ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Πάντα πολιτική και υπαρξιακή η έκφραση του καλλιτέχνη κι απόλυτα δεμένη με τη ζωή του ανθρώπου
Κάθε έργο τέχνης είναι, είτε το θέλει είτε όχι, μια προσωπική έκφραση του καλλιτέχνη. Ο καλλιτέχνης ζει και δέχεται τους ερεθισμούς γι' αυτήν την έκφραση από το περιβάλλον του, και σήμερα με τα πλατειά μέσα ενημέρωσης και επικοινωνίας και από το διεθνή χώρο. Σύγχρονα ρεύματα και σκέψεις από τον τόπο του κι απ' έξω θα τον επηρεάσουν βασικά. Γι' αυτό το λόγο κάθε ανθρώπινη έκφραση αναγκαστικά δέχεται και πολιτικούς επηρεασμούς. Στην Αρχαία Ελλάδα η έκφραση είχε πολιτειακό χαρακτήρα γιατί ο χώρος και τα μέσα επικοινωνίας ήταν περιορισμένα. Στην πραγματικότητα όμως ήταν αυτό που λέμε, τώρα, πολιτικό θέατρο. Το ίδιο ισχύει για όλες τις εποχές, και για σήμερα. Κάθε έργο Τέχνης αναγκαστικά, εφόσον έχει για βάση τη γνώση, την αλήθεια, την επικράτηση του δίκαιου και του σωστού, δεν μπορεί παρά να είναι και πολιτικοποιημένο και να συνάπτεται με την κατά καιρούς πραγματικότητα. Αυτό όμως δε σημαίνει καθόλου ότι ένα έργο τέχνης πρέπει να προβάλλει θέσεις στενά κομματικές, να προβάλλει συνθήματα πολιτικά ή να προπαγανδίζει δημοκοπικά περιστασιακές θεωρίες. Τέτοια, συνθέτουν μια εικόνα μόνο με πρόσκαιρα βιώματα, μια Τέχνη που δεν αντέχει στο χρόνο και που κατά βάθος δεν είναι Τέχνη.
Το επίκεντρο της Τέχνης δεν παύει να είναι, όπως πάντα, ο άνθρωπος και η ύπαρξή του μέσα στο σύμπαν και ειδικά μέσα στο περιβάλλον και το χρόνο όπου κινείται.
Δεν του επιτρέπεται, ούτε μπορεί να αγνοήσει τον κοινωνικοπολιτικό χώρο, καθώς δεν μπορεί να αγνοήσει τον εαυτό του, τη σκέψη του, τον συναισθηματικό του κόσμο, την αισθητική έκφραση που διαμορφώνεται από μέσα κι απ' έξω και τις πολύμορφες κληρονομιές και καταβολές του παρελθόντος που τον απασχολούν, καθώς βέβαια και την αντίδραση του προς αυτές, αντίδραση και άρνηση στις αξίες που επέβαλλε οποιοδήποτε κατεστημένο, γιατί αλλιώς, φυσικά, δεν θα υπήρχε ούτε πρόοδος, ούτε εξέλιξη.
Αν μείνουμε σε ορισμούς, θάπρεπε να πω πως η έκφραση του καλλιτέχνη δεν παύει ποτέ να είναι και πολιτική και υπαρξιακή. Η πρώτη είναι εξαρτημένη από το περιβάλλον του, η δεύτερη απ' αυτά που φέρνει μέσα του και που διαμορφώνονται στα χρόνια της ζωής του. Για να πάρουμε δυο μεγάλους αντίποδες, τον Μπρεχτ και τον Μπέκετ. Ο πρώτος ασχολείται περισσότερο με την κοινωνικο-πολιτική τοποθέτηση του ανθρώπου, με το δίκιο και το άδικο του περιβάλλοντος, χωρίς όμως να λείπουν οι υπαρξιακές προεκτάσεις. Τον δεύτερο τον απασχολεί αυτή καθεαυτή η ύπαρξη του ανθρώπου, χωρίς όμως να ξεχνά το περιβάλλον όπου κινείται και διαμορφώνεται. Αλλά, πάντα, ο άνθρωπος και το περιβάλλον του μέσα στο χρόνο αποτελούν τον ολοκληρωμένο πίνακα της σύνθεσης του καλλιτέχνη. [...]
Για την κατευθυνόμενη τέχνη το βρίσκω τελείως περιττό να μιλήσω, μια και κάθε ανελεύθερη ανθρώπινη εκδήλωση δεν μπορεί παρά να είναι τελείως ανασταλτική για τον ίδιο τον καλλιτέχνη και την κοινωνία, κι ούτε έχει σχέση με την πραγματική πολιτική τέχνη. Εφόσον απαραίτητος όρος για τη λειτουργία του ανθρώπινου νου και της ευαισθησίας του είναι η ελευθερία, για την οποία κάθε πνευματικός άνθρωπος αγωνίζεται. Η κατευθυνόμενη τέχνη είναι μια πλάνη, γιατί στην πραγματικότητα ο μόνος σωστός φορέας της τέχνης δεν μπορεί παρά να είναι ο ίδιος ο ελεύθερα σκεπτόμενος και αισθανόμενος άνθρωπος. Αν δεν διασώσουμε αυτό που λέγεται άνθρωπος, χάνουμε και την τέχνη και τον σωστό πολιτικό προσανατολισμό. Δεν είναι νοητό ο καλλιτέχνης να υπογράφει έργο τέχνης, όπως υπογράφονται συνταγές για βιομηχανικά προϊόντα.
