Η προετοιμασία για ένα ή και ακόμα για περισσότερα διαγωνίσματα απαιτεί μεγάλη προσπάθεια για όλα τα παιδιά, κυρίως όμως για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Όταν μια μητέρα επιστρέφει από τη δουλειά της και στα αυτιά της αντηχεί η πρόταση, ¨- Μαμά, δε σου είπα, αύριο γράφω διαγώνισμα στην Ιστορία¨, τότε αρχίζουν τα δύσκολα.
Τι, όμως, πραγματικά χρειάζεται; Μια σωστή προετοιμασία!
Μεγάλοι φάκελοι ταχυδρομείου:Παίρνουμε μεγάλους άσπρους φακέλους ταχυδρομείου και μπροστά από κάθε φάκελο γράφουμε το κάθε μάθημα, π.χ. Ιστορία.
Καρτέλες με αυτοκόλλητες ετικέτες και χαρτιά Α4: Ας πάρουμε ως παράδειγμα το μάθημα της Ιστορίας. Σε κάθε μάθημα, γράφουμε, με μαύρο μαρκαδόρο, τη λέξη – κλειδί από την κάθε παράγραφο και με κόκκινο μαρκαδόρο όλα τα στοιχεία που αφορούν τη λέξη – κλειδί, πάνω στις αυτοκόλλητες ετικέτες. Σε χαρτί Α4, γράφουμε στο πάνω μέρος την ημερομηνία και από κάτω την επικεφαλίδα του μαθήματος της Ιστορίας. Ξεκολλάμε πρώτα την ετικέτα με τη λέξη – κλειδί, την κολλάμε πάνω στο χαρτί και μετά κολλάμε γύρω από την ετικέτα τα υπόλοιπα στοιχεία (με τη σειρά). Έτσι, φτιάχνουμε για την κάθε παράγραφο του μαθήματος ένα σχεδιάγραμμα. Όταν το παιδί θα χρειαστεί να ανακαλέσει τις πληροφορίες για να μπορεί να προετοιμαστεί για το διαγώνισμα, θα γνωρίζει πού μπορεί να ανατρέξει γιατί το υλικό του θα είναι έτοιμο προς χρήση.
Χρωματιστές κάρτες:Σε κάθε κεφάλαιο της Ιστορίας, γράφουμε σε ξεχωριστές χρωματιστές καρτέλες τις ημερομηνίες, με μαύρο μαρκαδόρο. Με ένα πράσινο μαρκαδόρο γράφουμε κάτω από την ημερομηνία το γεγονός και με ένα μπλε μαρκαδόρο το όνομα ή τα ονόματα. Όταν, λοιπόν, το παιδί είναι να προετοιμαστεί για το διαγώνισμα, είναι πολύ σημαντικό οι ημερομηνίες και τα ονόματα να παρουσιάζονται ως ξεχωριστές ημερομηνίες.
Υπογράμμιση σημαντικών στοιχείων: Σε κάθε κεφάλαιο της Ιστορίας, υπογραμμίζουμε με κίτρινο μαρκαδόρο τις πιο σημαντικές προτάσεις της κάθε παραγράφου και δίπλα γράφουμε έναν τίτλο ή δύο με τρεις λέξεις κλειδιά.
Απλοποίηση κειμένου και ερωτήσεις: Ο χρόνος για να γίνει η συγκεκριμένη δουλειά είναι μόνο τα Σαββατοκύριακα. Ανάλογα με το χρόνο μας, μπορούμε να γράψουμε τα κείμενα των μαθημάτων στον υπολογιστή, με τέτοιον τρόπο ώστε να γίνουν πιο κατανοητά στο παιδί. Έπειτα, να γράψουμε και τις ερωτήσεις των μαθημάτων, όπου το παιδί μπορεί να απαντήσει προφορικώς ή γραπτώς.
Ζωγραφιές: Σε κάθε μάθημα της Ιστορίας, μπορούμε να ζητήσουμε από το παιδί, αντί να μας πει αυτό που αποκόμισε από την κάθε παράγραφο, να μας το ζωγραφίσει.
Όλες οι παραπάνω προτάσεις για την προετοιμασία ενός διαγωνίσματος, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για όλα τα μαθήματα. Το συμπέρασμα είναι πως όταν το παιδί είναι από την αρχή σωστά οργανωμένο, ο χρόνος προετοιμασίας του για την ανακεφαλαίωση των μαθημάτων θα είναι ελάχιστος. Νομίζω πως γνωρίζουμε πολύ καλά το πόσο πολύτιμος είναι ο χρόνος μιας εργαζόμενης μητέρας!
Ειδική Παιδαγωγός