![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhyKJx8QDw3Ih_VY9G36Axh-7S7I_E0XPd2Tcrwv2FyfaIXNGbarcE8YxrsTBtHzqkwuH1tRdwvfirHekrbravk0mU3mQ4dIA_baslQXGw6dedBP_vzRBKZblByEN78N1pxOlpAoo3Kqbc/s320/%25CE%259A%25CE%25B1%25CF%2584%25CE%25AC%25CE%25BB%25CE%25BF%25CE%25B3%25CE%25BF%25CF%2582+%25CE%25B5%25CE%25BB%25CE%25AD%25CE%25B3%25CF%2587%25CE%25BF%25CF%2585+%25CE%25B2%25CE%25B1%25CF%2583%25CE%25B9%25CE%25BA%25CF%258E%25CE%25BD+%25CE%25B4%25CE%25B5%25CE%25BE%25CE%25B9%25CE%25BF%25CF%2584%25CE%25AE%25CF%2584%25CF%2589%25CE%25BD+%25CE%25B3%25CE%25B9%25CE%25B1+%25CF%2584%25CE%25B1+%25CE%25BC%25CE%25B1%25CE%25B8%25CE%25B7%25CE%25BC%25CE%25B1%25CF%2584%25CE%25B9%25CE%25BA%25CE%25AC.png)
ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ ΕΛΕΓΧΟΥ ΒΑΣΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Ονοματεπώνυμο μαθητή:
Τάξη:
Δάσκαλος:
Ημερ/νία γέννησης:
Σχολείο:
Ο παρακάτω κατάλογος μπορεί να μας βοηθήσει
να βρούμε με εύκολο και γρήγορο τρόπο τι
ξέρει και τι δεν ξέρει ο μαθητής μας
1
|
Γνωρίζει στοιχειώδεις έννοιες του χώρου
(πάνω-κάτω, μέσα-έξω, μπροστά-πίσω, δεξιά-αριστερά, κοντά-μακριά,
ψηλά-χαμηλά;
|
Μπορεί/Ημερομηνία
|
2
|
Προσδιορίζει τη θέση αντικειμένων μέσα στο
χώρο;
|
|
3
|
Γνωρίζει τις έννοιες: μέγεθος, ύψος, μήκος,
χωρητικότητα;
|
|
4
|
Συγκρίνει με βάση τις προηγούμενες έννοιες:
μεγαλύτερο – μικρότερο - ίσο, μακρύτερο-κοντύτερο, χωράει περισσότερο –
λιγότερο;
|
|
5
|
Ταξινομεί
αντικείμενα με βάση ένα χαρακτηριστικό,
π.χ. μέγεθος ή χρώμα;
|
|
6
|
Ταξινομεί αντικείμενα με βάση δύο χαρακτηριστικά;
|
|
7
|
Γνωρίζει τις έννοιες σύνολο και στοιχείο
συνόλου;
|
|
8
|
Σχηματίζει και συγκρίνει μεταξύ τους σύνολα
(περισσότερα - λιγότερα - ίσα);
|
|
9
|
Απαγγέλλει τους αριθμούς από το ένα μέχρι
το πέντε;
|
|
10
|
Αποδίδει το πλήθος (την ποσότητα) ενός
συνόλου με αριθμό από το 1 μέχρι το 5;
|
|
11
|
Αναγνωρίζει και γράφει τους αριθμούς από το
1 μέχρι το 5;
|
|
12
|
Διατάσσει σε αύξουσα - φθίνουσα κλίμακα
τους αριθμούς από το 1 μέχρι το 5;
|
|
13
|
Συγκρίνει τους αριθμούς από το 1 μέχρι το
5;
|
|
14
|
Κατανοεί την έννοια της μονάδας;
|
|
15
|
Αντιλαμβάνεται τη σχέση των αριθμών από το
1 μέχρι το 5 με τη μονάδα;
|
|
16
|
Δίνει ίσα σύνολα και άνισα σύνολα;
|
|
17
|
Τοποθετεί το σύμβολο της
ισότητας-ανισότητας σε ζευγάρι αριθμών από το 1 μέχρι το 5;
|
|
18
|
Προσθέτει από το 1 μέχρι το 5 με βοήθημα οριζόντια και κάθετα;
|
|
19
|
Προσθέτει από το 1 μέχρι το 5 χωρίς βοήθημα οριζόντια και κάθετα;
|
|
20
|
Χρησιμοποιεί ανάλογο λεξιλόγιο για την
