Η πλειοψηφία των εφήβων έρχονται κάποια στιγμή αντιμέτωποι με αυτόν τον «γιγάντιο» φόβο, τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Κάθε Ιούνιο πλέον, οι εξετάσεις αυτές είναι που φέρνουν τον μαθητή κοντά σε ένα μεγάλο του όνειρο, την εισαγωγή στη σχολή της προτίμησής του και την αρχή της φοιτητικής του ζωής. Ανεξάρτητα, από το αν κάποιος είναι πολύ καλός ή μέτριος μαθητής, η επιθυμία της επιτυχίας είναι ίδια και πολυπόθητη. Ο κόπος, το άγχος, η επιθυμία, ο ανταγωνισμός… είναι κάποια από τα συναισθήματα που βιώνουν οι μαθητές και άλλοτε τους πεισμώνουν να εντείνουν τις προσπάθειες και άλλοτε τους αποκαρδιώνουν. Αν προσθέσουμε σε αυτά και τις προσδοκίες που μπορεί να έχουν οι γονείς και οι δάσκαλοι από τα παιδιά τους… τότε τα αρνητικά αυτά συναισθήματα διπλασιάζονται.
Ωστόσο, οι Πανελλαδικές εξετάσεις δεν είναι στην πραγματικότητα αυτός ο «μπαμπούλας», που εύκολα και σε μια στιγμή στερεί τα όνειρα από έναν έφηβο. Είναι απλά ένα μικρό σκαλοπάτι για να μεταβούμε από τη δευτεροβάθμια στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Δεν είναι όμως το μοναδικό σκαλοπάτι και ούτε το πέρασμά μας από αυτό είναι τελεσίδικο και εφάπαξ. Οι Πανελλαδικές στην ουσία είναι ένα ακόμα διαγώνισμα, ένα από τα πολλά διαγωνίσματα που δίνει ο μαθητής καθ’ όλη την διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Όμως με μια μεγαλύτερη σοβαρότητα και αξία.. Ο μαθητής πρέπει να καταλάβει εγκαίρως ότι στο τελικό διαγώνισμά του, τον Ιούνιο, δε θα δει κάτι που ποτέ δεν έχει διαβάσει στην ύλη του και στην προετοιμασία του.
Παρόλα αυτά το άγχος εξακολουθεί και υφίσταται και πολλές φορές μπορεί και να δυσχεράνει την προσπάθεια που γίνεται. Αυτό που χρειάζεται λοιπόν εδώ, είναι να συνειδητοποιήσει ο μαθητής το άγχος του και να το αποδεχτεί! Έτσι θα μπορέσει να το ελέγξει και να το μεταβάλλει σε κάτι εποικοδομητικό, σε ένα ακόμη κίνητρο για να διαβάσει και να εντείνει τις προσπάθειες του.
Πέρα όμως από αυτά… το σημαντικότερο βήμα για να προσεγγίσουμε θετικά τις Πανελλαδικές είναι το διάβασμα!!! Διάβασμα και πάλι διάβασμα! Αυτό δε σημαίνει βέβαια, ότι ο μαθητής πρέπει να κλείνεται νυχθημερόν στο δωμάτιο του διαβάζοντας χωρίς μέτρο και λογική. Αντίθετα, πρέπει να λειτουργεί με πρόγραμμα και να εκμεταλλεύεται κυρίως τις όποιες αργίες προκύπτουν για να κάνει τις επαναλήψεις του και να καλύψει τυχόν κενά που έχει.
Ένας συνειδητοποιημένος μαθητής θα έχει σίγουρα επωφεληθεί από τις ημέρες της αργίας του Πάσχα για να καλύψει ένα μέρος από τις απορίες του ή για να αρχίσει ή συνεχίσει την επανάληψή του τώρα που η παράδοση της ύλης σε όλα τα μαθήματα έχει ολοκληρωθεί. Όμως και να μην το έχει πράξει αυτό, ακόμα και τώρα μπορεί με σθένος και επιμονή να προχωρήσει προς τον στόχο του. Ακολουθούν μερικά βήματα μελέτης:
- Ο μαθητής καλό θα είναι να οργανώσει το γραφείο ή το χώρο μελέτης του και να συγκεντρώσει όλο το υλικό από τα πανελλαδικά μαθήματα που δίνει (βιβλία, σημειώσεις, τετράδια, διαγωνίσματα).
