H καινοτομία στην εκπαίδευση μπορεί να μοιάζει με πολλά πράγματα, όπως η ενσωμάτωση νέας τεχνολογίας ή διδακτικών μεθόδων, οι εκδρομές, η απόρριψη διαφόρων κοινωνικών νορμών, η συνεργασία με την τοπική κοινότητα.
Μπορεί να είναι ένα πλωτό σχολείο σε μια εξαθλιωμένη περιοχή, όπως αυτό στο Λάγος της Νιγηρίας ή μπορεί να είναι ένα σχολείο που δεν κάνει διακρίσεις στο φύλο, όπως το σχολείο Egalia στη Στοκχόλμη.
Μπορεί να είναι ένα πλωτό σχολείο σε μια εξαθλιωμένη περιοχή, όπως αυτό στο Λάγος της Νιγηρίας ή μπορεί να είναι ένα σχολείο που δεν κάνει διακρίσεις στο φύλο, όπως το σχολείο Egalia στη Στοκχόλμη.
Δείτε παρακάτω πώς θα μπορούσε ή καλύτερα θα έπρεπε να μοιάζει το μέλλον της εκπαίδευσης.
Πλωτό σχολείο Makoko, Λάγος, Νιγηρία. Το σχολείο που επιπλέει.
Στην πλωτή γειτονιά του Μακόκο, αυτό το σχολείο όλων των ηλικιών χρησιμεύει ως κοινόχρηστο μέρος εκμάθησης και επίσης αποτελεί παράδειγμα για μελλοντικές κατασκευές έργων σε παράκτιες περιοχές της Αφρικής.
Το τριγωνικό πλαίσιο του Μακόκο, χτίστηκε έτσι ώστε να έχει ανοχή στην αύξηση του επιπέδου του νερού της λιμνοθάλασσας. Το σχολείο, που κατασκευάστηκε από την αρχιτεκτονική εταιρία NLÉ, the Heinrich Böll Foundation and the United Nations περιλαμβάνει μια περιοχή για παιχνίδι, τουαλέτες κομποστοποίησης και τάξεις εκ των οποίων όλες μπορούν να στεγάσουν μέχρι 100 μαθητές/κατοίκους.
Όταν η δημοσιογράφος Jessica Collins επισκέφθηκε το Μακόκο το 2013 με το φωτογράφο Iwan Baan, εύλογα χαρακτήρισε την κατασκευαστική δομή με την εξής φράση: «αναδύεται σαν φάρος πάνω από τα σκοτεινή λίμνη του Λάγος.»
Το τριγωνικό πλαίσιο του Μακόκο, χτίστηκε έτσι ώστε να έχει ανοχή στην αύξηση του επιπέδου του νερού της λιμνοθάλασσας. Το σχολείο, που κατασκευάστηκε από την αρχιτεκτονική εταιρία NLÉ, the Heinrich Böll Foundation and the United Nations περιλαμβάνει μια περιοχή για παιχνίδι, τουαλέτες κομποστοποίησης και τάξεις εκ των οποίων όλες μπορούν να στεγάσουν μέχρι 100 μαθητές/κατοίκους.
Όταν η δημοσιογράφος Jessica Collins επισκέφθηκε το Μακόκο το 2013 με το φωτογράφο Iwan Baan, εύλογα χαρακτήρισε την κατασκευαστική δομή με την εξής φράση: «αναδύεται σαν φάρος πάνω από τα σκοτεινή λίμνη του Λάγος.»
Γυμνάσιο Ørestad. Κοπεγχάγη, Δανία. Σχολείο σε κύβο.
Το Γυμνάσιο αυτό είναι μια υπερμεγέθης τάξη, όπου περισσότερα από 1100 μαθητές περνούν την ώρα τους διδασκόμενοι μέσα σε ένα εκτεταμένο γυάλινο κύβο – ένα γυμνάσιο – όπως αποκαλούν στην Ευρώπη ακόμη τα σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης - για να αποφύγουν την παραδοσιακή κατάρτιση.
