Η ανάπτυξη της ορθογραφημένης γραφής των παιδιών με Μαθησιακές Δυσκολίες ακολουθεί την ίδια αναπτυξιακή πορεία με αυτή των παιδιών χωρίς μαθησιακά προβλήματα, εκτός του ότι γίνεται σε διαφορετικούς χρόνους και έχει διαφορετικό ρυθμό. Με άλλα λόγια οι μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες χρησιμοποιούν στρατηγικές ανάλογες με αυτές μικρότερων απ’ αυτά παιδιών.
Αυτό δε θα πρέπει να σημαίνει ότι αρκεί να δώσουμε λίγο παραπάνω χρόνο στα παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες. Χρειάζεται διαφορετική αντίληψη και προσέγγιση στη διδασκαλία, αφού πρώτα αποκλειστούν αίτια, όπως η κακή διδασκαλία, το περιβάλλον, η φωνολογική ενημερότητα, κ.τ.λ.
Μια αποτελεσματική και διασκεδαστική τεχνική για την αντιμετώπιση των δυσκολιών του μαθητή στην ορθογραφία είναι το «Μπάσκετ ορθογραφίας».
Παίρνουμε δύο καλάθια σκουπιδιών και ορίζουμε έναν βασικό κανόνα ορθογραφίας για κάθε καλάθι, π.χ. τα ρήματα που τελειώνουν σε -αινω και οι εξαιρέσεις τους σε -ενω
Έπειτα δίνουμε στο παιδί καρτέλες με λέξεις όπου λείπει ένα μέρος τους. Το μέρος αυτό αφορά τον κανόνα ορθογραφίας που θέλουμε να διδάξουμε. Δίνουμε μία καρτέλα τη φορά.
Ζητάμε από το παιδί να φτιάξει μπάλες τσαλακώνοντας τις καρτέλες και να τις ρίξει στο σωστό καλάθι.
Κάθε σωστή ρίψη είναι ένας πόντος. Κερδίζει αυτός που θα μαζέψει τους περισσότερους πόντους.
Θα πρέπει να τονιστεί ότι η συνεχής κι αδιάκοπη αντιγραφή λέξεων δε βοηθά στη δυσορθογραφία. Αντιθέτως, κουράζει και δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα στο παιδί για τη διδασκαλία της ορθογραφίας. Επομένως, ο πιο αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης των δυσκολιών του παιδιού στην ορθογραφία είναι οι διασκεδαστικές δραστηριότητες και η πολυαισθητηριακή προσέγγιση.
Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός
MSc Σχολική Ψυχολογία
Πηγή: eidikospaidagogos.gr