Πώς θα κάνουμε ένα παιδί με Δυσλεξία ενεργό αναγνώστη;
"Αναγνωστική κατανόηση αποκαλείται η διαδικασία κατασκευής νοήματος από γραπτό κείμενο, που στηρίζεται στον πολύπλοκο συντονισμό ενός αριθμού αλληλοσυνδεόμενων πηγών πληροφοριών (Anderson, Hiebert, Scott & Wilkinson, 1985). Καταλαβαίνουμε από τον ορισμό ότι ένας αναγνώστης χρειάζεται να συνδέσει προηγούμενη γνώση, να συντάξει υποθέσεις και να κάνει ερμηνείες για να κατανοήσει το νόημα του κειμένου.
Ο "φτωχός" αναγνώστης αδυνατεί σε μεγάλο βαθμό να θέσει στον εαυτό του τα κατάλληλα ερωτήματα όσο διαβάζει ώστε να υπάρξει η σωστή αλληλεπίδραση των νέων πληροφοριών με την υπάρχουσα γνώση.
Αυτός είναι και ο λόγος που χρειάζεται μια άμεση, σαφής και αμοιβαία διδασκαλία για την εκπαίδευση σε στρατηγικές αναγνωστικής κατανόησης σε παιδιά με δυσλεξία και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Η άσκηση "Οι κομμένες παράγραφοι" βοηθάει στη δομή και κατανόηση του Γραπτού λόγου.
Υλικά: κείμενο, ψαλίδι
Ξεκινάμε με το να διαλέξουμε ένα κείμενο ανάλογο με τις δυσκολίες του παιδιού. Κόβουμε όλες τις παραγράφους. Έπειτα κόβουμε την εισαγωγική, πρώτη πρόταση κάθε παραγράφου.
Κόβουμε τις παραγράφους και τις πρώτες προτάσεις! |
Συνεχίζουμε αφαιρώντας τις πρώτες προτάσεις. Τις αφήνουμε δίπλα στο παιδί σε τυχαία σειρά.
Αφήνουμε σε τυχαία σειρά τις προτάσεις! |
Στόχος είναι το παιδί να επιλέξει τη σωστή εισαγωγική πρόταση κάθε παραγράφου ανάλογα με το νόημα της. Έτσι συνθέτει πάλι την ιστορία σαν ένα παζλ!
Επιλογή σωστής πρότασης! |
❝Είναι πολύ βασικό για την επιτυχία της άσκησης να εξηγήσουμε με σαφήνεια τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει καθώς και η σωστήεπιλογή των κειμένων.❞