Είναι πολύ βοηθητικό να γνωρίζουμε τον τρόπο που σκέφτεται ένα παιδί με δυσλεξία!
Τα παιδιά με δυσλεξία πολλές φορές χάνονται μέσα στις καθημερινές υποχρεώσεις. Λόγω της δυσκολίας τους να προγραμματίσουν αυτά που έχουν να κάνουν με ακρίβεια στο χρόνο και στο χώρο χρειάζεται να ρυθμίσουμε την καθημερινότητα τους.
Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να ακολουθήσουμε κάποιους βασικούς κανόνες οι οποίοι θα εξομαλύνουν το άγχος της καθημερινής μελέτης και θα μετριάζουν την ένταση.
10 κανόνες για την καθημερινή ζωή του παιδιού με δυσλεξία:
Πριν τη μελέτη:
- Κίνηση, εκτόνωση. Επιτρέψτε στο παιδί μέσα στην ημέρα, κατά προτίμηση πριν από το καθημερινό του διάβασμα, να εκτονωθεί με κάποιο τρόπο κινητικά. Η συσσωρευμένη ενέργεια δεν βοηθάει καθόλου στη συγκέντρωση και στον έλεγχο της παρόρμησης και την κινητικής ανησυχίας.
- Μικρά συχνά γεύματα. Το παιδί με δυσλεξία έχει συνήθως ένα επιβαρυμένο καθημερινό πρόγραμμα. Ο χρόνος μοιράζεται ανάμεσα σε σχολείο, εξωσχολικές δραστηριότητες, συνεδρίες ειδικής αγωγής και καθημερινή μελέτη. Αυτό έχει σαν συνέπεια κάποιες φορές να παραλείπονται γεύματα ή να μεσολαβεί αρκετός χρόνος ανάμεσα στα γεύματα, με συνέπεια μειωμένη ενέργεια και αυξημένη νευρικότητα. Ένα υγιεινό και εύκολο σε εκτέλεση εβδομαδιαίο διαιτολόγιο θα ικανοποιήσει τις θερμιδικές ανάγκες του παιδιού.
- Ρουτίνα. Ένα σταθερό πρόγραμμα είναι πολύ πιο εύκολο να το ακολουθήσει το παιδί με δυσλεξία. Η συγκεκριμένη ρουτίνα μειώνει την εμφάνιση απρόβλεπτων καταστάσεων οι οποίες δημιουργούν στρες και αποσυντονίζουν τις προσπάθειες του δυσλεκτικού παιδιού να συγκεντρωθεί για να ολοκληρώσει το καθημερινό του πρόγραμμα.
Για την μελέτη:
- Προσαρμογή προσδοκιών. Υπάρχουν μέρες που το παιδί με δυσλεξία ανταποκρίνεται πολύ καλά. Διαφαίνεται όλη η πρόοδος που έχει κάνει, τηρεί το πρόγραμμα μελέτης που έχουμε από κοινού αποφασίσει και ανταποκρίνεται αποτελεσματικά στη νέα γνώση. Υπάρχουν όμως και μέρες που μοιάζει σαν να έχει κάνει βήματα πίσω, δεν ανταποκρίνεται σε καμία εναλλακτική προσέγγιση διδασκαλίας και οι περισσότερες προσπάθειες για να μελετήσει αποτυγχάνουν. Σε αυτή τη περίπτωση δεν πιέζουμε για ένα καλό αποτέλεσμα αλλά δίνουμε τη δυνατότητα για ξεκούραση και αποφόρτιση έστω και αν δεν καταφέρει να είναι καλά προετοιμασμένο για την επόμενη μέρα.
- Επανάληψη της γνώσης με έμμεσο τρόπο. Για να βοηθήσουμε το παιδί με δυσλεξία να κάνει επανάληψη αυτών που αναμένεται να γνωρίζει προσφέρουμε αυξημένες δυνατότητες επανάληψης με διαφορετικούς τρόπους. Ένας πολύ καλό τρόπος είναι μέσα από τα επιτραπέζια παιχνίδια τα οποία μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν σε ασκήσεις ανάγνωσης, ορθογραφίας ή γραφής.
- Κρατήστε σημειώσεις. Όσο βοηθάτε το παιδί με το διάβασμα των μαθημάτων του είναι εξαιρετικά βοηθητικό να κρατάτε σημειώσεις. Φροντίζετε να σημειώνετε αυτά που έκανε εύκολα και γρήγορα και αυτά στα οποία δυσκολεύτηκε. Στο τέλος της εβδομάδας θα έχετε ένα χάρτη από τις καλές και τις κακές στιγμές της μελέτης. Αναρωτηθείτε τι μπορεί να είχε συμβάλλει σε αυτές. Προσπαθήστε να σκεφτείτε πως αλλιώς μπορείτε να διδάξετε τη συγκεκριμένη γνώση ή κανόνα που δυσκολεύεται να κατακτήσει. Αναζητήστε στο internet πηγές για εναλλακτική διδασκαλία σε παιδιά με δυσλεξία και πειραματιστείτε.
- Μεγάλα, καθαρά γράμματα. Πρόκειται για ένα πολύ απλό κανόνα που όμως πολλές φορές ξεχνάμε. Όταν γράφουμε για το παιδί με δυσλεξία πρέπει να κάνουμε μεγάλα και καθαρά γράμματα χωρίς καλλιγραφικά στοιχεία. Έτσι το παιδί που ήδη δυσκολεύεται στην αποκωδικοποίηση της ανάγνωσης δεν θα χρειαστεί να ξοδέψει επιπλέον χρόνο για να καταλάβει τα γράμματα μας.
- Διάβασμα σε υπολογιστή. Ενθαρρύνετε το διάβασμα στον υπολογιστή καθώς με αυτό τον τρόπο έχει τη δυνατότητα να προσαρμόσει το είδος της γραμματοσειράς και το μέγεθος των γραμμάτων. Στο internet προσφέρονται σε ηλεκτρονική μορφή και τα σχολικά βιβλία κάτι που μπορεί να γίνει θαυμάσιο εργαλείο για την ανάγνωση των μαθημάτων του. Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να ρυθμίσετε τη φωτεινότητα της οθόνης σας και να χρησιμοποιήσετε και φίλτρα οθόνης αν αυτό είναι απαραίτητο.
- Μικρές οδηγίες. Μια κλασική οδηγία για αυτόν που βοηθάει το παιδί στο καθημερινό του διάβασμα είναι να σπάει τις ασκήσεις σε βήματα. Τα μικρότερα βήματα είναι πολύ πιο εύκολα να τα διαχειριστεί το παιδί με δυσλεξία καθώς με αυτό τον τρόπο αποφεύγουμε το συναίσθημα του "κατακλυσμού", η μνήμη εργασίας ανταποκρίνεται καλύτερα και βοηθάμε και στην κατανόηση των εκφωνήσεων.
- Του μαθαίνουμε ποιος είναι ο τρόπος που σκέφτεται. Αυτή είναι μια πολύ βασική αρχή για την επιτυχία οποιασδήποτε ενασχόλησης του δυσλεκτικού παιδιού με τη μάθηση. Η σωστή ενημέρωση για τα πλεονεκτήματα του να έχει κάποιος δυσλεξία αλλά και για τις δυσκολίες που μπορεί να συναντήσει μετατρέπει το παιδί σε έναν μαθητή που γνωρίζει να χρησιμοποιεί τα θετικά στοιχεία προς όφελος του και να βρίσκει τρόπους για να αντιμετωπίσει θετικά τις δυσκολίες του.