- Να ορίσει ένα πρόγραμμα μελέτης με γνώμονα τις ημέρες που έχει περισσότερο χρόνο, σε σχέση με το σχολείο και τα φροντιστήρια αλλά και σε σχέση με τις ανάγκες που έχει σε κάθε πανελλαδικό μάθημα.
- Να αρχίσει τις επαναλήψεις του από τα μαθήματα που αντιλαμβάνεται ότι έχει τα πιο πολλά κενά και κυρίως από αυτά που μέχρι τότε βαριόταν να ασχοληθεί σοβαρά. Τα μαθήματα αυτά αν τα αφήσει για το τέλος, το πιθανό είναι να μην τα διαβάσει καθόλου.
- Να ορίσει σε κάθε μάθημα συγκεκριμένες μέρες για επανάληψη και να μη συνδυάζει τα μαθήματα (πχ. Δύο ώρες αρχαία ελληνικά και δυο ώρες λατινικά). Το μυαλό χρειάζεται κάποιο διάστημα να προσαρμοστεί στα δεδομένα διαβάσματος του κάθε μαθήματος και δεν είναι αποτελεσματικό ο μαθητής τη στιγμή που βρίσκει την επαφή του με το μάθημα να το παρατά για κάποιο άλλο.
- Αν αισθανθεί ο μαθητής ότι κουράζεται και «κολλάει» κατά τα διάρκεια του διαβάσματός του, τότε καλό θα είναι να σηκωθεί από το γραφείο και να κάνει κάτι που μπορεί να τον χαλαρώσει και ταυτόχρονα να τον αναζωογονήσει. Η μουσική, η γυμναστική, ο χορός είναι κάποιες από τις ασχολίες που μπορεί να κάνει. Ταυτόχρονα μπορεί να φάει κάτι ελαφρύ. Αντίθετα, η παρακολούθηση τηλεόρασης ή η «χαλάρωση» μπροστά στον υπολογιστή δεν είναι ασχολίες που ενδείκνυνται.
- Ένα τελευταίο βήμα και ίσως το σημαντικότερο …είναι ο μαθητής να απενεργοποιήσει την ώρα του διαβάσματός του όλους εκείνους τους πειρασμούς που μπορεί να τον αποτραβήξουν από τον σκοπό του. Και αυτοί οι πειρασμοί δεν είναι άλλοι από το κινητό, το tablet, τον υπολογιστή. Δεν εννοούμε φυσικά να αποκοπεί από τους φίλους του αλλά να τους ενημερώσει για τις ώρες διαβάσματός του και τις προτεραιότητές του.
Τα παραπάνω βήματα, σκοπό έχουν να βάλουν τον μαθητή σ’ ένα ουσιαστικό πρόγραμμα διαβάσματος μέχρι τις εξετάσεις του Ιουνίου. Αν το πρόγραμμά του λειτουργήσει σωστά, τότε ο μαθητής θα έχει χρόνο και για ξεκούραση αλλά και για την απαραίτητη διασκέδαση με τους φίλους του και την οικογένειά του. Γιατί και αυτά είναι απαραίτητα, προκειμένου ο μαθητής να αισθάνεται ολοκληρωμένος, ότι έχει ακόμα επιλογές να ρυθμίσει τον ελεύθερο χρόνο του και κυρίως για να μην δυσανασχετήσει με το πολύωρο διάβασμα.
Οι Πανελλαδικές εξετάσεις είναι μια ευκαιρία να ξεκινήσει ο μαθητής τις σπουδές του. Αλλά δεν είναι η μόνη. Αν το αντιληφθεί αυτό ο μαθητής θα μπορέσει εγκαίρως να χαλιναγωγήσει το άγχος του και να οργανώσει υπεύθυνα τις επαναλήψεις του.
Το σημαντικότερο όμως είναι να κινείται με θετική διάθεση και με πίστη στις δυνάμεις και στην προετοιμασία του. Εξάλλου κάθε μαθητής μπορεί να κατακτήσει το δικό του άριστα, αρκεί να το πιστεύει και να το προσπαθήσει.
Καλό διάβασμα λοιπόν και καλή – σίγουρη επιτυχία!