πρόσθεση: βάζω, ενώνω, κτλ.;
|
|
21
|
Χρησιμοποιεί το σύμβολο (+) με την ορολογία
συν ή και;
|
|
22
|
Εξισώνει άνισες ποσότητες;
|
|
23
|
Αφαιρεί από το ένα μέχρι το πέντε με βοήθημα οριζόντια-κάθετα;
|
|
24
|
Αφαιρεί από το ένα μέχρι το πέντε χωρίς βοήθημα οριζόντια
–κάθετα;
|
|
25
|
Χρησιμοποιεί ανάλογο λεξιλόγιο για την
αφαίρεση: βγάζω, ελαττώνω, μειώνω, ξοδεύω, μετακινώ κτλ;
|
|
26
|
Χρησιμοποιεί το σύμβολο (-) με την ορολογία πλην ή μείον;
|
|
27
|
Απαγγέλλει τους αριθμούς από 1 μέχρι το 10;
|
|
28
|
Αντιλαμβάνεται την έννοια του μηδενός;
|
|
29
|
Αναγνωρίζει και γράφει τους αριθμούς από
το 1 μέχρι το 10;
|
|
30
|
Αντιλαμβάνεται το πλήθος (την ποσότητα) των
αριθμών από το 1 μέχρι το 10;
|
|
31
|
Διατάσσει σύνολα και αριθμούς από το 1 μέχρι
το 10;
|
|
32
|
Προσθέτει από το 1 μέχρι το 10 με βοήθημα οριζόντια και κάθετα;
|
|
33
|
Προσθέτει από το 1 μέχρι το 10 χωρίς βοήθημα οριζόντια και κάθετα;
|
|
34
|
Υπολογίζει νοερά (πρόσθεση-αφαίρεση) από το 1 μέχρι το 10;
|
|
35
|
Σχηματίζει ισοδύναμα σύνολα (δυάδες ,
τριάδες κτλ.);
|
|
36
|
Κατανοεί την έννοια και τη σημασία του
συμβόλου «φορές» ή επί για τον πολλαπλασιασμό;
|
|
37
|
Μία πρόσθεση ίσων προσθετέων την
παρουσιάζει ως γινόμενο;
|
|
38
|
Βρίσκει γινόμενα μέχρι το 10 με βοήθημα (
υλικό );
|
|
39
|
Βρίσκει γινόμενα μέχρι το 10 χωρίς βοήθημα;
|
|
40
|
Αντιλαμβάνεται την έννοια της δεκάδας ως
μιας καινούριας μονάδας;
|
|
41
|
Απαγγέλλει τους αριθμούς από το 1 μέχρι το
20;
|
|
42
|
Αντιλαμβάνεται τη σχέση των αριθμών από το
1 μέχρι το 20 με τη μονάδα και την ποσοτική
υπέρβαση της δεκάδας;
|
|
43
|
Διατάσσει τους αριθμούς 1- 20 σε αύξουσα
και φθίνουσα κλίμακα;
|
|
44
|
Αναγνωρίζει και γράφει με τυχαία σειρά τα αντίστοιχα αριθμητικά σύμβολα;
|
|
45
|
Συγκρίνει τους αριθμούς από
το 1 μέχρι το 20;
|
|
46
|
Προσθέτει από το 1 μέχρι το 20 οριζόντια και κάθετα με βοήθημα;
|
|
47
|
Προσθέτει από το 1 μέχρι το 20 οριζόντια
και κάθετα χωρίς βοήθημα;
|
|
48
|
Αφαιρεί από το 1 μέχρι το 20 οριζόντια και
κάθετα με βοήθημα;
|
|
49
|
Αφαιρεί από το 1 μέχρι το 20 οριζόντια και
κάθετα χωρίς βοήθημα;
|
|
50
|
Πολλαπλασιάζει μέσα στην πρώτη εικοσάδα;
|
|
51
|
Απαγγέλλει
τους αριθμούς από το 1 μέχρι το 100 προς τα πάνω και προς τα κάτω;
|
|
52
|
Αντιλαμβάνεται το πλήθος που φανερώνουν οι
αριθμοί από το 1 μέχρι το 100;
|
|
53
|
Αντιλαμβάνεται την εικοσάδα σαν μια άλλη μονάδα;
|
|
54
|
Αντιλαμβάνεται τη σχέση των αριθμών από το
1 μέχρι το 100;
|
|
55
|
Διατάσσει τους αριθμούς από το 1 μέχρι το
