Λιγότερες εξετάσεις, περισσότερες διδακτικές ώρες, η λογική του Νέου Λυκείου που μεταρρυθμίζεται από φέτος. Όλες οι αλλαγές που πέρασαν στο νομοσχέδιο για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής.
Της Μίκας Κοντορούση
Πέντε αλλαγές που αφορούν στις τρεις τάξεις του Λυκείου και θα ισχύσουν ήδη από φέτος, δρομολογούνται μέσω του νομοσχεδίου που υπερψηφίστηκε στη βουλή το βράδυ της Δευτέρας και αφορά στην ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.
Το «λίφτινγκ» στην τελευταία βαθμίδα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα βρει από φέτος κιόλας εφαρμογή – και μάλιστα εν μέσω σχολικής χρονιάς- με τις αλλαγές να αφορούν κυρίως εξετάσεις και τρόπο βαθμολόγησης των μαθητών.
Οι αλλαγές:
1) Οι απολυτήριες εξετάσεις της Γ’ Λυκείου θα αφορούν σε μόλις τέσσερα μαθήματα, τα Μαθηματικά, τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, τη Βιολογία και την Ιστορία. «Μεγάλη επιβάρυνση προκαλεί το γεγονός ότι στην τελευταία τάξη ΓΕ.Λ. οι μαθητές/τριες έχουν διπλές εξετάσεις (απολυτήριες και εισαγωγικές) και γι’ αυτόν τον λόγο μειώνονται σε τέσσερα τα μαθήματα που συμμετέχουν στις απολυτήριες εξετάσεις του ΓΕ.Λ. (Νέα Ελληνικά, Μαθηματικά, Ιστορία, Βιολογία)», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην εκπρόθεσμη τροπολογία.
2) Το κάθε μάθημα θα εξετάζεται ένα δίωρο, εκτός από το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, το οποίο θα διαρκεί τρεις ώρες, «δηλαδή η λογική του τρόπου αξιολόγησης που ακολουθείται ήδη στο Γυμνάσιο και στο ΕΠΑ.Λ.».
3) Έρχονται οι υποχρεωτικές δημιουργικές εργασίες, οι οποίες θα προσμετρούνται στη βαθμολόγηση για όλους τους μαθητές της Α’ και Β’ Λυκείου.
4) Αλλαγή θα έρθει και στην εξέταση των Αρχαίων της Β’ Λυκείου, όπου έχει προστεθεί στην διδασκαλία και το έργο του Επιτάφιου του Θουκυδίδη. «Προσαρμόζεται το περιεχόμενο της προαγωγικής εξέτασης, αφενός διότι προστέθηκε στη διδακτέα ύλη της Β΄ τάξης του Γενικού Λυκείου το κείμενο του Επιταφίου του Θουκυδίδη, αφετέρου επειδή οι φετινές οδηγίες διδασκαλίας δίνουν έμφαση στην κειμενοκεντρική προσέγγιση», αναφέρεται επίσης στην εν λόγω τροπολογία.
5) Τέλος, η τροπολογία προβλέπει ένα ωριαίο διαγώνισμα το τετράμηνο. Η ηγεσία προχωράει σε ψαλίδι των διαγωνισμάτων στο Λύκειο, αυξάνοντας παράλληλα κατά δύο εβδομάδες την διάρκεια του διδακτικού έτους.
Αναλυτικά οι τροποποιήσεις του π.δ. 46/2016
Τροποποιείται το π.δ. 46/2016 για την αξιολόγηση των μαθητών/τριών του ΓΕ.Λ., καθώς κρίθηκαν ως αναγκαία α) η τροποποίηση αυτής της διαδικασίας μετά την ανατροφοδότηση που έλαβε το ΙΕΠ στο τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς («Συνοπτική Αποτίμηση της υλοποίησης των Δημιουργικών Εργασιών στο Γενικό Λύκειο κατά το Σχολικό Έτος 2016-17 – Προτάσεις για την υλοποίηση των Δημιουργικών Εργασιών κατά το Σχολικό Έτος 2017-18», Απόσπασμα Πρακτικού του ΔΣ του ΙΕΠ 30/27-07-2017), καθώς το ΙΕΠ εισηγήθηκε την ένταξη της διαδικασία υλοποίησης των Δημιουργικών Εργασιών στα επιμέρους μαθήματα της Α΄ και Β΄ τάξης, β) ο περιορισμός του χρόνου που αφιερώνεται στις εξεταστικές διαδικασίες και η αύξηση του χρόνου που αφιερώνεται στη διδασκαλία, μεγάλη επιβάρυνση προκαλεί το γεγονός ότι στην τελευταία τάξη ΓΕ.Λ. οι μαθητές/τριες έχουν διπλές εξετάσεις (απολυτήριες και εισαγωγικές) και γι’ αυτόν τον λόγο μειώνονται σε τέσσερα τα μαθήματα που συμμετέχουν στις απολυτήριες εξετάσεις του ΓΕ.