ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ
1. Φτωχό λεξιλόγιο.
2. Δυσκολία στην κατανόηση των ορισμών των λέξεων.
3. Αδυναμία στην διήγηση των γεγονότων με χρονική σειρά (αρχή – μέση – τέλος).
4. Αδυναμία κατανόησης σχέσης αιτίου- αποτελέσματος.
5. Δυσχέρεια διάκρισης ουσιωδών σημείων της ιστορίας και επικέντρωσης της προσοχής σε λεπτομέρειες.
Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου στην προφορική έκφραση;
*Διαβάζουμε στα παιδιά παραμύθια ή ιστορίες. Διακόπτουμε την αφήγηση σε κάποιο σημείο και ζητάμε από το παιδί να μαντέψει τη συνέχεια. Αφού διαβάσουμε ολόκληρο το παραμύθι ζητάμε από το παιδί τη γνώμη του, αν του άρεσε, ποια γνώμη σχημάτισε για τους ήρωες κλπ. Το καλούμε αν θέλει να ζωγραφίσει με βάση όσα άκουσε ή και να παίξουμε μια σκηνή από το παραμύθι (δραματοποίηση).
*Λέμε προφορικά μια μικρή ιστορία και ζητάμε από το παιδί να τη διηγηθεί με δικά του λογάκια σε μας ή σε ένα άλλο πρόσωπο της οικογένειας. Προσέχουμε το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούμε και βάζουμε κάθε μέρα και νέες λέξεις στη ζωή του παιδιού. Επιμένουμε να χρησιμοποιεί προτάσεις στο λόγο του και όχι μονολεκτικές απαντήσεις. Το βοηθάμε να μάθει τις πρώτες οικογένειες λέξεων, πχ γράφω, γράμμα, γραμματάκι, γραμμή, γραμμένος, ξαναγράφω κλπ. Του ζητάμε να βρει την αντίθετη λέξη, πχ πλυμένος – άπλυτος, μέρα – νύχτα, κλπ. ή και πώς αλλιώς το λέμε (συνώνυμα) πχ αυτοκίνητο – αμάξι – λεωφορείο – φορτηγό κλπ.
*Μπορείτε να φτιάξετε μαζί με τα παιδιά σας ένα προσωπικό λεξικό με άγνωστες λέξεις που συναντάμε καθημερινά. Για να είναι πιο διασκεδαστική αυτή η δραστηριότητα εμπλουτίστε το με εικόνες που να σχετίζονται με τις λέξεις που δεν γνωρίζουν.
*Να εκμεταλλευόμαστε κάθε ευκαιρία για προφορική έκφραση. Για παράδειγμα, μπορούμε να του ζητήσουμε να μας περιγράψει την μέρα του ή να συζητήσουμε διεξοδικά για ένα γεγονός που του προκάλεσε το ενδιαφέρον.
*Βρείτε εικόνες με διαφορετική χρονική σειρά. Ζητήστε από το παιδί σας να τις βάλει στη σωστή σειρά και να σας διηγηθεί την ιστορία που απεικονίζεται.
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΥΘΟΡΜΗΤΗ ΓΡΑΦΗ
➲ μικρό σε έκταση κείμενο
➲ δυσκολία στην έκφραση των ιδεών τους γραπτά
➲ δυσκολία στην παραγωγή ιστοριών με συνοχή
➲ περιορισμένο λεξιλόγιο- κοινότυπες εκφράσεις
Πως μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου στην αυθόρμητη γραφή;
*Πριν από κάθε διαδικασία παραγωγής γραπτού λόγου, συζητήστε με τα παιδιά σας για το θέμα και δημιουργήστε ένα πλάνο έκθεσης.
*Φτιάξτε με τα παιδιά σας την προσωπική λίστα με τις λέξεις και φράσεις που συνδέουν προτάσεις και παραγράφους ώστε το κείμενό τους να έχει συνοχή.
*Δείξτε στο παιδί εικόνες ή παροτρύνετε το να κόψει εικόνες που σχετίζονται με το θέμα από περιοδικά ή εφημερίδες. Συζητήστε για το τι βλέπει στις εικόνες και βοηθήστε το να προσθέσει αυτές τις πληροφορίες που θα πάρει από εκεί μέσα στο γραπτό του.
