ΜΟΥΣΙΚΑ
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ (στην τάξη)
Στόχος είναι να υπάρχει ενδιαφέρον από κάθε
παιδί και με αφορμή τα μουσικά παιχνίδια ,να έρθουν σε επαφή με μουσικές
έννοιες, να αναπτύξουν την ακοή και τη
συγκέντρωσή τους .
Παιχνίδι 1.(Παιχνίδι ανίχνευσης)
Απευθύνεται σε μικρά παιδιά (από νήπια έως Β’τάξη)
Υλικά: Ένα όργανο μικρό (Orff) για κάθε παιδί.
Η ομάδα κάθεται σε κύκλο κρατώντας όλοι από
ένα όργανο. Ένα παιδί βρίσκεται στο κέντρο με τα μάτια δεμένα. Ο δάσκαλος
υποδεικνύει ένα όργανο π.χ. καστανιέτες και με το σήμα του όλα τα παιδιά
αρχίζουν να παίζουν. Το παιδί με τα δεμένα μάτια ακούγοντας και ξεχωρίζοντας τη
χροιά του κάθε οργάνου, πρέπει να ανακαλύψει που βρίσκεται το όργανο που έχει
υποδείξει ο δάσκαλος και να το πάρει. Αν το καταφέρει , τα παιδιά αλλάζουν
ρόλους.
Σημ. Είναι σημαντικό τα παιδιά να
έχουν ακούσει από πριν τον ήχο του κάθε οργάνου και να ξέρουν την ονομασία του
.
Παιχνίδι 2.(Παιχνίδι μίμησης)
Απευθύνεται σε μικρά παιδιά ( Α΄ και Β΄ τάξη
)
Υλικά : Ένα όργανό για κάθε
παιδί ( τα όργανα πρέπει να είναι ζευγάρια δηλ. 2 μαράκες, 2 ταμπουρίνα
2 ζήλιες…..)
Τα παιδιά χωρίζονται σε 2 ομάδες με ίσο
αριθμό παικτών και κάθονται πλάτη-πλάτη. Μοιράζουμε τα όργανα ώστε κάθε ομάδα να έχει τα ίδια όργανα .Με το
σήμα του δασκάλου ένα παιδί από την Α
ομάδα παίζει κάτι στο όργανο που έχει. Μόλις σταματήσει, το παιδί από τη Β
ομάδα που έχει το ίδιο όργανο πρέπει να απαντήσει χτυπώντας και αυτό με τη
σειρά του το όργανό του.
Αν απαντήσει σωστά ξεκινάει τώρα η δεύτερη
ομάδα και κερδίζει 1 βαθμό.
Παραλλαγή 1 : Τα παιδιά πρέπει
να απαντάνε όχι μόνο με το ίδιο όργανο , αλλά και με τον ίδιο ρυθμό.
Παραλλαγή 2 : Αν δεν υπάρχουν τα
απαραίτητα όργανα, μπορεί το παιχνίδι να γίνει σε πρώτη φάση με απλά παλαμάκια
και σε δεύτερη με παλαμάκια και μιμητικές κινήσεις του σώματος. Στη
δεύτερη φάση τα παιδιά θα είναι αντικριστά.
Προσοχή!! Οι κινήσεις του σώματος πρέπει να έχουν και
αυτές ρυθμό και να είναι σύντομες και ευδιάκριτες.
Παιχνίδι 3.(Ψάξτε το λάθος)
Απευθύνεται σε παιδιά (Α ΄Β΄ Γ΄ τάξη)
Ο δάσκαλος τραγουδάει ή παίζει ,αν υπάρχει η
δυνατότητα , ένα τραγούδι κάνοντας συνεχώς ένα λάθος είτε στη μελωδία , είτε
στο κειμένο. Ο πρώτος που θα το ανακαλύψει και θα το διορθώσει κερδίζει ένα
βαθμό.
Παιχνίδι 4.(Παιχνίδι γύρω από τα όργανα)
Απευθύνεται σε παιδιά (Α΄ ,Β΄, Γ΄ τάξη)
Υλικά:όργανα μικρά
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες. Η πρώτη
ομάδα έχει τα όργανα (ένα σε κάθε παιδί) και κάθεται αντικριστά με τη δεύτερη
έτσι ώστε να σχηματίζονται ζευγάρια .Ένα παιδί από την πρώτη ομάδα παίζει
κάποιο ρυθμό στο όργανο και το ζευγάρι του από τη δεύτερη ομάδα πρέπει να
ανταποκριθεί κάνοντας κινήσεις ανάλογες του ρυθμού που ακούσει. Όταν ο ρυθμός
σταματάει , τότε ο παίκτης δεν κινείται.
Προσοχή!! Μην
αφήνετε τα παιδιά να κάνουν τα ζευγάρια τους να τρέχουν!
