"Τα δυσλεκτικά άτομα δυσκολεύονται στη βαθιά γνώση της γλώσσας" (Δ. Μαυρομμάτη)
Το παιδί με δυσλεξία έχει ανάγκη να έρθει σε επαφή με τη λειτουργική έννοια της γλώσσας ταυτόχρονα με τη βελτίωση της αποκωδικοποίησης στην ανάγνωση. Είναι εξαιρετικά χρήσιμο σε κάθε άσκηση που κάνουμε, σε ένα πρόγραμμα παρέμβασης, να προωθούμε ταυτόχρονα και τη βελτίωση της σημασιολογίας και αναγνωστικής κατανόησης.
Με αυτό το τρόπο το δυσλεκτικό παιδί δε μαθαίνει απλά να διαβάζει αλλά εφοδιάζεται και με το μηχανισμό που το βοηθά να κατανοήσει αυτό που διαβάζει.
Θα δείξουμε μια μέθοδο που ακολουθούμε για να εξοικειώσουμε το δυσλεκτικό παιδί με τις προθέσεις βελτιώνοντας ταυτόχρονα ανάγνωση και ετυμολογική δεξιότητα!
Υλικά: ποτήρια (μιας χρήσης), κάρτες (λευκές, πολύχρωμες), καλαμάκια
Υλικά! |
Αρχικά γράφουμε πάνω στα ποτήρια τις προθέσεις που θέλουμε να δουλέψουμε. Εδώ χρησιμοποιούμε τις προθέσεις: δια, επί, υπό.
Γράφουμε σε ποτήρια τις προθέσεις! |
Έπειτα σε λευκές κάρτες γράφουμε το υπόλοιπο μέρος της λέξης που απομένει ώστε "ενώνοντας" τη με τη σωστή πρόθεση να προκύψει μια γνωστή λέξη.
Γράφουμε λέξεις! |
Στη συνέχεια στις πολύχρωμες κάρτες γράφουμε τη λειτουργία, το νόημα που δίνει η κάθε πρόθεση στις λέξεις. Για παράδειγμα: υπό=κάτω από. Τις κολλάμε πάνω σε καλαμάκια.
Κολλάμε σε καλαμάκια! |
Ξεκινάμε την άσκηση με το να βάλουμε τις κάρτες των λέξεων μπροστά από κάθε πρόθεση. Το παιδί διαβάζει σιωπηρά (από μέσα του) τη σύνθεση της πρόθεσης με τη λέξη και προφέρει φωναχτά τη λέξη που προκύπτει. Για παράδειγμα: επι+θέση=επίθεση κτλ.
Διαβάζει πρώτα "σιωπηρά" και έπειτα φωναχτά τη κάθε λέξη! |
Η άσκηση μετατρέπεται σε παιχνίδι και ανεβαίνει ο βαθμός δυσκολίας αν δίνουμε στο παιδί μια κάρτα και πρέπει να επιλέξει μόνο του τη σωστή πρόθεση. Με αυτό το τρόπο κάνει "δοκιμές" ανάγνωσης από μέσα του και καταλήγει στη λέξη που είναι σωστά αναγνωσμένη και έχει νόημα.
Επιλέγει τη σωστή πρόθεση! |
Υπάρχουν όμως και λέξεις που ταιριάζουν σε παραπάνω από μια πρόθεση. Τότε εξηγούμε την αλλαγή του νοήματος ανάλογα με τη πρόθεση που βάζουμε.
Εξηγούμε την αλλαγή του νοήματος ανάλογα με τη πρόθεση! |
Παραλλαγές της άσκησης:
- για όλες τις προθέσεις
- για όλες τις σύνθετες λέξεις
- για όλες τις καταλήξεις
❝Πάντα υπάρχει διαφορετικός τρόπος για να μάθουμε αυτό που μέχρι τώρα δεν είχαμε μάθει!❞