Ό,τι ερεθίζει τον άνθρωπο να δημιουργήσει νέα οράματα είναι εποικοδομητικό, ό,τι περιορίζει τον ορίζοντα της σκέψης του είναι καταστρεπτικό.
Κάρολος Κουν, «Κάνουμε θέατρο για την ψυχή μας».
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1) Να κάνετε την περίληψη του κειμένου σε 90-110 λέξεις.
2) Να χαρακτηρίσετε σωστές (Σ) ή λανθασμένες (Λ) τις παρακάτω δηλώσεις με βάση του κείμενο:
α. Κάθε έργο τέχνης εκφράζει την προσωπικότητα του καλλιτέχνη. ( )
β. Η τέχνη δεν επηρεάζεται από την πολιτική κατάσταση. ( )
γ. Η διαχρονική τέχνη προβάλλει πολιτικές θέσεις. ( )
δ. Ο καλλιτέχνης επηρεάζεται τόσο από το περιβάλλον του όσο και από την ύπαρξή του. ( )
ε. Η κατευθυνόμενη τέχνη με τις στοχευμένες προβολές της μπορεί να συμβάλλει στην πρόοδο της κοινωνίας ( )
3) Να βρείτε από έναν τρόπο ανάπτυξης παραγράφου στην πρώτη και την τέταρτη παράγραφο ("Κάθε έργο τέχνης...δεν είναι Τέχνη" και "Αν μείνουμε...του καλλιτέχνη" και να τεκμηριώσετε την επιλογή σας.
4) Στο κείμενο συνυπάρχουν το α' ενικό και το γ' ενικό ρηματικό πρόσωπο. Τι πετυχαίνει ο συγγραφέας με την επιλογή αυτών των ρηματικών προσώπων;
5) Να γράψετε από ένα συνώνυμο για τις παρακάτω λέξεις: ερεθισμούς, πρόσκαιρα, αγνοήσει, πρόοδος, περιττό.
6) Να γράψετε από ένα αντώνυμο για τις παρακάτω λέξεις: διεθνή, περιορισμένα, ειδικά, εξέλιξη, ευαισθησίας.
7) Σ' ένα άρθρο για την ιστοσελίδα του σχολείου να αναφέρετε την αξία της τέχνης στη σύγχρονη ζωή των νέων (250-300 λέξεις).
Επιμέλεια κριτηρίου αξιολόγησης, για το e-didaskalia.blogspot.gr: Αποστόλης Ζυμβραγάκης, φιλόλογος
Γιώργος Σαραντάρης, Δεν είμαστε ποιητές σημαίνει...
Δεν είμαστε ποιητές σημαίνει φεύγουμε,
σημαίνει εγκαταλείπουμε τον αγώνα,
παρατάμε τη χαρά στους ανίδεους,
τις γυναίκες στα φιλιά του ανέμου
και στη σκόνη του καιρού.
Σημαίνει πως φοβόμαστε
και η ζωή μάς έγινε ξένη,
ο θάνατος βραχνάς.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Δραστηριότητα 1η
Ο Γιώργος Σαραντάρης θέλοντας να εξάρει τον ρόλο των ποιητών και της ποίησης προσεγγίζει το θέμα του μέσω ενός αρνητικού ορισμού. Θα μπορούσατε να διατυπώσετε τη σημασία τους με θετικό τρόπο. (50-60 λέξεις).
Δραστηριότητα 2η
α. Να εντοπίσετε τρία χαρακτηριστικά της μοντέρνας ποίησης στο ποίημα.
β. Να βρείτε το είδος του αφηγητή με βάση τη συμμετοχή του και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με αναφορές στο ποίημα.
γ. Στο ποίημα κυριαρχεί η ενεργητική σύνταξη. Τι πετυχαίνει με αυτήν τη σύνταξη ο ποιητής;
Δραστηριότητα 3η
Είστε ένας νέος άνθρωπος που διαβάζει το ποίημα του Γιώργου Σαραντάρη και αποφασίζει να κατευνάσει την ανησυχία του ποιητή, αλλά και να του δώσει ελπίδα απέναντι στον φόβο της ζωής και του θανάτου. Γι' αυτό αποφασίζετε να του στείλετε μια επιστολή, 150-200 λέξεων.
Επιμέλεια κριτηρίου αξιολόγησης, για το e-didaskalia.blogspot.gr: Αποστόλης Ζυμβραγάκης, φιλόλογος