Λ. (Νέα Ελληνικά, Μαθηματικά, Ιστορία, Βιολογία), ενώ για τα υπόλοιπα μαθήματα που εξετάζονταν στις απολυτήριες προβλέπεται δεύτερο ωριαίο υποχρεωτικό διαγώνισμα στο Β΄ τετράμηνο, γ) η προσαρμογή του περιεχομένου της προαγωγικής εξέτασης, αφενός διότι προστέθηκε στη διδακτέα ύλη της Β΄ τάξης του Γενικού Λυκείου το κείμενο του Επιταφίου του Θουκυδίδη, αφετέρου επειδή οι φετινές οδηγίες διδασκαλίας δίνουν έμφαση στην κειμενοκεντρική προσέγγιση, δ) ο περιορισμός του χρόνου που αφιερώνεται στις εξεταστικές διαδικασίες και η αύξηση του χρόνου που αφιερώνεται στη διδασκαλία, μεγάλη επιβάρυνση προκαλεί το γεγονός ότι στην τελευταία τάξη του Γενικού Λυκείου οι μαθητές/τριες έχουν διπλές εξετάσεις (απολυτήριες και εισαγωγικές) και γι’ αυτόν τον λόγο μειώνονται σε τέσσερα τα μαθήματα που συμμετέχουν στις απολυτήριες εξετάσεις του ΓΕ.Λ.: Νέα Ελληνικά, Μαθηματικά, Ιστορία, Βιολογία. Τέλος, στις απολυτήριες εξετάσεις υιοθετείται η κοινή τρίωρη εξέταση των δύο κλάδων των Νέων Ελληνικών (της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας), δηλαδή η λογική του τρόπου αξιολόγησης που ακολουθείται ήδη στο Γυμνάσιο και στο ΕΠΑ.Λ..
Βασικά σημεία της ομιλίας του Κ. Γαβρόγλου στη Βουλή
«Η πρωτοβουλία ίδρυσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής δεν είναι η απλή συνένωση των δύο ΤΕΙ. Είναι μια πρωτοβουλία εμβληματική όχι μόνο επειδή ιδρύεται ένα νέο Πανεπιστήμιο, αλλά επειδή μέσα από αυτό κατοχυρώνεται η λογική της αναβάθμισης των ΤΕΙ στη χώρα μας» σημείωσε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου κατά την ομιλία του στη Συνεδρίαση της Ολομέλειας της Βουλής, λίγες ώρες πριν την έναρξη της ψηφοφορίας στη βουλή για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.
Ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε στην απαξίωση του ρόλου των ΤΕΙ από τις προηγούμενες κυβέρνησης, ρόλος που πλέον αναβαθμίζεται με όρους και προϋποθέσεις ακαδημαϊκές.
«Προκαλώ να μου πείτε πότε τα τελευταία 25 χρόνια υπήρξε μια πολιτική αναβάθμισης των ΤΕΙ. Από ποια κυβέρνηση και με ποιους όρους; Από καμία. Αυτό που έγινε ήταν η οριζόντια ανωτατοποίηση και οι ίδιοι που την έκαναν δημιούργησαν την αντίληψη στην κοινωνία ότι τα ΤΕΙ είναι για σουβλάκια και για rooms to let. Τα ΤΕΙ αφέθηκαν στην τύχη τους και μόνο επειδή πολλοί διδάσκοντες αποφάσισαν να τα πάρουν στις πλάτες τους, κατάφεραν και επιβίωσαν. Έχουν χυθεί τόσα… δάκρυα για την τεχνολογική εκπαίδευση! Εμείς δεν έχουμε δάκρυα, έχουμε πολιτική για την τεχνολογική εκπαίδευση. Ρωτώ, λοιπόν, εσείς ποια πολιτική έχετε για την τεχνολογική εκπαίδευση. Μη μου πείτε ‘να αναβαθμιστεί’. Σαράντα χρόνια λέτε τα ίδια. Πώς θα αναβαθμιστεί; Με ποιους όρους θα αναβαθμιστεί; Με ποιους τρόπους θα συνδεθεί με την τοπική κοινωνία και την οικονομία; Αυτά είναι τα προκλητικά ερωτήματα», είπε ο υπουργός επισημαίνοντας ότι η σημερινή ρητορική της αξιωματικής αντιπολίτευσης θυμίζει τα επιχειρήματα που εξαντλήθηκαν από πλευράς της τον Αύγουστο, όταν η Βουλή ψήφισε τον Νόμο για την αναβάθμιση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
«Ευτυχώς δεν ακούστηκε η λέξη ‘αριστεία’. Γιατί για εμάς αυτή είναι η αριστεία. Η αριστεία είναι να επιβραβευτούν όλοι αυτοί οι ακαδημαϊκοί που σήκωσαν στην πλάτη τους την αναβάθμιση των ΤΕΙ και την de facto πανεπιστημιοποίησή τους πολλές φορές», είπε χαρακτηριστικά.
