Η Πολυαισθητηριακή Προσέγγιση της διδασκαλίας είναι μία απαραίτητη παράμετρος για τη μάθηση παιδιών με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.
Μπορεί έτσι να βοηθήσει και μαθητές με δυσκολίες μάθησης στα Μαθηματικά. Η χρήση της όρασης, της αφής, της ακοής και της κίνησης μπορεί να συμβάλει σημαντικά ώστε οι μαθητές να κατανοήσουν ευκολότερα τι αντιπροσωπεύουν οι αριθμοί και τα σύμβολα.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται ενδεικτικά κάποιες πολυαισθητηριακές τεχνικές που μπορούν να ενταχθούν στη διδασκαλία των Μαθηματικών και να την κάνουν πιο ευχάριστη και κατανοητή:
• Οπτικοποίηση με χρήση χαντρών ή αντικειμένων από την καθημερινή ζωή
Η χρήση χαντρών, βόλων ή ακόμα και οσπρίων είναι ένας καλός τρόπος για να κατανοήσουν τα παιδιά τι ακριβώς σημαίνουν οι μαθηματικές πράξεις. Μπορούν ακόμα να κατανοήσουν τα ποσά που συμβολίζουν οι αριθμοί και πώς μπορούν αυτά να μεταβάλλονται.
Η χρήση χαντρών, βόλων ή ακόμα και οσπρίων είναι ένας καλός τρόπος για να κατανοήσουν τα παιδιά τι ακριβώς σημαίνουν οι μαθηματικές πράξεις. Μπορούν ακόμα να κατανοήσουν τα ποσά που συμβολίζουν οι αριθμοί και πώς μπορούν αυτά να μεταβάλλονται.
• Χρωματιστά τουβλάκια
Η χρήση παιχνιδιών στη μάθηση σίγουρα την κάνει πιο ενδιαφέρουσα. Ωστόσο, δίνει και τη δυνατότητα στα παιδιά να αναπτύξουν στρατηγικές για την καταμέτρηση αντικειμένων. Μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά να συνδέσουν με ευκολία τους αριθμούς με τα αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν ή να μπορούν με ευκολία να χειρίζονται αριθμητικά μοτίβο.
Η χρήση παιχνιδιών στη μάθηση σίγουρα την κάνει πιο ενδιαφέρουσα. Ωστόσο, δίνει και τη δυνατότητα στα παιδιά να αναπτύξουν στρατηγικές για την καταμέτρηση αντικειμένων. Μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά να συνδέσουν με ευκολία τους αριθμούς με τα αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν ή να μπορούν με ευκολία να χειρίζονται αριθμητικά μοτίβο.
• Ζωγραφική
Μετά τη χρήση των χεριών τους ή διάφορων αντικειμένων, οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά μπορούν να μάθουν να ζωγραφίζουν τα προβλήματα ή να οπτικοποιούν με ζωγραφιές τις αριθμητικές πράξεις. Είναι ένας καλός τρόπος για να δείξουν τα παιδιά τον τρόπο σκέψης τους και να προχωρήσουν ομαλά στο γράψιμο αριθμών και μαθηματικών συμβόλων.
Μετά τη χρήση των χεριών τους ή διάφορων αντικειμένων, οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά μπορούν να μάθουν να ζωγραφίζουν τα προβλήματα ή να οπτικοποιούν με ζωγραφιές τις αριθμητικές πράξεις. Είναι ένας καλός τρόπος για να δείξουν τα παιδιά τον τρόπο σκέψης τους και να προχωρήσουν ομαλά στο γράψιμο αριθμών και μαθηματικών συμβόλων.
• Μουσικές συνδέσεις
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να συνδέσετε τα μαθηματικά και τη μουσική. Τα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα τραγούδια για να απομνημονεύσουν αλγορίθμους ή κανόνες στα μαθηματικά.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να συνδέσετε τα μαθηματικά και τη μουσική. Τα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα τραγούδια για να απομνημονεύσουν αλγορίθμους ή κανόνες στα μαθηματικά.
• Κίνηση
Βάζοντας την κίνηση στα μαθηματικά, οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά μπορούν πιο εύκολα να διατηρήσουν ό,τι έχουν διδαχθεί. Ένα καλό παράδειγμα είναι το «αριθμητικό χαλί». Ο εκπαιδευτικός, με χαρτί του μέτρου, δημιουργεί ένα χαλί χωρισμένο σε κουτάκια. Κάθε κουτί περιέχει έναν αριθμό από το 1 έως το 10. Στο παιχνίδι μπορούν να συμμετέχουν μέχρι 3 μαθητές. Κάθε μαθητής ρίχνει το ζάρι και κινείται τόσα κουτάκια όσα έδειξε το ζάρι. Αποφασίζει στο κουτάκι που βρίσκεται αν θα κρατήσει τον αριθμό ή όχι. Νικητής του παιχνιδιού είναι ο μαθητής που θα φτάσει πρώτος, προσθέτοντας τα κουτάκια που πετυχαίνει, στον αριθμό 30. Τόσο ο στόχος όσο και οι αριθμοί μπορούν να αλλάξουν αναλόγως με το τι θέλουμε να διδάξουμε κάθε φορά.