100 σε αύξουσα και φθίνουσα κλίμακα;
|
|
56
|
Συγκρίνει τους αριθμούς από το 1 μέχρι το
100;
|
|
57
|
Αναγνωρίζει τους αριθμούς από το 1 μέχρι το
100;
|
|
58
|
Προσθέτει σύνολα μέχρι το 99 οριζόντια και
κάθετα χωρίς κρατούμενα (διάφορες περιπτώσεις);
|
|
59
|
Προσθέτει σύνολα μέχρι το 99 οριζόντια και
κάθετα με κρατούμενα;
|
|
60
|
Αναφέρει αριθμό μονάδων - δεκάδων -
εκατοντάδων μέχρι το100;
|
|
61
|
Αναλύει και συνθέτει αριθμούς μέχρι το 100;
|
|
62
|
Αφαιρεί αριθμούς από το 1 μέχρι το99
οριζόντια και κάθετα χωρίς κρατούμενα (διάφορες περιπτώσεις);
|
|
63
|
Αφαιρεί αριθμούς από το 1 μέχρι το99
οριζόντια και κάθετα με δανεισμό στις μονάδες του μειωτέου;
|
|
64
|
Βρίσκει τα γινόμενα μονοψήφιων αριθμών
μέχρι το 10 (προπαίδεια);
|
|
65
|
Μοιράζει σύνολα μέχρι το 100 σε ίσα μέρη
(μέχρι 10);
|
|
66
|
Αριθμεί σωστά μέχρι το 1000;
|
|
67
|
Αναγνωρίζει και γράφει σωστά τους αριθμούς
από το 1 μέχρι το 1000;
Συγκρίνει σωστά τους αριθμούς από το 1
μέχρι το 1000;
|
|
68
|
Βρίσκει τον προηγούμενο - επόμενο και ενδιάμεσο
αριθμό μέχρι το 1000;
|
|
69
|
Προσθέτει και αφαιρεί από το 1 μέχρι το
1000 οριζόντια και κάθετα χωρίς κρατούμενα;
|
|
70
|
Προσθέτει και αφαιρεί από το 1 μέχρι το
1000 οριζόντια και κάθετα με κρατούμενα ή δανεισμό;
|
|
71
|
Πολλαπλασιάζει χωρίς κρατούμενα οριζόντια -
κάθετα με μονοψήφιο πολλαπλασιαστή;
|
|
72
|
Πολλαπλασιάζει με μονοψήφιο πολλαπλασιαστή
που αφήνει κρατούμενο;
|
|
73
|
Πολλαπλασιάζει διψήφιους αριθμούς χωρίς κρατούμενα
και με κρατούμενα;
|
|
74
|
Διαιρεί διψήφιους αριθμούς με μονοψήφιο που
δεν αφήνουν υπόλοιπο;
|
|
75
|
Διαιρεί διψήφιους - τριψήφιους αριθμούς με
μονοψήφιο που αφήνουν υπόλοιπο;
|
|
76
|
Διαιρεί αριθμούς ( διάφορες περιπτώσεις
) με μονοψήφιο διαιρέτη;
|
|
ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ
|
||
77
|
Ξεχωρίζει τα γεωμετρικά στερεά από τα επίπεδα
γεωμετρικά σχήματα;
|
|
78
|
Γνωρίζει τα σχήματα του κύκλου, του
τετραγώνου και του ορθογώνιου παραλληλόγραμμου;
|
|
79
|
Γνωρίζει τις γραμμές : ευθεία –τεθλασμένη;
|
|
80
|
Έχει την έννοια της καμπύλης : ανοιχτής –
κλειστής;
Γνωρίζει τα χαρακτηριστικά διάκρισης στα
γεωμετρικά σχήματα (κύκλος, τετράγωνο, ορθογώνιο και τρίγωνο);
|
|
81
|
Γνωρίζει το ρόμβο και τα ιδιαίτερα
χαρακτηριστικά του;
|
|
82
|
Αντιλαμβάνεται την έννοια της περιμέτρου
και την υποδεικνύει στα διάφορα γεωμετρικά σχήματα;
|
|
83
|
Υπολογίζει με διάφορες μονάδες μέτρησης το
μήκος της περιμέτρου;
|
|
84
|
Γνωρίζει την έννοια της περιφέρειας και του
κέντρου του κύκλου;
|
|
85
|