Για τις συνέργειες και τις συζητήσεις μεταξύ Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, ο κ. Γαβρόγλου είπε: «Εδώ, πρέπει να χαιρετήσουμε το γεγονός ότι για πρώτη φορά υπάρχει συνεννόηση ανάμεσα σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Αυτό υπάρχει στην κοινωνία. Οι νέες συναινέσεις, οι νέες δυναμικές και νέες ανακατατάξεις ακαδημαϊκού χαρακτήρα. Στον Ενιαίο Χώρο Εκπαίδευσης και Έρευνας, στο πλαίσιο του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, είχαμε πει ότι υπάρχουν ακαδημαϊκά κριτήρια. Η de facto αναβάθμιση κάποιων πρέπει να επιβραβευτεί, αυτά που είναι στην ενδιάμεση κατάσταση πρέπει να βοηθηθούν και ορισμένα πρέπει να κλείσουν τον ιστορικό τους κύκλο. Αυτό όμως δεν σημαίνει σχέδιο ‘Αθηνά’. Δεν σημαίνει ‘τα δύο πόδια σε ένα παπούτσι’ όπως έγινε με αυτό το απίστευτης σύλληψης σχέδιο περί δήθεν ορθολογικοποίησης –σε πολλά εισαγωγικά- των τμημάτων. Ξέρετε ότι τα δύο ΤΕΙ. Αθήνας και Πειραιά, συμμετέχουν στη Γενική Συνέλευση του ΕΛΙΔΕΚ λόγω του αριθμού των ερευνητικών προγραμμάτων τους; Σεβασμό, λοιπόν, σε αυτούς που πήραν στην πλάτη τους την de facto αναβάθμιση. Είχαμε πει πως ό,τι γίνει θα γίνει με συνεννόηση από τα κάτω. Γι’ αυτό έχουν δημιουργηθεί ακαδημαϊκές Επιτροπές στο Ιόνιο, στην Ήπειρο, στη Δυτική Μακεδονία, στη Δυτική Ελλάδα, στη Θεσσαλία και στη Στερεά Ελλάδα. Μέσα από τις προτάσεις αυτές, λαμβάνουμε εμείς τις πολιτικές αποφάσεις. Έτσι έγινε και στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής. Με ακαδημαϊκά κριτήρια και όχι με κριτήριο τα… σουβλάκια. Μόνο αν ιδρύσεις με ακαδημαϊκά κριτήρια Ιδρύματα, θα υπάρξει και ενίσχυση της τοπικής οικονομίας. Αν το κάνεις αντίθετα, χάνεις και το ακαδημαϊκό στοιχείο και το οικονομικό».
Ειδικά για την τεχνολογική εκπαίδευση, ο Υπουργός σημείωσε: «δεν θα αναβαθμιστεί ‘μεταφυσικά’. Η τεχνολογική εκπαίδευση θα αναβαθμιστεί με νεότερο διδακτικό προσωπικό, με νέα προγράμματα σπουδών, με νέα ερευνητικά προγράμματα. Και θα αναβαθμιστεί με την ανακατάταξη των γνωστικών πεδίων».
«Τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων δεν αλλάζουν και δεν θίγονται», είπε με έμφαση ο Υπουργός και αναφέρθηκε στην πρόταση του ΤΕΕ όπως διατυπώθηκε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, που ενσωματώθηκε στο Σχέδιο Νόμου. «Οι Πολυτεχνικές Σχολές δίνουν διπλώματα 5ετούς φοίτησης και επιπέδου 7 με βάση την Ευρωπαϊκή κλίμακα προσόντων. Τα ΤΕΙ και Πανεπιστήμια παρέχουν πτυχία 4ετούς φοίτησης επιπέδου 6».
Και σημείωσε χαρακτηριστικά: «Ας είμαστε ειλικρινείς στο παιχνίδι που παίχτηκε τα προηγούμενα χρόνια με τις υποσχέσεις για τα επαγγελματικά δικαιώματα. Αποτέλεσμα; Να έρθει η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ και να συνειδητοποιήσουμε ότι τα μισά από τα 420 τμήματα στην Ελλάδα δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα. Τι κάνατε τόσα χρόνια; Να σας πούμε τι κάναμε εμείς; Για πρώτη φορά συγκροτήθηκε κοινή επιτροπή ανά ειδικότητα με συμμετοχή καθηγητών ΤΕΙ και Πολυτεχνείων και προχωρά με γρήγορους ρυθμούς το έργο της. Αν καταφέρουμε να κάνουμε αυτό το βήμα ως προς τα επαγγελματικά δικαιώματα των Μηχανικών, τότε θα έχουμε ανοίξει επιτέλους μια πόρτα συνολικά στο θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων».