Πόσες φορές έχουμε ακούσει γονείς και παιδιά να παραπονιούνται για τις ατέλειωτες ώρες που το καθημερινό διάβασμα τρώει από το απόγευμα τους; Σίγουρα πολλές! Για πολλούς γονείς η μελέτη των σχολικών μαθημάτων αποτελεί βάσανο καθώς αναλώνουν όλο το απόγευμα τους σε φωνές, τσακωμούς, νεύρα όταν τα παιδιά τους «χαζεύουν” πάνω απ’ τα βιβλία μέχρι τελικά να ολοκληρωθούν τα μαθήματα το βράδυ. Αλλά και για τα παιδιά είναι μία δυσάρεστη διαδικασία ρουτίνας, αφού σπάνια προλαβαίνουν να παίξουν ή έστω να χαλαρώσουν μέχρι το τέλος της ημέρας. Δεν είναι άδικο η σχέση γονέα και παιδιού να χαρακτηρίζεται και πολλές φορές να στιγματίζεται από το διάβασμα; Οργανωθείτε λοιπόν και εξοικονομήστε δημιουργικό χρόνο με το παιδί σας για παιχνίδι, χαλάρωση, βόλτα.
Φτιάξτε ένα οπτικό πρόγραμμα μελέτης
Το οπτικό πρόγραμμα θα συντονίσει τη διαδικασία της μελέτης. Θα περιλαμβάνει μία λίστα με τις εργασίες της ημέρας. Αυτό θα πρέπει να το ετοιμάσετε πριν το παιδί αρχίσει το διάβασμα. Στην αρχή το φτιάχνετε εσείς μαζί με το παιδί και όταν καταλάβει τη χρήση του μπορεί να το ετοιμάσει μόνος του με τη δική σας επίβλεψη. Μία καλή ιδέα είναι να φτιάξετε καρτούλες με τις δραστηριότητες του, καθως και εικόνες από τα βιβλία και τα τετράδια του.
Κατεβάστε το πρόγραμμα μελέτης εδώ.
Συχνά και σύντομα διαλείμματα
Αν το παιδί σας κουράζεται γρήγορα ή δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί καλό θα ήταν ανάμεσα στις υποχρεώσεις του να εντάξετε και ευχάριστες δραστηριότητες όπως ζωγραφική, μουσικό διάλειμμα, επιτραπέζιο παιχνίδι, παιχνίδι στο τάμπλετ, παραμύθι, ασκήσεις γυμναστικής. Τα διαλείμματα αυτά θα πρέπει να είναι σύντομα, 5-10 λεπτών, και το χρονικό τους όριο σαφές.
Επιβραβεύστε την προσπάθειά του
Μην ξεχνάτε να επιβραβεύετε το παιδί για τον καθημερινό του κόπο στο τέλος των δραστηριοτήτων. Η επιβράβευση θα κοινοποιείται πριν την έναρξη της μελέτης και θα αποτελεί ισχυρό κίνητρο για τη διεκπεραίωση των εργασιών του. Μία βόλτα στην παιδική χαρά, ένα νόστιμο σνακ, ένα αυτοκόλλητο, ένα παιχνίδι μπορούν να κινητοποιήσουν το παιδί ώστε να ολοκληρώσει πιο σύντομα τις εργασίες του.
Στόχος της επιβράβευσης δεν είναι να δωροδοκήσουν το παιδί, όπως πολλοί πιθανότατα σκεφτήκατε, αλλά να δημιουργήσουμε μια θετική διάθεση για τη διαδικασία της μελέτης και να το μάθουμε να δουλεύει οργανωμένα και με συγκεκριμένο ρυθμό. Μετά από καθημερινή χρήση του προγράμματος το παιδί θα αυτοματοποιήσει τη ρουτίνα της μελέτης και δε θα χρειάζεται πλέον τόσο συχνή επιβράβευση.
Προσθέστε κανόνες συμπεριφοράς
Για τους πιο δύσκολους μαθητές, που πεισματικά αρνιούνται να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους, μπορείτε να συνδυάσετε το οπτικό πρόγραμμα με κανόνες συμπεριφοράς. Κανόνες που θα πρέπει να τηρεί το παιδί κατά τη μελέτη, μπορεί να είναι για παράδειγμα, «Κάθομαι στην καρέκλα», «Ολοκληρώνω την εργασία μου», «Κάνω όμορφα γράμματα», κ.τ.λ…
Κατεβάστε το οπτικό πρόγραμμα με κανόνες εδώ.
Δοκιμάστε το, λοιπόν!
Γράφει η Σταυρούλα Στούμπου
Δασκάλα – Ειδική Παιδαγωγός, https://psychomotor-athens.gr
Δασκάλα – Ειδική Παιδαγωγός, https://psychomotor-athens.gr