Βάζοντας την κίνηση στα μαθηματικά, οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά μπορούν πιο εύκολα να διατηρήσουν ό,τι έχουν διδαχθεί. Ένα καλό παράδειγμα είναι το «αριθμητικό χαλί». Ο εκπαιδευτικός, με χαρτί του μέτρου, δημιουργεί ένα χαλί χωρισμένο σε κουτάκια. Κάθε κουτί περιέχει έναν αριθμό από το 1 έως το 10. Στο παιχνίδι μπορούν να συμμετέχουν μέχρι 3 μαθητές. Κάθε μαθητής ρίχνει το ζάρι και κινείται τόσα κουτάκια όσα έδειξε το ζάρι. Αποφασίζει στο κουτάκι που βρίσκεται αν θα κρατήσει τον αριθμό ή όχι. Νικητής του παιχνιδιού είναι ο μαθητής που θα φτάσει πρώτος, προσθέτοντας τα κουτάκια που πετυχαίνει, στον αριθμό 30. Τόσο ο στόχος όσο και οι αριθμοί μπορούν να αλλάξουν αναλόγως με το τι θέλουμε να διδάξουμε κάθε φορά.
• Παιχνίδι ρόλων
Οι μαθητές με Μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά δυσκολεύονται συχνά να κατανοήσουν και να αποκωδικοποιήσουν ένα μαθηματικό πρόβλημα. Ένας εύκολος τρόπος που μπορεί να τους βοηθήσει σημαντικά είναι το παιχνίδι ρόλων. Οι μαθητές αντιλαμβάνονται καλύτερα τα επιμέρους στοιχεία ενός προβλήματος εάν τα βιώσουν ή τα δουν ως πραγματική συνθήκη μέσα στη σχολική τάξη.
Οι μαθητές με Μαθησιακές δυσκολίες στα Μαθηματικά δυσκολεύονται συχνά να κατανοήσουν και να αποκωδικοποιήσουν ένα μαθηματικό πρόβλημα. Ένας εύκολος τρόπος που μπορεί να τους βοηθήσει σημαντικά είναι το παιχνίδι ρόλων. Οι μαθητές αντιλαμβάνονται καλύτερα τα επιμέρους στοιχεία ενός προβλήματος εάν τα βιώσουν ή τα δουν ως πραγματική συνθήκη μέσα στη σχολική τάξη.
• Νέες τεχνολογίες
Ένας από τους πιο σύγχρονους τρόπους αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών στα Μαθηματικά είναι η χρήση υπολογιστών. Η ένταξη των νέων τεχνολογιών μέσα στη διδασκαλία σίγουρα θα την κάνει πιο ευχάριστη και πιο ενδιαφέρουσα για τα παιδιά. Υπάρχουν αρκετά προγράμματα, εφαρμογές και διαδραστικά παιχνίδια που θα μπορούσαν να κάνουν το μάθημα των Μαθηματικών μια ευχάριστη εμπειρία για τους μαθητές.
Ένας από τους πιο σύγχρονους τρόπους αντιμετώπισης των μαθησιακών δυσκολιών στα Μαθηματικά είναι η χρήση υπολογιστών. Η ένταξη των νέων τεχνολογιών μέσα στη διδασκαλία σίγουρα θα την κάνει πιο ευχάριστη και πιο ενδιαφέρουσα για τα παιδιά. Υπάρχουν αρκετά προγράμματα, εφαρμογές και διαδραστικά παιχνίδια που θα μπορούσαν να κάνουν το μάθημα των Μαθηματικών μια ευχάριστη εμπειρία για τους μαθητές.
Η πολυαισθητηριακή διδασκαλία μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες να γίνουν ανεξάρτητοι και να ενισχύσουν την αυτοεκτίμησή τους. Ως μέθοδος διδασκαλίας δεν αφορά μόνο τα Μαθηματικά, αλλά όλα τα μαθήματα του σχολείου. Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί πως η πολυαισθητηριακή διδασκαλία είναι ωφέλιμη για όλα τα παιδιά κι όχι μόνο για τα παιδιά με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.
Φώτης Παπαναστασίου
Ειδικός Παιδαγωγός
MSc Σχολική Ψυχολογία
www.eidikospaidagogos.gr
Ειδικός Παιδαγωγός
MSc Σχολική Ψυχολογία
www.eidikospaidagogos.gr