Δύσκολο πράγμα η ορθογραφία, ειδικά στις πρώτες τάξεις του σχολείου. Πολλά παιδιά βρίσκονται συχνά μπροστά σε αξεπέραστα εμπόδια και οι γονείς και δάσκαλοι από την άλλη πλευρά αδυνατούν να βοηθήσουν.
Το κάθε παιδί μαθαίνει ορθογραφία με διαφορετικό τρόπο. Ένα πολύ συνηθισμένο φαινόμενο που παρατηρείται είναι η δυσορθογραφία των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες.
Το δύσκολο είναι ότι ενώ ξέρουν τον κανόνα, τον ξεχνούν όταν γράφουν! Ακολουθούν μερικές ιδέες για το πώς μπορούν να διδαχθούν η ορθογραφία και η γραμματική.
Συστηματική και επαναμβανόμενη κατάρτιση των βασικών κανόνων
Αρχικά πρέπει να διδάξουμε καλά τους βασικότερους κανόνες και να βεβαιωθούμε ότι το παιδί τους έχει κατανοήσει αρκετά. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα πρέπει να κάνουμε επανάληψη των κανόνων.
Οπτική παράσταση των κανόνων
Σχετίζουμε έναν κανόνα ορθογραφίας με εικόνες και διαφορετικά χρώματα.
Μπορούμε στα σχολικά κείμενα να κάνουμε ομαδοποίηση των λέξεων. π.χ. Ζητάμε από το παιδί να βρουν όλα τα ρήματα σε -ιζω ή όλα τα θηλυκά ουσιαστικά και να τα γράψουν. Είναι μια καλή εξάσκηση στους κανόνες.
Το πιο σημαντικό είναι να μην αγχώνουμε τα παιδιά για τα ορθογραφικά λάθη, έτσι απογοητεύονται και πέφτει η αυτοεκτίμηση τους. Ας τα διορθώνουμε διακριτικά και με θετικό τρόπο.
Στα δευτερεύοντα μαθήματα να μην λαμβάνονται υπόψη τα ορθογραφικά λάθη και να μην επηρεάζουν τον βαθμό.
Το να γράψει το παιδί π.χ. 10 φορές μια λέξη που έκανε λάθος…δεν βοηθά σε τίποτα!! Δεν μαθαίνει έτσι! Προτιμήστε τα οπτικά ερεθίσματα και τη συχνή επανάληψη.
Πηγή : paidagwgos.blogspot.gr