*Φτιάξτε ένα φύλλο αυτό-αξιολόγησης όπου ο μαθητής θα μπορεί να ελέγχει τα μέρη τα οποία έχει συμπεριλάβει στην έκθεσή του ή αυτά που έχει παραλείψει.
ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΗ
➲ δυσκολία στην αντίληψη ποσότητας,
➲ τη διάκριση αριθμών,
➲ τη γνώση της σειράς των αριθμών,
➲ την αρίθμηση αντικειμένων.
➲ σύγχυση των λογικομαθηματικών εννοιών, π.χ.: περισσότερο – λιγότερο, διπλάσιο μισό,
➲ σύγχυση αριθμών που μοιάζουν, π.χ. 6-9, 125-152,
➲ δυσκολία στην κατανόηση του συστήματος αρίθμησης,
➲ δυσκολία στην υπέρβαση της δεκάδας, εκατοντάδας, χιλιάδας,
➲ δυσκολία στην αντίληψη μαθηματικών ιδιοτήτων, π.χ. : της αναλογικής ιδιότητας, π.χ.: 3+5=8, 13+5=18,και της αντιμεταθετικής ιδιότητας, π.χ.: 8+3=11, 3+8=11,
➲ σύγχυση συμβόλων που μοιάζουν ( . ) ( : ), (+) (-),
➲ δυσκολία στην κατανόηση-χρήση συμβόλων των πράξεων (πρόσθεση αντί αφαίρεση),
➲ λανθασμένη τοποθέτηση των αριθμών στις κάθετες πράξεις,
➲ εκτέλεση των κάθετων πράξεων από αριστερά προς τα δεξιά,
➲ δυσκολία εκτέλεσης νοερών υπολογισμών,
➲ υπολογισμοί με λάθος (- + 1),
➲ δυσκολία στην εκμάθηση της προπαίδειας και των πράξεων του πολλαπλασιασμού και της διαίρεσης.
➲ δυσκολία στην ανάγνωση και κατανόηση των ζητουμένων των προβλημάτων,
➲ δυσκολία στην ανάγνωση των εξισώσεων.
Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου στα μαθηματικά;
*Χρήματα! Δώστε την ευκαιρία στο παιδί να πληρώσει με πραγματικά χρήματα στα καταστήματα που πηγαίνουμε μαζί. Συζητήστε για τις τιμές και κάνετε ερωτήσεις όπως: «Σου φτάνουν τα χρήματά σου; Πόσα παραπάνω χρειάζεσαι;»
*Παιχνίδια στον υπολογιστή! Τα παιδιά τον λατρεύουν οπότε κάντε μία έρευνα στο διαδίκτυο για αυτά που σχετίζονται με τα μαθηματικά.
*Μπορείτε να παίζετε μαζί τους παιχνιδάκια μικρής διάρκειας. Για παράδειγμα, βρισκόμαστε στο τραπέζι και τρώμε. Ρωτάμε: Πόσα μεγάλα πιάτα έχει πάνω στο τραπέζι; Το παιδί λέει π.χ. 4. Πόσα μικρά; 2. Πόσα είναι όλα μαζί τα πιάτα; 6 . Παίρνουμε ένα πιάτο και το πάμε στο νεροχύτη. Πόσα πιάτα έχουν μείνει στο τραπέζι;
*Να παίζετε μαζί παιχνίδια με κάρτες και επιτραπέζια παιχνίδια που εμπεριέχουν νούμερα και μοτίβα.
*Να χρησιμοποιείτε υλικά αντικείμενα την ώρα που θέλει να κάνει μία πράξη ώστε το παιδί να έχει άμεσα την οπτική διάκριση της πράξης (όπως χάντρες, μαρκαδόρους, κουμπιά κτλ.)
*Αν το παιδί έχει δυσκολίες στην επίλυση ενός μαθηματικού προβλήματος τότε τον βοηθάω να κάνει τα εξής βήματα:
1. Διαβάζω το πρόβλημα όσες φορές χρειαστεί, ώστε να το κατανοήσει πλήρως.
2. Του υπενθυμίζω ότι πρέπει να υπογραμμίσει τις σημαντικές πληροφορίες, τα δεδομένα και την ερώτηση και τα καταγράψει σε ένα χαρτί.
3. Φτιάχνουμε μαζί την εικόνα του προβλήματος και το επαναδιατυπώνουμε με δικά μας λόγια.
4. Συζητάμε τις πράξεις που θα χρησιμοποιήσει το παιδί.