Διαχείριση χρόνου
Φτιάξτε ένα πρόγραμμα μελέτης μαζί με το παιδί. Συμφωνήστε για τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο που θα γίνεται η μελέτη τις καθημερινές ή και τα Σαββατοκύριακα, ορίστε το χρόνο του διαλείμματος ανάμεσα στις διάφορες εργασίες και βοηθήστε τον μικρό σας μαθητή να μάθει να υπολογίζει πόση ώρα θα χρειαστεί για να ολοκληρώσει το διάβασμα για κάθε μάθημα. Ένας παιδί που γυρνά στο σπίτι μετά από έξι ώρες μαθημάτων στο σχολείο μάλλον δεν θέλει και πάλι…διάβασμα! Το πιο λογικό (παραδεχτείτε το, αυτό θα κάνατε κι εσείς!) είναι να προσπαθεί να αποφύγει τη μελέτη, αναβάλλοντας συνεχώς να κάνει τις εργασίες του με διάφορες συνηθισμένες ή ευφάνταστες δικαιολογίες. Εξηγήστε του λοιπόν τη σπουδαιότητα του να διαχειριζόμαστε σωστά τον χρόνο μας και εφαρμόστε μαζί το πλάνο που θα αποφασίσετε.
Τεχνικές οργάνωσης
Ενθαρρύνετε το παιδί να καθορίσει μία σταθερή ρουτίνα όχι μόνο για τον χρόνο, αλλά και για τον χώρο και τον τρόπο μελέτης. Αν ήταν στο χέρι του παιδιού, μάλλον θα έκανε τα μαθήματά του ξαπλωμένο στον καναπέ του σαλονιού, βλέποντας παράλληλα τηλεόραση! Παραμείνετε σταθεροί και αυστηροί σε ό,τι έχει να κάνει με έναν σταθερό και αμετάβλητο χώρο εργασίας και συγκέντρωσης. Εξηγήστε επίσης στον μικρό σας μαθητή ότι είναι καλύτερα να ολοκληρώνει πρώτα τις πιο δύσκολες εργασίες, αφού είναι ακόμα σχετικά ξεκούραστος. Άλλωστε, ξεμπερδεύοντας με το «βαριά» και δύσκολα μαθήματα, τα υπόλοιπα θα του φαίνονται ακόμη πιο εύκολα!
Πολυαισθητηριακές μέθοδοι
Πολυαισθητηριακή ονομάζεται η διδασκαλία που βασίζεται στη χρήση και τη συμβολή όλων των αισθήσεών μας. Περιλαμβάνει τη χρήση οπτικών, ακουστικών και κιναισθητικών ερεθισμάτων με σκοπό την καλύτερη κατανόηση και αφομοίωση των νέων γνώσεων. Μάθετε, λοιπόν, στο παιδί να αξιοποιεί τις αισθήσεις του δημιουργικά. Για παράδειγμα, πρέπει να μάθει πώς να υπογραμμίζει με έναν φωσφορούχο μαρκαδόρο τα σημαντικά κομμάτια ενός κειμένου, ή πώς μια ποικιλία χρωμάτων μπορεί να το βοηθήσει να οργανώσει τις πληροφορίες με καλύτερο τρόπο στο μυαλό του (π.χ. με κίτρινο χρώμα κάνουμε τις ημερομηνίες, με πράσινο τα ονόματα, με μπλε τις τοποθεσίες).
Μνημονικές τεχνικές
Μνημονική τεχνική είναι οποιαδήποτε μέθοδος μας βοηθά στη διατήρηση ή εύκολη ανάκτηση μιας πληροφορίας. Έτσι χρησιμοποιούμε αρτικόλεξα, ομοιοκαταληξίες ή αστείες φράσεις. Για παράδειγμα, για την απομνημόνευση των ονομάτων των ιδρυτών της Φιλικής Εταιρείας, Ξάνθο, Σκουφά και Τσακάλωφ, χρησιμοποιούμε τη φράση «Ξανθό Τσακάλι με Σκούφο στο κεφάλι». Αντίστοιχα, η λέξη «γάλα» μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ακροστιχίδα για να θυμάται ο μαθητής μας τα τέσσερα ποτάμια (τον Γαλλικό, τον Αξιό, τον Λουδία και τον Αλιάκμονα) που εκβάλλουν στον Θερμαϊκό κόλπο. Προσέχουμε ποια κόλπα και τεχνικές μνήμης μπορεί να χρησιμοποιεί ήδη το παιδί και τα ενισχύουμε.
Εντοπισμός πληροφοριών
Διδάσκουμε στο μικρό μαθητή μας τεχνικές και μεθόδους για τον εντοπισμό πληροφοριών μαθαίνοντάς του να κάνει χρήση του πίνακα περιεχομένων ή του ευρετηρίου όρων ενός βιβλίου, να αναζητά σωστά λέξεις σε λεξικά και να ψάχνει σε εγκυκλοπαίδειες και στο διαδίκτυο.
Σε ρόλο… δασκάλου
Το να ενθαρρύνετε το παιδί να σας «διδάξει» του δίνει αυτοπεποίθηση και αποκαλύπτει πόσα πραγματικά έχει μάθει, κατανοήσει και θυμάται. Άλλωστε, ένας άλλος τρόπος για να στείλουμε μήνυμα στον εγκέφαλό μας ότι μια πληροφορία είναι σημαντική είναι να μιλάμε γι’ αυτήν. Και, εκτός απ’ όλα τα άλλα, η αντιστροφή των ρόλων είναι για τον μικρό σας μαθητή μια ευκαιρία να δει τη μελέτη ως κάτι διασκεδαστικό. Και, πού ξέρετε, ίσως κι εσείς το απολαύσετε εξίσου!