Όλοι κατά καιρούς είτε έχουν ακούσει είτε γνωρίζουμε παιδιά με μικρές ή έντονες μαθησιακές δυσκολίες. Πότε αρχίζουμε να ανησυχούμε για ένα παιδί;
Παλαιότερα τα παιδιά που δεν έπαιρναν τα γράμματα χαρακτηρίζονταν, ως έξυπνα αλλά τεμπέλικα και συχνά έρχονταν αντιμέτωπα με συμβουλές και με τη δυσαρέσκεια γονιών και δασκάλων.
Σήμερα το εκπαιδευτικό σύστημα κατανόησε τις ιδιαίτερες ανάγκες κάποιων μαθητών με αποτέλεσμα η σχολική τους αποτυχία να μην είναι αποτυχία αλλά ανάγκη για διαφοροποιημένη διδασκαλία ανάλογη με τις δυσκολίες κάθε μαθητή.
Ας δούμε ανά ηλικία πότε θα πρέπει να απευθυνθεί ένας γονιός σε ειδικούς για να αξιολογήσουν τις δυσκολίες που υπάρχουν προκειμένου να βοηθήσει το παιδί του.
Να σημειωθεί πως τα παρακάτω χαρακτηριστικά αποτελούν μόνο ενδείξεις, γιατί κάθε παιδί είναι μοναδικό και η ανάπτυξή του ξεχωριστή.
ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Υπάρχουν κάποια άμεσα χαρακτηριστικά-σημάδια που προειδοποιούν ότι ίσως να παρουσιάσουν τα παιδιά αυτά αργότερα μαθησιακές δυσκολίες
Ηλικία 3-4
- Διαταραχές ή καθυστέρηση στο λόγο
- Ανεπαρκής κινητική ανάπτυξη (καθυστέρηση στο μπουσούλημα και το περπάτημα)
- Διαταραχές στην αντίληψη και στη γνωστική ανάπτυξη
Ηλικία 4-5 (νηπιαγωγείο)
- Δυσκολία στην έκφραση (το παιδί δυσκολεύεται να εκφραστεί λεκτικά, να αφηγηθεί τις δραστηριότητες που έκανε στο σχολείο ή να μάθει το ποίημα του)
- Αδεξιότητα στις λεπτές κινήσεις των δακτύλων του (Το παιδί δυσκολεύεται να κόψει με το ψαλίδι, να κολλήσει, να κρατήσει το μαρκαδόρο ή το μολύβι)
- Προβλήματα συγκέντρωσης σε μια δραστηριότητα
- Προβλήματα προσανατολισμού. Το παιδί χάνεται εύκολα, δεν αντιλαμβάνεται τις έννοιες του χώρου και του χρόνου (σήμερα, αύριο , χθες, τώρα ,πριν, μετά)
- Συγχέει μήνες, μέρες, εποχές
- Δε μπορεί να συγκρατήσει απλές οδηγίες.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ 6-8
- Δυσκολία στην αναγνώριση γραμμάτων και συλλαβών σε απλές λέξεις
- Αντικαθιστά, παραλείπει ή και προσθέτει γράμματα και συλλαβές
- Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη που δε δικαιολογούνται
- Παραλείπει διαρκώς τους τόνους
- Γράφει αργά , διαβάζει συλλαβιστά ή αρνείται συνειδητά να διαβάσει διότι δεν αναγνωρίζει τις συλλαβές
- Δυσκολεύεται να αφηγηθεί μια απλή ιστοριούλα
- Δεν κατανοεί τα σύμβολα στα μαθηματικά και δυσκολεύεται σε απλές πράξεις
- Δε μπορεί να μάθει την προπαίδεια παρά τις προσπάθειες που καταβάλλει
ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ 8-11
- Οι κινήσεις του είναι αδέξιες (πχ σκοντάφτει συνεχώς)
- Δε μπορεί να προσανατολιστεί
- Έχει σοβαρό πρόβλημα στην οργάνωση της μελέτης του
- Δε μπορεί να ανταποκριθεί στις σύνθετες οδηγίες καθώς και στα σύνθετα προβλήματα στα μαθηματικά.(αδυνατεί να βάλει σε τάξη τις σκέψεις και να λύσει το πρόβλημα βήμα- βήμα)
- Έχει χαμηλή αυτοεικόνα και συνήθως πρόκειται για έναν μέτριο προς «κακό» μαθητή
- Παρουσιάζει προβλήματα συμπεριφοράς
ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ 11- 18
- Ως έφηβος παρουσιάζει έντονες συναισθηματικές διαταραχές
- Αντιμετωπίζει πολύ σημαντικές δυσκολίες στην απόδοση του γραπτού λόγου
- Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη παρόλο που γνωρίζει τους κανόνες ορθογραφίας
- Οργανώνει με άκρως δυσκολία το χώρο και το χρόνο του
- Έχει χαμηλή εμπιστοσύνη στον εαυτό του
- Παρουσιάζει φτωχές κοινωνικές δεξιότητες
- Αρνείται να συνεχίσει ή και να τελειώσει το σχολείο