Ενθαρρύνοντας τους μαθητές να συνεργαστούν υπό ρηξικέλευθες συνθήκες και παραμέτρους, το σχολείο ελπίζει ότι τα παιδιά θα εξοπλιστούν έτσι ώστε να σκέφτονται ευέλικτα σε διάφορα θέματα αργότερα στη ζωή τους.
«Θέλουμε να διδάσκουμε εκεί όπου οι μαθητές μπορούν να κάνουν έρευνα και να συνεργάζονται επιλύοντας πραγματικά προβλήματα», αναφέρει η διευθύντρια Allan Kjær Andersen στο Tech Insider. «Έτσι, θέλουμε να είμαστε ένα ανοιχτό σχολείο άρρηκτα συνδεδεμένο με τον έξω κόσμο.»
Το άνετο περιβάλλον του σχολείου και οι ανοιχτοί χώροι ενθαρρύνουν τους μαθητές να αναλάβουν έναν πιο ενεργό ρόλο όσον αφορά την εκπαίδευσή τους. «Δεν αρκεί να τους δίνεις γνώση. Πρέπει να τους δείχνεις το δρόμο για να μετατρέπουν τη γνώση σε δράση», λέει η Andersen.
Ενθαρρύνοντας τους μαθητές να συνεργαστούν υπό ρηξικέλευθες συνθήκες και παραμέτρους, το σχολείο ελπίζει ότι τα παιδιά θα εξοπλιστούν έτσι ώστε να σκέφτονται ευέλικτα σε διάφορα θέματα αργότερα στη ζωή τους.
«Θέλουμε να διδάσκουμε εκεί όπου οι μαθητές μπορούν να κάνουν έρευνα και να συνεργάζονται επιλύοντας πραγματικά προβλήματα», αναφέρει η διευθύντρια Allan Kjær Andersen στο Tech Insider. «Έτσι, θέλουμε να είμαστε ένα ανοιχτό σχολείο άρρηκτα συνδεδεμένο με τον έξω κόσμο.»
Το άνετο περιβάλλον του σχολείου και οι ανοιχτοί χώροι ενθαρρύνουν τους μαθητές να αναλάβουν έναν πιο ενεργό ρόλο όσον αφορά την εκπαίδευσή τους. «Δεν αρκεί να τους δίνεις γνώση. Πρέπει να τους δείχνεις το δρόμο για να μετατρέπουν τη γνώση σε δράση», λέει η Andersen.
Big Picture Learning. Πρόβιντενς, Ρόουντ Άιλαντ, Η.Π.Α. Το σχολείο στον πραγματικό κόσμο.
Το συγκεκριμένο μοντέλο εκμάθησης σπάει τους τοίχους μεταξύ εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας. Πρωταρχικός σκοπός είναι οι μαθητές να βρουν το δημιουργικό τους πάθος. Για να το βρουν αυτό το πάθος, οι μαθητές έχουν μέντορες που εργάζονται στα πεδία, στα οπόι οι πρώτοι θέλουν κάποια μέρα να εισέλθουν.
«Το πιο σημαντικό στοιχείο της εκπαίδευσης του μοντέλου Big Picture Learning είναι ότι οι μαθητές μαθαίνουν στον πραγματικό κόσμο», λέει η Rodney Davis, υπεύθυνη επικοινωνίας στη Big Picture. Το σύστημα αυτή τη στιγμή είναι τοποθετημένο σε 55 σχολεία σε εθνικό επίπεδο.
Κάθε μαθητής ολοκληρώνει ένα LTI, Learning Through Internship. «Τα project είναι συνυφασμένα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών και συναντούν τις ανάγκες των μεντόρων».
«Το πιο σημαντικό στοιχείο της εκπαίδευσης του μοντέλου Big Picture Learning είναι ότι οι μαθητές μαθαίνουν στον πραγματικό κόσμο», λέει η Rodney Davis, υπεύθυνη επικοινωνίας στη Big Picture. Το σύστημα αυτή τη στιγμή είναι τοποθετημένο σε 55 σχολεία σε εθνικό επίπεδο.
