Η δημιουργία μιας αυτοκρατορίας μέσα από μια καταστροφή
Η οικογένεια Σκλαβενίτη από την Λευκάδα, ξεκίνησε την επιχειρηματική της δραστηριότητα το 1920 με μια εταιρεία εισαγωγών ξυλείας κι εξαγωγών κρασιών. Δεκαέξι χρόνια αργότερα όμως η οικογένεια καταστράφηκε οικονομικά, μετά από ένα ατύχημα σε μια μεγάλη παρτίδα εμπορευμάτων με προορισμό το εξωτερικό. Η κατοχή, βρήκε την οικογένεια σε δεινή οικονομική κατάσταση και το 1942 πεθαίνουν μέσα στην ανέχεια και οι δύο γονείς.
Κάπως έτσι ο Γεράσιμος Σκλαβενίτης μαζί με τον αδερφό του φτάνουν στην Αθήνα και αποφασίζουν να ασχοληθούν και πάλι με το εμπόριο διαθέτοντας «κεχρί, κανναβούρι, και άλλα είδη μπαχαρικής στην Κεντρική Αγορά.
Όταν το 1950 γνωρίζονται με τον μικρασιατικής καταγωγής Μιλτιάδη Παπαδόπουλο αποφασίζουν να προχωρήσουν στην δημιουργία της Σκλαβενίτης & Σία με έδρα τα Πετράλωνα κι αντικείμενο τη χονδρική πώληση τροφίμων σε παντοπωλεία.
Όταν το 1950 γνωρίζονται με τον μικρασιατικής καταγωγής Μιλτιάδη Παπαδόπουλο αποφασίζουν να προχωρήσουν στην δημιουργία της Σκλαβενίτης & Σία με έδρα τα Πετράλωνα κι αντικείμενο τη χονδρική πώληση τροφίμων σε παντοπωλεία.
Το 1967 ιδρύουν την πρώτη εταιρεία τηλεφωνικών παραγγελιών στην Ελλάδα, την ΤΗΛΕΞΥΠ - που από πολλούς χαρακτηρίζεται ως η πρώτη εταιρεία «delivery» της χώρας. Ο πρωτοποριακός χαρακτήρας της και η διάθεση προϊόντων αρίστης ποιότητας σε τιμές χονδρικής συνέβαλαν στην εξάπλωση της φήμης της, με αποτέλεσμα σε σύντομο χρονικό διάστημα να δέχεται παραγγελίες σχεδόν από κάθε γωνιά της Αττικής.
Η επιτυχία της ΤΗΛΕΞΥΠ οδήγησε με τη σειρά της στη δημιουργία του πρώτου καταστήματος λιανικής το 1969 και μετέπειτα, το 1971, στην ίδρυση του πρώτου σούπερ μάρκετ, στη Λεωφόρο Κηφισού 80, στο Περιστέρι εκεί όπου σήμερα εδρεύουν οι κεντρικές εγκαταστάσεις του Ομίλου. Σε αυτό το ισόγειο την περίοδο εκείνη, γεννήθηκε και το σλόγκαν «τόσο φθηνά όσο πουθενά» των σούπερ μάρκετ «Σκλαβενίτης» το οποίο παραμένει επίκαιρο μέχρι και σήμερα.
Η εταιρεία συνεχίζει να εξαπλώνεται έκτοτε μέχρι και το 1993 όπου φεύγει από τη ζωή ο Γιάννης Σκλαβενίτης. Δεκατρία χρόνια αργότερα θα φύγει από τη ζωή και ο Σπύρος και ο όμιλος θα περάσει σε νέα φάση με σημαντικές αλλαγές στη διοίκησή του. Να σημειωθεί ότι ήδη έχει απορρίψει μια πρόταση εξαγοράς από πολυεθνικό όμιλο ύψους 400 εκατ. ευρώ.
Έκτοτε η εταιρεία δεν σταμάτησε να αναπτύσσεται και μέσα σε 67 χρόνια κατάφερε να μετατραπεί στον μεγαλύτερο εργοδότη του λιανεμπορίου, διαθέτοντας 43 υπερµάρκετ, 466 σούπερ µάρκετ και 11 cash and carry και απασχολώντας περίπου 23.000 εργαζοµένους.
Στην πολυετή πορεία της «θρυλικές διαστάσεις» έχει λάβει το γεγονός ότι δεν έχει κάνει ποτέ διαφήμιση στην τηλεόραση ή στο ραδιόφωνο, αλλά ούτε έχει προβάλλει τις προσφορές της στα έντυπα. Δεν μοιράζει φυλλάδια, ούτε έχει μπει ποτέ στο παιχνίδι των κουπονιών με εφημερίδες. Δεν ξέρουν τι θα πει facebook και twitter, ενώ δεν ανοίγουν τα καταστήματα τους τις Κυριακές όταν το επιτρέπει ο νόμος.
Ένα ακόμα χαρακτηριστικό της επιχείρησης το οποίο υπογραμμίζουν οι εργαζόμενοί της και το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου είναι ότι η αλυσίδα σουπερμάρκε, δεν έχασε ποτέ τον οικογενειακό της χαρακτήρα, ούτε την ελληνικότητα της.
Η μεγάλη επιχειρηματική κίνηση ωστόσο έγινε τα τελευταία χρόνια όταν ο όμιλος Σκλαβενίτη Πήρε τη μεγάλη απόφαση να σηκώσει το βάρος της συγχώνευσης με τον Μαρινόπυλο εν μέσω οικονομικής κρίσης και αντίξοων συνθηκών. Μετά την συγχώνευση των δύο εταιρειών η Σκλαβενίτης πολλαπλασίασε τα καταστήματά της – πλέον αριθμεί 538 καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο.
Όπως σημείωναν αφότου ανέλαβαν το ρίσκο της μεγαλύτερης επιχειρηματικής διάσωσης στην χώρα, αυτή της εξαγορά της αλυσίδας Μαρινόπουλος από τον Σκλαβενίτη, για την οικογένεια Σκλαβενίτη η εξαγορά της Μαρινόπουλος αντιμετωπίστηκε ως µια υποχρέωση «εθνικής σηµασίας», απέναντι στους εργαζόμενους, τους προμηθευτές αλλά και τους καταναλωτές.