Η αναγνώριση της ΔΕΠ/Υ βοηθάει τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να αντιληφθούν τις δυσκολίες του παιδιού και να το ενισχύσουν ώστε να μάθει να υπακούει στους κανόνες της τάξης και της κοινωνίας, καθώς και να εξελίξει σωστά τις ακαδημαϊκές του ικανότητες.
Η παρουσία της ΔΕΠ/Υ είναι πιθανή όταν το παιδί εμφανίζει κάποια από τα παρακάτω χαρακτηριστικά:
- Κάνει λάθη απροσεξίας.
- Δίνει την εντύπωση πως δεν κατανοεί τις οδηγίες.
- Δεν δίνει σημασία στις λεπτομέρειες.
- Δεν ανταποκρίνεται όταν του μιλούν και συχνά χρειάζεται προσπάθεια για να τραβήξει κανείς την προσοχή του.
- Ξεχνά να κάνει τις σχολικές του εργασίες.
- Χάνει πράγματα απαραίτητα για το σχολείο ή σημαντικά προσωπικά αντικείμενα.
- Δυσκολεύεται να εστιάσει πάλι την προσοχή του αν κάτι τον διακόψει.
- Στην σχολική ώρα συνήθως αρχίζει και τελειώνει τελευταίο.
- Αποφεύγει εργασίες ή δραστηριότητες που απαιτούν πνευματική προσπάθεια.
- Δυσκολεύεται να παίξει με τα άλλα παιδιά σε ομαδικά παιχνίδια.
- Οι εργασίες του είναι ανοργάνωτες.
- Δυσκολεύεται να ολοκληρώσει ό,τι αρχίζει.
- Δεν περιμένει τη σειρά του.
- Μιλάει πολύ.
- Δεν μπορεί να καθίσει αρκετή ώρα και σηκώνεται σε περιστάσεις που δεν επιτρέπεται.
- Συχνά διακόπτει τους άλλους και απαντά χωρίς να το ρωτήσουν.
- Την ώρα του μαθήματος στριφογυρίζει στη θέση του ή σηκώνεται και ενοχλεί τα άλλα παιδιά.
- Στο διάλειμμα τρέχει πάνω κάτω ή σκαρφαλώνει εκεί που δεν πρέπει.
- Παρουσιάζει τάση για ατυχήματα από απροσεξία καθώς συχνά δεν έχει αίσθηση του κινδύνου.