Παιχνίδι 5.(Καθοδηγούμενοι από τα όργανα)
Απευθύνεται σε όλα τα παιδιά (παίζεται από
μία ομάδα των 6 ατόμων )
Υλικά:όργανα και μεγάλος
χώρος
Ένας παίκτης με τα μάτια δεμένα ,οδηγείται
από τέσσερα άτομα προς έναν άλλον παίκτη που βρίσκεται σε ένα συγκεκριμένο
σημείο στο χώρο
Συμφωνείστε από την αρχή έναν κώδικα βάσει
του οποίου θα κινείται ο παίκτης προς μία ορισμένη κατεύθυνση. Π.χ.
Τρίγωνο ..αριστερά
Ταμπουρίνο..δεξιά
Καστανιέτες..μπροστά
Κουδουνάκια..πίσω
Τα τέσσερα όργανα πρέπει να υπολογίζουν την
απόσταση που θα καλύψει ο παίκτης μια και παίζουν μόνο έναν ήχο κάθε φορά.
Παιχνίδι 6.(Χτυπάμε παλαμάκια)
Απευθύνεται σε μεγάλα παιδιά
Υλικά:Ένα όργανο
Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ίσες ομάδες που
κάθονται αντίστοιχα σε δύο διαφορετικές θέσεις. Ο δάσκαλος δίνει το χρόνο με
ένα μουσικό όργανο ή με ένα μετρονόμο ,με μια αργή ταχύτητα. Η πρώτη ομάδα
πρέπει να χτυπήσει με παλαμάκια το πέμπτο χτύπημα και η δεύτερη το τρίτο. Στο
σήμα του δασκάλου ξεκινάμε όλοι μετρώντας το πρώτο χτύπημα και στη συνέχεια
συνεχίζοντας το μέτρημα από μέσα τους υπολογίζουν και παίζουν το τρίτο ή το
πέμπτο χτύπημα. Θα δούμε αν καταφέρουν να κρατήσουν τους προσδιορισμένους
χρόνους για ένα ή δύο λεπτά .
Μετά αναλαμβάνει κάποιος να χτυπήσει σε λάθος
χρόνο με σκοπό να παρασύρει του υπόλοιπους. Αυτό μπορεί να επαναληφθεί με
διαφορετικούς παίκτες που θα προσπαθούν να προκαλέσουν σύγχυση, μέχρι να μη
γίνεται κανένα λάθος.
Μπορεί να γίνει χρήση οργάνων αντί για
παλαμάκια , αλλά μόνο όταν τα χτυπήματα με τα χέρια εκτελούνται χωρίς δυσκολία.
Σημ. Μπορεί να προστεθεί και Τρίτη ομάδα
Παιχνίδι 7 .(Ας συνθέσουμε
ρυθμούς)
Απευθύνεται σε παιδιά
(Γ’.Δ’,Ε’,ΣΤ’)
Υλικά: όργανα (ένα για
κάθε παιδί)
Γράψτε στον πίνακα 4 ή 5 ρυθμικές αξίες και
αριθμήστε τα.
Π.χ.
õ õ
|
õ ♫
|
♫ ♫
|
♫ õ
|
1 2 3 4
Αν η ομάδα είναι παραπάνω από 16 άτομα , τότε χρειάζονται
5 διαφορετικά θέματα. Καλό είναι η ομάδα να μελετήσει πρώτα τους ρυθμούς ,
έτσι ώστε ο καθένας να μπορεί να τους αναγνωρίζει και να τους εκτελεί εύκολα.
Μετά ο δάσκαλός μοιράζει σε όλους από ένα
χαρτί ( ή γράφει στο τετράδιο τους ) πάνω στο οποίο είναι γραμμένοι
διαφορετικοί συνδυασμοί αριθμών ( 1 ή 2 ) που αναλογούν στα ρυθμικά σχήματα.
Αυτός είναι ο «αριθμός τηλεφώνου» που θα έχει
ο κάθε παίκτης.
Για παράδειγμα ένα παιδί μπορεί να έχει τον
αριθμό τηλεφώνου (4) ,άλλο να έχει τον αριθμό (1-3) και κάποιο άλλο παιδί τον
αριθμό (3-1).
Χρησιμοποιώντας κάποιο όργανο και παίζοντας
κάποιο συνδυασμό ρυθμών , ένα παιδί μπορεί να «τηλεφωνήσει» σε κάποιο άλλο
.Αυτός που θα αναγνωρίσει τον αριθμό του θα απαντήσει με τον ίδιο τρόπο και το
παιχνίδι συνεχίζεται.
Σημ. Είναι καλύτερα αν οι «αριθμοί των
τηλεφώνων» είναι κρυφοί.
Τα παιχνίδια είναι από το βιβλίο “100 μουσικά
παιχνίδια”΄:Ger Storms
Περισσότερες συμβουλές εδώ.