του, γιατί η δασκάλα είναι αυστηρή στην βαθμολογία ή για κάποιο λόγο νιώθει ότι δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στα μαθήματα.
Καλό θα ήταν να κάνετε μια συζήτηση τόσο με το παιδί όσο και με τη δασκάλα του. Συζητήστε μαζί της με ποιο τρόπο το παιδί σας μπορεί να βοηθηθεί ώστε να ανεβεί η απόδοση του. Παράλληλα μπορείτε να βρείτε και με το παιδί έναν τρόπο (όπως ιδιαίτερα μαθήματα) για να νιώσει ότι βελτιώνεται.
-Αν το παιδί σας λέει ότι φοβάται την δασκάλα, επιδιώξτε μια συνάντηση με την δασκάλα, με σκοπό να νοιώσει οικεία το παιδί. Μια ήρεμη κουβέντα σε φιλικό επίπεδο θα κάνει το παιδί να νοιώσει πιο άνετα μαζί της.
-Εάν ο λόγος που το παιδί δεν θέλει την δασκάλα, επειδή νοιώθει απόρριψη από τα άλλα παιδιά. Τότε ο γονιός θα πρέπει να έρθει σε συνεννόηση με την δασκάλα ώστε να φέρουν το παιδί πιο κοντά στα άλλα παιδιά.
-Εάν λόγω των προβλημάτων που έχει το παιδί στο σπίτι του, το κάνει να αντιδρά με το να δηλώνει, ότι δεν θέλει την δασκάλα. Τότε ο γονιός θα πρέπει να εξηγήσει στην δασκάλα τα τυχών ενδοοικογενειακά προβλήματα έτσι ώστε να μπορέσουν μαζί να το βοηθήσουν να τα ξεπεράσει.
-Ωστόσο θα πρέπει να εξετάσουμε το ενδεχόμενο κάποιας μαθησιακής δυσκολίας, που κάνει το παιδί να μην αποδέχεται την δασκάλα του. Σε αυτήν την περίπτωση ο δάσκαλος θα πρέπει να εντοπίσει το πρόβλημα και να ζητήσει την συνεργασία των γονιών.
Σε αυτή την περίπτωση η δασκάλα θα πρέπει να αναπτύξει ένα κλίμα εμπιστοσύνης μεταξύ εκείνης και του παιδιού, ώστε να του προσφέρει βοήθεια για την ψυχολογική και σχολική απόδοση του. Πάνω από όλα μια σωστή συνεργασία δασκάλας-γονιού. Ένας συνδυασμός γνώσεις από την δασκάλα και υποστήριξης από την μεριά των γονιών, με την σωστή καθοδήγηση της δασκάλας.
Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει το παιδί να νοιώσει ότι είναι διαφορετικό από τα άλλα παιδιά. Για να μην υπάρχει ξανά αυτή η απόρριψη από το παιδί προς την δασκάλα.