Ένας οδηγός για τους μαθητές
Οι ικανοί
αναγνώστες, όταν διαβάζουν:
Παρακολουθούν την κατανόησή τους
Όταν αποτυγχάνουν να κατανοήσουν το
νόημα του κειμένου, καταφεύγουν αυτόματα στην χρήση διορθωτικών στρατηγικών.
Χρησιμοποιούν τα υπάρχοντα γνωστικά
σχήματα και παράλληλα διαμορφώνουν νέα σχήματα που συνδυάζουν παλιές
πληροφορίες με το νέο υλικό.
Επιβεβαιώνουν ή διαψεύδουν τις
υποθέσεις και προσδοκίες τους σε σχέση με τη νοηματική εξέλιξη του κειμένου,
χρησιμοποιώντας τις γνωστικές στρατηγικές.
Θέτουν ερωτήματα στον εαυτό τους
ασυναίσθητα.
Υποβοήθηση της
κατανόησης σε τρία στάδια: πριν, κατά
και μετά την ανάγνωση
Πριν την ανάγνωση:
τι ερωτήσεις μπορώ να κάνω στον εαυτό μου που θα με βοηθήσουν να κατανοήσω το
κείμενο;
Τι ξέρω ήδη;
Αναρωτιέμαι αν…
Τι χρειάζεται να μάθω;
Κατά την διάρκεια
της ανάγνωσης: διατύπωση ερωτήσεων
Τι ερωτήσεις μπορώ να κάνω στον εαυτό
μου καθώς διαβάζω αυτό το κείμενο που θα μπορούσαν να με βοηθήσουν να το
καταλάβω;
Πώς αυτή η πληροφορία συνδέεται με
αυτά που ξέρω ήδη;
Τι λέει ο συγγραφέας για…;
Τι εννοεί ο συγγραφέας λέγοντας…;
Εξακολουθώ να χρειάζομαι απάντηση
στην ερώτηση…
Κατά την διάρκεια
της ανάγνωσης: κατανόηση κειμένου
Σε ένα δύσκολο σημείο του κειμένου:
Σταματώ για να σκεφτώ για…
Κοιτάζω πιο προσεκτικά το/τα…
Σπάω το κείμενο σε κομμάτια
Συνοψίζω καθώς διαβάζω
Συζητώ αυτά που έχω διαβάσει
Κατά την διάρκεια της ανάγνωσης: διατύπωση
λογικών υποθέσεων
Πώς μπορώ να καταλάβω πληροφορίες που
δεν διατυπώνονται ξεκάθαρα;
Με βάση αυτά που έχω μόλις διαβάσει,
διαπιστώνω ότι…
Τα στοιχεία που υποστηρίζουν την
διαπίστωσή μου είναι…
Τώρα μπορώ να συμπεράνω ότι…
Νομίζω ότι…επειδή…
Κατά την διάρκεια
της ανάγνωσης: δημιουργία νοερών εικόνων
Για να καταλάβω καλύτερα καθώς
διάβαζα…
Φανταζόμουνα με τι… έμοιαζε
Δημιούργησα μια νοητική εικόνα του…
Χρησιμοποίησα εικόνες για να με
βοηθήσουν να…
Κατά την διάρκεια
της ανάγνωσης: δημιουργία συνδέσεων
Πώς μπορώ να χρησιμοποιήσω αυτά που
ξέρω ήδη για να με βοηθήσουν να κατανοήσω το κείμενο;
Ήδη ξέρω για…
Το κείμενο μου θυμίζει…
Αυτό είναι ανάλογο με…
Αυτό το κείμενο διαφέρει από… επειδή…
Αυτό το κείμενο με έκανε να σκεφτώ για…
Κατά την διάρκεια
της ανάγνωσης Όταν φτάνω σε μια άγνωστη λέξη…
Κοιτάζω τις φωτογραφίες, τα
διαγράμματα ή τους πίνακες
Χρησιμοποιώ τα συμφραζόμενα και άλλα
στοιχεία του κειμένου
Την παραλείπω και επιστρέφω αργότερα
Σταματώ και κάνω ερωτήσεις
Κατά την διάρκεια της ανάγνωσης:
δημιουργία σημειώσεων
Για να κρατήσω καλές σημειώσεις:
Ψάχνω τις κύριες ιδέες
Χρησιμοποιώ λέξεις που καταλαβαίνω
Περιορίζω τον αριθμό των λέξεων –
επαναδιατυπώνω, σβήνω, συνθέτω
Οργανώνω με βάση τις επικεφαλίδες
Χρησιμοποιώ σύμβολα, χρώματα και
ιστούς αράχνης για την οργάνωση
Κάνω ανασκόπηση, προσθέτω και
επανεξετάζω
Μετά την ανάγνωση
Τι ερωτήσεις μπορώ να κάνω που θα με
βοηθήσουν να καταλάβω καλύτερα αυτό το κείμενο;
Τι εννοεί ο συγγραφέας λέγοντας…;
Τι έμαθα;
Αναρωτιέμαι αν…
Μετά την ανάγνωση: εξεύρεση της
κύριας ιδέας
Ποια/ποιες είναι η/οι κύρια/ες ιδέα/ες;
Το πιο σημαντικό πράγμα που θυμάμαι
από το κείμενο είναι…
Το κύριο μήνυμα του κειμένου είναι…
Το κείμενο μιλούσε κυρίως για…
Λέξεις και χαρακτηριστικά του
κειμένου που με βοήθησαν να το καταλάβω ήταν…
Μετά την ανάγνωση:
σκέψεις πάνω στο κείμενο
Πώς θα συνθέσω όλα τα επιμέρους;
Το μήνυμα αυτού του κειμένου είναι…
Ο σκοπός αυτού του κειμένου είναι…
Αυτές οι ιδέες συνδέονται με… επειδή…
Αυτό το κείμενο μπορεί να δείχνει
προκατάληψη επειδή…
Αυτό το κείμενο δεν ασχολείται με…