Μην αρνείστε την βοήθειά σας…
Είτε το παιδί είναι μαθητής του δημοτικού, είτε του γυμνασίου, ενδεχομένως να χρειαστεί την βοήθειά σας. Ίσως υπάρξουν σημεία που δεν έχει κατανοήσει ή που το δυσκολεύουν, οπότε έχει ανάγκη από καθοδήγηση και επιπλέον επεξήγηση. Η άποψη «αφήνω το παιδί να διαβάσει μόνο του για να αυτονομηθεί» είναι αναμφίβολα το ζητούμενο, αλλά είναι μια διαδικασία που συμβαίνει σταδιακά. Μέχρι τότε, στηρίξτε τα όσο μπορείτε!
Για παράδειγμα, μπορείτε να του εξηγήστε του αυτά που δεν καταλαβαίνει, να υπογραμμίσετε μαζί τα σημαντικά σημεία του μαθήματος ή να του κρατήστε το βιβλίο για να σας πει το μάθημα απ’ έξω.
….αλλά θυμηθείτε ότι γράφουν τα παιδιά κι όχι εσείς!
Το σημαντικό είναι να μπορείτε να ακολουθείτε τους ρυθμούς του παιδιού και να είστε δίπλα του όσο και όποτε το χρειάζεται χωρίς, όμως, να γίνεται το «δεκανίκι» του. Αφήστε το να οργανώσει την ύλη και τις σημειώσεις του, να μοιράσει τον χρόνο του και αναλάβει τις ευθύνες του. Ωστόσο, στην περίπτωση που αντιμετωπίζει κάποια μαθησιακή δυσκολία, μείνετε δίπλα του για όσο το χρειάζεται.
Ελευθερώστε το πρόγραμμά του
Τα περισσότερα παιδιά, πλέον, έχουν σκληρό πρόγραμμα. Οι δραστηριότητες είναι αρκετές και ο χρόνος τους περιορισμένος. Όταν, όμως, μπαίνουν σε περίοδο εξετάσεων, θα πρέπει να εστιάσουν λίγο παραπάνω στα μαθήματα του σχολείου ώστε η επανάληψή τους να γίνει με μέθοδο. Φροντίστε, λοιπόν, να τα αποδεσμεύσετε εκείνες τις μέρες από τις εξωσχολικές τους δραστηριότητες ώστε να επικεντρωθούν στις εξετάσεις. Δεν πειράζει αν δεν πάνε στο μάθημα του μπάσκετ για μια μέρα…
Βοηθήστε τα να οργανωθούν
Η σωστή οργάνωση είναι το Α και το Ω στο αποτελεσματικό διάβασμα των εξετάσεων. Το παιδί χωρίζει την ύλη του, διαβάζει συγκεκριμένες ώρες, δεν πελαγώνει και δεν μπερδεύεται. Έτσι, η όλη διαδικασία του φαίνεται πιο εύκολη και μαθαίνει να εντάσσει την μεθοδευμένη και συστηματική μελέτη όχι μόνο κατά την περίοδο των εξετάσεων αλλά σε ολόκληρη την σχολική του ζωή. Βοηθήσετε τα να οργανωθεί με μικρά, αποτελεσματικά κόλπα.
-Αγοράστε του το ημερολόγιο των εξετάσεων: Εκεί, μπορεί να καταγράφει τις ημερομηνίες των εξετάσεων, την ύλη που πρέπει να διαβάσει και κάποιες προσωπικές του σημειώσεις ή ακόμα και κάποια θέματα που το δυσκολεύουν περισσότερο.
-Μοιράστε την ύλη: Ενθαρρύνετέ το να χωρίσει την εξεταστέα ύλη και να την προγραμματίσει όπως εκείνο νομίζει καλύτερα ώστε να μην χρειαστεί να την διαβάσει όλη μαζεμένη και αγχωθεί. Το μοιρασμένο διάβασμα είναι πολύ πιο αποδοτικό αφού ούτε κουράζει αλλά ούτε και αγχώνει το παιδί. Εάν δεν μπορεί να το κάνει μόνο του, δείξτε του τον τρόπο.
-Κολλήστε το πρόγραμμα επάνω από το γραφείο του: Με αυτόν τον τρόπο, το παιδί ξέρει πότε είναι το διαγώνισμα / τεστ του κάθε μαθήματος και πότε έχει προγραμματίσει το διάβασμά του ώστε να μην ξεχνιέται.
Εάν χρειαστεί, ζητήστε την βοήθεια ενός εκπαιδευτικού
Εάν το παιδί έχει κενά ή δυσκολεύεστε να του παρέχετε εσείς την κατάλληλη βοήθεια, μη διστάσετε να ζητήσετε την βοήθεια ενός εκπαιδευτικού. Κάποιοι γονείς θεωρούν πως με αυτόν τον τρόπο υποβαθμίζουν ή υποβιβάζουν τις ικανότητες του παιδιού, ενώ στην πραγματικότητα τις ενισχύουν! Εξάλλου, έκαστος εφ' ω ετάχθη! Μαμάδες είμαστε, όχι παντογνώστες…
Δεν χρειάζεται να αγχωθούν!
Το αφήσαμε για το τέλος, αλλά ίσως να είναι το πιο βασικό! Εννοείται πως η πρόοδος στο σχολείο είναι σημαντική κι ένας καλός βαθμός είναι η απόδειξη αυτής της προόδου. Η επιτυχία των παιδιών σ’ αυτές τις πρώτες εξετάσεις ενισχύει την αυτοπεποίθησή τους, ενδυναμώνει την πεποίθηση πως όταν βάζουμε κοντινούς στόχους έχουμε την δύναμη να του πετύχουμε και τα διδάσκει τον σωστό τρόπο μελέτης. Ωστόσο, η ψυχική τους υγεία και ηρεμία είναι ακόμα πιο σημαντική! Επισημάνετε στα παιδιά πως, ακόμα κι αν δεν φέρουν το επιθυμητό αποτέλεσμα, έχει αξία η προσπάθειά τους και ο κόπος που κατέβαλαν. Την επόμενη φορά θα τα πάνε καλύτερα. Εσείς, εξάλλου, θα τα αγαπάτε έτσι κι αλλιώς…
Περισσότερες συμβουλές εδώ.