Μεγάλο άγχος προκαλεί στους γονείς πολλές φορές το γεγονός ότι το παιδί τους αρνείται να διαβάσει για τι σχολείο ή όταν κρύβει από εκείνους εργασίες που έχει για την επόμενη μέρα. Τι θα ήταν καλό να λάβουν υπόψη, όταν οι φωνές, οι απειλές και η στέρηση προνομίων δεν πιάνουν τόπο;
1. Το παιδί δεν κατανοεί το θέμα
Ίσως το παιδί σας να είναι σε κατώτερο επίπεδο ή να μην έχει κατακτήσει το προαπαιτούμενο background. Σε κάθε περίπτωση δεν έχει την απαραίτητη γνώση για να αντεπεξέλθει. Έτσι, προκειμένου να προστατεύσει την αυτοπεποίθησή του επιλέγει να αποφύγει την εργασία του παρά να παραδεχθεί πως δεν μπορεί να τα καταφέρει.
2. Τα καθήκοντα μοιάζουν να είναι πολύ δύσκολα ή απαιτούν πολλή δουλειά
Κάποια παιδιά δείχνουν να "παγώνουν" μόνο και μόνο στη θέα μιας μεγάλης εκφώνησης άσκησης ή μιας έκθεσης. Εάν, λοιπόν, πιστεύουν πως δεν θα προλάβουν να ολοκληρώσουν εντός του χρόνου που τους δίνεται ή ότι θα αποτύχουν, προτιμούν να μην προσπαθήσουν καν.
3. Η άσκηση είναι βαρετή ή απαιτεί αποστήθιση
Πολλές εργασίες που προϋποθέτουν εκμάθηση με αποστήθιση δεν ενθαρρύνουν τους μαθητές να εμπλακούν αποτελεσματικά. Αντίθετα ασκήσεις υψηλού ενδιαφέροντος ή ασκήσεις συνεργασίας ωθούν καλύτερα τα παιδιά να θελήσουν να ασχοληθούν με αυτές.
4. Το παιδί δεν αντιλαμβάνεται την αξία της άσκησης
Συχνά οι μαθητές λένε: "Μα γιατί να την κάνω, αφού η δασκάλα δεν θα την ελέγξει". Συνεπώς, δεν έχουν κάποιο κίνητρο. Επιπλέον, για τους μαθητές που έχουν αυξημένες πιθανότητες αποτυχίας και οι πιθανές συνέπειές της, μπορούν να είναι ένα κίνητρο να εργαστούν, αλλά έως ενός σημείου.
5. Ο μαθητής θεωρεί πως είναι ανίκανος να καταφέρει αυτή την εργασία
Ένα παιδί που βιώνει συνεχώς ήττες, που ματαιώνεται, που βρίσκεται σε φαύλο κύκλο προσπάθειας και σχολικής αποτυχίας, θα χρειαστεί καιρό για να δεχθεί να πάρει το ρίσκο να αρχίσει ξανά να προσπαθεί.
6. Ο μαθητής δεν έχει καλή σχέση με το δάσκαλό του
Κανένα παιδί δεν είναι υποχρεωμένο να συμπαθεί και να αγαπά το δάσκαλό του. Όμως, όταν ο δεύτερος αποτελεί παράδειγμα έμπνευσης για το παιδί, όταν είναι πρότυπο μίμησης, όταν δείχνει με τη στάση του σεβασμό και αφουγκράζεται τις δυσκολίες και τις ανησυχίες του παιδιού, τότε και ο ίδιος ο μαθητής θέλει να ικανοποιήσει με την επίδοσή του τον δάσκαλό του. Από την άλλη ένας ειρωνικός δάσκαλός και ένας ασεβής μαθητής υποσκάπτουν κάθε προσπάθεια προαγωγής της γνώσης και καλλιέργειας θετικού κλίματος.
Δοντά Δέσποινα
Ειδική Παιδαγωγός
Ειδική Παιδαγωγός