Υποδεικνύει τις γωνίες στα διάφορα
γεωμετρικά σχήματα;
|
|
86
|
Σχεδιάζει γωνίες και τις διακρίνει σε
μικρότερες και μεγαλύτερες από την ορθή;
|
|
87
|
Διακρίνει τα κύρια χαρακτηριστικά μιας
γωνίας: κορυφή - πλευρές και μέγεθος;
|
|
88
|
Διακρίνει τα στερεά γεωμετρικά σχήματα: κύβος,
ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο και κύλινδρος;
|
|
ΚΛΑΣΜΑΤΑ
|
||
89
|
Γνωρίζει την έννοια του μισού (1/2);
|
|
90
|
Επισημαίνει και βρίσκει το μισό διαφόρων
αντικειμένων;
|
|
91
|
Γνωρίζει και βρίσκει τα παρακάτω κλάσματα:
1/2, 2/2, 1/4, 2/4, 3/4, 4/4;
|
|
92
|
Διατάσσει και συγκρίνει τα παραπάνω
κλάσματα;
|
|
93
|
Αντιλαμβάνεται το ρόλο των δύο όρων του
κλάσματος;
|
|
94
|
Κατανοεί ότι το κλάσμα είναι μια μορφή
διαίρεσης;
|
|
95
|
Ξεχωρίζει τις κλασματικές μονάδες από τους
κλασματικούς αριθμούς;
|
|
96
|
Γνωρίζει τα κλάσματα 1/3, 2/3, 3/3, 1/8,
2/8, .... 8/8, 1/6, .... 6/6;
|
|
97
|
Εκτελεί σωστά απλές πράξεις και λύνει απλά προβλήματα με κλάσματα;
|
|
ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ
|
||
98
|
Κάνει εμπειρικές μετρήσεις με αυθαίρετες
μονάδες μέτρησης (βήματα, σπιρτόξυλα, πιθαμές, κτλ);
|
|
99
|
Κάνει εμπειρικές μετρήσεις στα μεγέθη:
μήκος, ύψος, επιφάνεια, χωρητικότητα;
|
|
100
|
Διατάσσει γεγονότα σύμφωνα με τη χρονική
τους εκτέλεση;
|
|
101
|
Διακρίνει και εκτιμά τη διάρκεια χρονικών
διαστημάτων π.χ. χρόνος μιας ώρας, ενός διαλείμματος κτλ.;
|
|
102
|
Διακρίνει τα διάφορα κέρματα και
συλλαμβάνει διαισθητικά την αξία τους;
|
|
103
|
Γνωρίζει ότι το μήκος το μετρούμε με το
μέτρο;
|
|
104
|
Γνωρίζει τα πολλαπλάσια και τις
υποδιαιρέσεις του μέτρου;
|
|
105
|
Γνωρίζει την αξία των χαρτονομισμάτων;
|
|
106
|
Γνωρίζει την ώρα, τα πολλαπλάσια και τις
υποδιαιρέσεις της (ημέρα-24/ωρο, μέρα-νύχτα, εβδομάδα, μήνας, χρόνος, λεπτό,
δευτερόλεπτο);
|
|
107
|
Εκτελεί εμπειρικές μετρήσεις επιφανειών;
|
|
108
|
Γνωρίζει το κιλό, τα πολλαπλάσια και τις
υποδιαιρέσεις του;
|
|
109
|
||
110
|
Η συγκεκριμένη λίστα είναι ενδεικτική με την
έννοια ότι μπορούμε να την εμπλουτίσουμε και με άλλα κριτήρια ή να διευρύνουμε
τα κριτήρια που υπάρχουν, αλλά και να διαγράψουμε κάποια από αυτά.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Στη σύνταξη του παραπάνω καταλόγου,
έλαβα υπόψη μου τα Αναλυτικά Προγράμματα Μαθηματικών του ΥΠ.Ε.Π.Θ. για την Α΄,
Β΄ και Γ΄ τάξη.
Πηγή:
ΕΤΣΙ ΓΡΑΦΩ ΚΑΙ ΔΙΑΒΑΖΩ – Εκπαιδευτικό λογισμικό
1ο
CD Ο μικρός Οδυσσέας στο νησί με τις φωνές και
τα γράμματα (φάκελος Arxeia)
2ο
CD Ο μικρός Οδυσσέας στο βυθό με τις λέξεις (φάκελος Arxeia)