Στις πρώτες τάξεις του σχολείου, τα παιδιά ενδιαφέρονται περισσότερο για τον υλικό κόσμο από ό,τι στο νηπιαγωγείο.
Είναι όμως προφανές ότι κάθε παιδί διαφέρει ανάλογα με την οικογενειακή οικονομική κατάσταση αλλά και με το πόσο μεγάλο θέμα το κάνουν οι γονείς στο σπίτι. Σε γενικές γραμμές, τα παιδιά από 6 έως 8 ετών, κινητοποιούνται από ένα συνδυασμό απληστίας για τα παιχνίδια, επίγνωσης για το τι έχουν τα άλλα παιδιά και επιθυμία να ταιριάξουν με το να έχουν τα ίδια πράγματα. Τα παιδιά μπορούν εξάλλου να γίνουν πολύ σκληρά και να κοροϊδεύουν το συμμαθητή που δεν φορά επώνυμα ρούχα.
Τι μπορείτε να κάνετε εσείς
- Να θέσετε το καλό παράδειγμα. Σε αυτήν την ηλικία, τα παιδιά θαυμάζουν περισσότερο τους γονείς από ό,τι τους συνομήλικούς τους, συνεπώς είστε το καλύτερο πρότυπο για εκείνα, μέσα σε έναν πολύπλοκο κόσμο υλισμού. Αν θέλετε να μην είναι αχόρταγο με τα υλικά πράγματα, επιτρέψτε του να σας βλέπει να λειτουργείτε με σοφία και σύνεση. Πάρτε το παιδί μαζί στη μοδίστρα για να του δείξετε ότι επιδιορθώνουμε ένα ρούχο όταν χαλάει και δεν το πετάμε. Κάντε βόλτα στις βιτρίνες χωρίς να αγοράσετε κάτι αλλά μην το μαλώνετε και του κάνετε διάλεξη για το πώς πρέπει να φέρεται.
- Κλείστε την τηλεόραση. Η διαφήμιση βρίσκεται παντού στην κουλτούρα μας, από τα δημητριακά μέχρι τα παιδικά ρούχα. Αλλά είναι και αυτή που επηρεάζει περισσότερο τα παιδιά, όταν εμφανίζεται ξαφνικά ενώ βλέπουν την αγαπημένη τους παιδική σειρά. Όσο περισσότερο περιορίσετε την έκθεση των παιδιών στην τηλεόραση, τόσο μικρότερη είναι η λίστα με τα πράγματα που θέλει.
- Μην εκπληρώνετε κάθε επιθυμία του. Τα παιδιά που παίρνουν ό,τι ζητούν, δεν μαθαίνουν ποτέ να διαχειρίζονται την απογοήτευση, αλλά ούτε και να προσπαθούν ώστε να αποκτήσουν αυτό που θέλουν. Πείτε όχι ακόμα κι αν πάθει κρίση μέσα στο κατάστημα παιχνιδιών.
- Μιλήστε στα παιδιά για τα χρήματα. Είναι καλό να δίνετε στο παιδί έστω και ένα συμβολικό χαρτζιλίκι ώστε να μάθει να το διαχειρίζεται μόνο του από νωρίς. Αν, για παράδειγμα, θέλει ένα παιχνίδι και αρχίσει να κλαίει, μπορείτε να του πείτε ‘αυτό κοστίζει 5 ευρώ. Έχεις αυτά τα λεφτά’; Έτσι μαθαίνει να αποταμιεύει και να κρίνει από μόνο του αν θέλει να τα ξοδεύει αμέσως ή σιγά σιγά.
- Μάθετέ τους την έννοια της προτεραιότητας. Αν πλησιάζουν τα γενέθλιά του και ζητά πολλά πράγματα, μπορείτε να του πείτε να κάνει μία λίστα με δύο δώρα. Ταυτόχρονα, την ίδια περίοδο, μπορείτε να αδειάσετε μαζί την ντουλάπα και να διαλέξετε τα ρούχα που δεν φοράει πια. Πηγαίνετε τα μαζί στο δήμο ή κάποιον κοινωφελή οργανισμό για να τα δωρίσετε. Έτσι μαθαίνει πώς να είναι γενναιόδωρο και να έχει ενσυναίσθηση.
- Δείξτε εκτίμηση στα σημαντικά πράγματα της ζωής. Πρέπει σταδιακά να μάθει για την ποιότητα και όχι το κόστος των πραγμάτων. Ένα αντικείμενο μπορεί να έχει μία συναισθηματική αξία και αυτό πρέπει να του το πείτε.
- Ανακαλύψτε τι κρύβεται πίσω από τον υλισμό. Τα παιδιά ζητούν πολλά για να καλύψουν μία συναισθηματική ανάγκη. Μιλήστε μαζί του για να δείτε αν θέλει κάτι επειδή το έχουν οι φίλοι του. Εξηγήστε του ότι δεν πειράζει να έχει διαφορετικά πράγματα και ρωτήστε το γιατί φοβάται την αντίδραση των φίλων του.
- Περάστε χρόνο μαζί ανέξοδα. Τα παιδιά έχουν ανάγκη την παρουσία σας και όχι τόσο τα παιχνίδια. Κάντε μαζί δραστηριότητες που δεν κοστίζουν, όπως οι βόλτες με το ποδήλατο, οι επισκέψεις στο μουσείο ή ένα πικνίκ στο πάρκο.