Συνήθως οι γονείς μεταδίδουν άθελά τους άγχος και ανησυχία στο παιδί επειδή οι ίδιοι δε γνωρίζουν τι θα μάθει στην πρώτη δημοτικού. Το να αισθάνονται μία ανησυχία είναι απόλυτα φυσιολογικό και με το καιρό, όταν ο μαθητής προσαρμοστεί, θα την αποβάλλουν. Το άγχος όμως για το «τι», μπορούν να το εξαλείψουν πριν ανοίξουν τα σχολεία, εάν γνωρίσουν τι μαθαίνει ένας μαθητής στην πρώτη δημοτικού στα δύο βασικά μαθήματα, τη Γλώσσα και τα Μαθηματικά.
γράφει η Χριστίνα Μπέσιου
thrania.com
Ας ξεκινήσουμε με τους βασικότερους στόχους για το μάθημα της Γλώσσας…
Σχετικά με τον προφορικό λόγο, ο μαθητής μαθαίνει σταδιακά να ακροάται, να συμμετέχει σε συζητήσεις, να διατυπώνει τη γνώμη του, να διηγείται αληθινές ή φανταστικές ιστορίες χρησιμοποιώντας τα ρήματα στο σωστό χρόνο, να περιγράφει ανθρώπους, πράγματα και καταστάσεις και να εκφράζει όσα σκέφτεται και όσα νιώθει. Θα μάθει να αρθρώνει, να προφέρει και τονίζει σωστά τις λέξεις καθώς και να χρησιµοποιεί σωστά γραµµατικούς τύπους και απλό κατανοητό λεξιλόγιο.
Ως προς την ανάγνωση, ο μαθητής στην πρώτη δημοτικού μαθαίνει να διαβάζει αναγνωρίζοντας τη σχέση φθόγγων και γραμμάτων. Αρχικά, θα μάθει να διαβάζει προτάσεις και έπειτα μικρά κείμενα, να τα κατανοεί, να αντλεί πληροφορίες από αυτά αλλά και να μεταφέρει το νόημα τους με απλό τρόπο. θα μάθει να αναλύει τις λέξεις σε συλλαβές και να τις ανασυνθέτει. Επιπλέον, θα είναι σε θέση να απομνημονεύσει σύντομα στιχάκια για απαγγελία και δραματοποίηση.
Άμεσα συνδεόμενα είναι μεταξύ τους η ανάγνωση με τη γραφή. Ο μαθητής αντιλαμβάνεται αυτή τη σχέση και μαθαίνει σταδιακά να αντιγράφει λέξεις, φράσεις και προτάσεις με όσο το δυνατόν πιο αποδεκτά και ευανάγνωστα γράμματα. Μαθαίνει να τηρεί τις αποστάσεις μεταξύ των λέξεων, χρησιμοποιεί ορισμένα σημεία στίξης όπως τελείες, κόμμα και ερωτηματικό. Κατανοεί και εφαρμόζει βασικούς κανόνες ορθογραφίας, επινοεί τη συνέχεια ή το τέλος μιας ιστορίας και αντιλαμβάνεται πως μέσω του γραπτού λόγου μπορεί να επικοινωνήσει καλύτερα με τους γύρω του.
Τέλος, ο μαθητής στην πρώτη δημοτικού εμπλουτίζει το λεξιλόγιό του, σχηματίζει προφορικά και γραπτά βασικές προτάσεις, αντιλαμβάνεται το ρόλο του ρήματος, χρησιμοποιεί το ουσιαστικό σαν υποκείμενο, αντικείμενο και κατηγορούμενο και την προσωπική αντωνυμία σαν υποκείμενο.
Συνεχίζουμε στα Μαθηματικά…
Ο μαθητής μαθαίνει να διαβάζει, να γράφει,να διατάσσει τους φυσικούς αριθµούς µέχρι το 100, να μετρά 1-1 μέχρι το 20, να απαγγέλλει προφορικά 2-2 τους αριθμούς µέχρι το 10 και το 20 και να διαβάζει τα αριθµητικά σύµβολα. Θα εκτελεί τις πράξεις της πρόσθεσης και της αφαίρεσης µε αριθµούς που δεν ξεπερνούν το 20, θα βρίσκει τον προηγούµενο και τον επόµενο ενός αριθµού, θα αναλύει σε αθροίσµατα τους αριθµούς µέχρι το 5 και θα υπολογίζει με βάση την πεντάδα και την δεκάδα. Ο μαθητής στην πρώτη τάξη αποκτά μία πρώτη επαφή µε τις έννοιες του μήκους, του χρόνου, της μάζας και του χρήματος. Αναγνωρίζει και επεκτείνει αριθμητικά και γεωμετρικά μοτίβα, εξασκείται στον προσανατολισµό στο χώρο, στη σχεδίαση, αναγνώριση, ονοµασία και ταξινόµηση σχηµάτων, διακρίνει τα στερεά όπως τον κύβο, το ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο, τον κύλινδρο και τη σφαίρα και παρατηρεί εικόνες και σχήµατα συµµετρικά ως προς άξονα.
Όλα αυτά θα τα μάθει μέσα σε μία χρονιά…
Ναι, ναι μπορεί να ακούγονται πολλά αλλά αναλογιστείτε πως όλα τα παραπάνω θα τα μάθει εντός μιας ολόκληρης σχολικής σεζόν και όχι σε ένα μήνα, ομαλά και χωρίς βιασύνες. Γι’ αυτό αγαπητοί μου γονείς, μην αγχωνεστε!