Κάθε μαθητής ολοκληρώνει ένα LTI, Learning Through Internship. «Τα project είναι συνυφασμένα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών και συναντούν τις ανάγκες των μεντόρων».
Egalia, Νηπιαγωγείο. Στοκχόλμη, Σουηδία. Σχολείο χωρίς φύλο.
Το σχολικό σύστημα Egalia, θεμελιώθηκε πάνω στην απόλυτη ισότητα μεταξύ των μαθητών. Το σύστημα περιλαμβάνει δύο σχολεία, το Egalia και το Nicolaigården, τα οποία απορρίπτουν τις αντωνυμίες που υποδεικνύουν το φύλο με την ελπίδα τα παιδιά να μεγαλώσουν και να βλέπουν ως ίσα τα άλλα.
Αντί για «αυτός» και «αυτή», τα παιδιά αποκαλούνται είτε με τα μικρά τους ονόματα ή αναφέρονται ως «αυτοί-ες»(το αγγλικό they, περικλείει και τα δύο φύλα. Είναι μέρος μιας αποστολής για να αποφευχθούν όλων των ειδών οι διακρίσεις.
Διακρίσεις που αφορούν «το φύλο, τη θρησκεία, την ηλικία, την κοινωνική τάξη, το σεξουαλικό προσανατολισμό, την έκφραση του φύλου, την ανικανότητα», επισημαίνει o διευθυντής Lotta Rajalin. Τα παιδιά μαθαίνουν να κρίνουν βάσει των πράξεων και όχι στερεοτύπων.
Αντί για «αυτός» και «αυτή», τα παιδιά αποκαλούνται είτε με τα μικρά τους ονόματα ή αναφέρονται ως «αυτοί-ες»(το αγγλικό they, περικλείει και τα δύο φύλα. Είναι μέρος μιας αποστολής για να αποφευχθούν όλων των ειδών οι διακρίσεις.
Διακρίσεις που αφορούν «το φύλο, τη θρησκεία, την ηλικία, την κοινωνική τάξη, το σεξουαλικό προσανατολισμό, την έκφραση του φύλου, την ανικανότητα», επισημαίνει o διευθυντής Lotta Rajalin. Τα παιδιά μαθαίνουν να κρίνουν βάσει των πράξεων και όχι στερεοτύπων.
AltSchool. Σαν Φρανσίσκο, Καλιφόρνια. Το σχολείο της Silicon Valley.
Το AltSchool ξεφεύγει εντελώς από τα μοντέλα της παραδοσιακής εκπαίδευσης και ενστερνίζεται ένα μοντέλο που βελτιώνει τις τεχνολογικές δεξιότητες και ωθεί τα παιδιά να σκέφτονται ευέλικτα έτσι ώστε να προσαρμόζονται στις αλλαγές του κόσμου.
Τα παιδιά μαθαίνουν τρισδιάστατο μοντελισμό χτίζοντας κουκλοθέατρα, με την επιδίωξη να νιώθουν άνετα με το μέλλον που ήδη τους χαιρετά.
Ο CEO Max Ventilla λέει στο Tech Insider. Πρέπει να εκπαιδεύουμε τα παιδιά μέσα από το παιδικό τους πρίσμα και να μαθαίνουν να λύνουν προβλήματα και να θέτουν στόχους.
Τα παιδιά μαθαίνουν τρισδιάστατο μοντελισμό χτίζοντας κουκλοθέατρα, με την επιδίωξη να νιώθουν άνετα με το μέλλον που ήδη τους χαιρετά.
Ο CEO Max Ventilla λέει στο Tech Insider. Πρέπει να εκπαιδεύουμε τα παιδιά μέσα από το παιδικό τους πρίσμα και να μαθαίνουν να λύνουν προβλήματα και να θέτουν στόχους.
Επαγγελματικό σχολείο Sra Pou. Χωριό Sra Pou, Καμπότζη. Το σχολείο της κατασκευαστικής κοινότητας.
