Εβδομαδιαίος Δυναμικός Κατάλογος Ορθογραφίας: Στρατηγική βελτίωσης της ορθογραφίας

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0




Ο μαθητής με σωστή ορθογραφική γραφή είναι ένα σπάνιο φαινόμενο στις μέρες μας, δε συμφωνείτε; Μελετώντας ένα βιβλίο σχετικά με τη διδασκαλία του γραπτού λόγου, το μάτι μου έπεσε στο Δυναμικό Κατάλογο Ορθογραφίας! Μου φάνηκε μια εξαιρετική στρατηγική βελτίωσης της ορθογραφίας, για μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και όχι μόνο, και σας την παρουσιάζω παρακάτω...

Τα ορθογραφικά λάθη των μαθητών σήμερα, δυστυχώς, έχουν αυξηθεί κατα πολύ! Ίσως ευθύνεται η γρήγορη εξέλιξη της τεχνολογίας και η ενασχόληση των μικρών μας φίλων με τα ηλεκτρονικά επιτεύγματα και όχι με δραστηριότητες που περιλαμβάνουν μολύβι και χαρτί... Ίσως, πάλι, η ραγδαία αύξηση των μαθησιακών δυσκολιών και ιδιατέρως εκείνων που αφορούν το γραπτό λόγο... 
Ό,τι κι αν έχει συμβεί τα τελευταία χρόνια, μπορούμε να βρούμε τρόπους να ενισχύσουμε την ορθογραφημένη γραφή και ένας από αυτούς είναι ο Εβδομαδιαίος Δυναμικός Κατάλογος Ορθογραφίας. Στόχος της δραστηριότητας αυτής είναι η βελτίωση της ορθογραφίας τόσο στο θέμα της λέξης όσο και στην κατάληξη αυτής, μέσα από καθημερινή υπενθύμιση των κανόνων. Ας μην ξεχνάμε πως η επανάληψη είναι η μητέρα της μάθησης!
Σύμφωνα με τον Δυναμικό Κατάλογο Ορθογραφίας, ο μαθητής σε συνεργασία με το δάσκαλο ή τον γονέα καταγράφει πέντε λέξεις, οι οποίες τον δυσκολέυουν στην ορθογραφημένη γραφή τους. Κάθε μέρα (από Δευτέρα έως Παρασκεύη), καλείται να γράψει τις λέξεις αυτές με κλειστά βιβλία και τετράδια. Όταν γράφει μία λέξη σωστά τότε παίρνει Χ, ενώ όταν είναι λανθασμένη βάζουμε παύλα. Στόχος του μαθητή είναι να καταφέρει τρία συνεχόμενα Χ. Όταν συμβεί αυτό σημαίνει πως έχει κατακτήσει το μηχανισμό γραφής της συγκεκριμένης λέξης και μπορεί να την αντικαταστήσει με μία άλλη. Αυτή είναι η δική μου πρόταση, βέβαια, εσείς μπορείτε να θέσετε μικρότερο αριθμό επαναλήψεων ή περισσότερο ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών σας. Επίσης, εννοείται πως μία λέξη που έχει καταγραφεί μια φορά στον κατάλογο μπορεί να ξανασυμπεριληφθεί αν θεωρηθεί απαραίτητο.
Είναι σημαντικό η διαδικασία αυτή να μη γίνεται κατα τη διάρκεια της υπαγόρευσης της ορθογραφίας μέσα στην τάξη αλλά κάποια άλλη στιγμή μέσα στη σχολική μέρα. Αν πραγματοποιήσετε τη δραστηριότητα αυτή στο σπίτι, τότε θυμηθείτε πως το παιδί δεν πρέπει να έχει κοιτάξει προηγουμένως τις λέξεις. Θέλουμε να θυμηθεί φυσικά την ορθή γραφή τους και όχι επιτηδευμένα.
Φυσικά, ως λάτρης του συμπεριφορισμού, θα δείτε πως στο αρχείο που σας παραθέτω παρακάτω υπάρχει η επιβράβευση στο τέλος κάθε εβδομάδας.  Στην αρχή οι στόχοι καλό θα ήταν να είναι εφικτοί και στη συνέχεια να διαβαθμίζεται το επίπεδο δυσκολίας. 
Εύχομαι να σας φανεί χρήσιμο! Περιμένω τις ιδέες και τις εντυπώσεις σας όπως πάντα!




Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)