Σχεδιάστηκε από τη Φιλανδική εταιρία Rudanko + Kankkune, το σχολείο για όλες τις ηλικίες χτίστηκε από μέλη της κοινότητας για να μάθουν πώς να μετατρέπουν αυτό που αγαπούν σε ολοκληρωμένο επιχειρηματικό έργο.
Το χτίσιμο του σχολείου αποτέλεσε μάθημα από μόνο του, αφού οι αρχιτέκτονες δημιούργησαν τη δομή μαζί με τους ντόπιους δίνοντάς τους ταυτόχρονα τους δείκτες για το πώς να κατασκευάσουν ομοίως κτίσματα μόνοι τους.
Το σχολείο δίνει στις οικογένειες ανεξαρτησία, εξηγεί η εταιρία. Μετά το πέρας των σχολικών ωρών, το σχολείο χρησιμοποιείται ως Δημαρχείο για τη λήψη δημοκρατικών αποφάσεων και για συναντήσεις της κοινότητας.
Το χτίσιμο του σχολείου αποτέλεσε μάθημα από μόνο του, αφού οι αρχιτέκτονες δημιούργησαν τη δομή μαζί με τους ντόπιους δίνοντάς τους ταυτόχρονα τους δείκτες για το πώς να κατασκευάσουν ομοίως κτίσματα μόνοι τους.
Το σχολείο δίνει στις οικογένειες ανεξαρτησία, εξηγεί η εταιρία. Μετά το πέρας των σχολικών ωρών, το σχολείο χρησιμοποιείται ως Δημαρχείο για τη λήψη δημοκρατικών αποφάσεων και για συναντήσεις της κοινότητας.
Σχολείο Steve Jobs School. Άμστερνταμ. Ολλανδία. Το σχολείο που σκέφτεται διαφορετικά.
Όπως υποδεικνύει και το όνομά του, απορρίπτει πλήρως τη συμβατική σοφία. Τα παιδιά μαθαίνουν στο δικό τους ρυθμό. Ο ιδρυτής του σχολείου, Maurice de Hond, αναφέρει πως κάθε μαθητής ξεκινά με ένα ατομικό πλάνο, το οποίο εκτιμάται και αναπροσαρμόζεται κάθε έξι εβδομάδες από το παιδί, τους γονείς και τον εκπαιδευτή.
«Βάσει του αποτελέσματος του πλάνου, προσφέρονται στο παιδί νέες προσωπικές προκλήσεις και στιγμές κατάρτισης για να διαλέξει το ίδιο», επισημαίνει ο de Hond.
Σε αυτό το σχολείο κανένα παιδί δεν αποτελεί εξαίρεση.
«Βάσει του αποτελέσματος του πλάνου, προσφέρονται στο παιδί νέες προσωπικές προκλήσεις και στιγμές κατάρτισης για να διαλέξει το ίδιο», επισημαίνει ο de Hond.
Σε αυτό το σχολείο κανένα παιδί δεν αποτελεί εξαίρεση.
Blue School. Νέα Υόρκη. Το σχολείο που αποπνέει συμπόνια και δημιουργικότητα.
Η δημιουργικότητα είναι η βασίλισσα του Μπλε Σχολείου, το οποίο ιδρύθηκε ως playgroup το 2006 από την εταιρία Blue Man Group. Η εταιρία αφού αντιλήφθηκε τα κενά στη λειτουργία των σχολείων, θέλησε να φέρει την εκκεντρικότητα στην εκπαίδευση.
Τα παιδιά από τη δεύτερη έως την όγδοη τάξη προβάλλουν τρόπους βελτίωσης της ανακύκλωσης, δημιουργούν τρισδιάστατα μοντέλα της Ν. Υόρκης και επισκευάζουν οικιακές συσκευές.
Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά αποκτούν οικειότητα με πραγματικής υπόστασης προβλήματα.
Τα παιδιά από τη δεύτερη έως την όγδοη τάξη προβάλλουν τρόπους βελτίωσης της ανακύκλωσης, δημιουργούν τρισδιάστατα μοντέλα της Ν. Υόρκης και επισκευάζουν οικιακές συσκευές.
Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά αποκτούν οικειότητα με πραγματικής υπόστασης προβλήματα.