1. Γράφουμε αν ο τίτλος είναι δηλωτικός του περιεχομένου ή όχι, δηλαδή αν υποδηλώνει ή σχετίζεται με το θέμα του κειμένου ή αν είναι σε αναντιστοιχία με αυτό.
2. Γράφουμε αν ο τίτλος έχει κάποιο σχόλιο, με το οποίο φαίνεται η άποψη του συγγραφέα.
3. Γράφουμε αν ο τίτλος έχει κυριολεκτική ή μεταφορική λειτουργία γλώσσας και σχολιάζουμε την εκάστοτε λειτουργία.
4. Γράφουμε αν ο τίτλος κινείται στο ίδιο υφολογικό επίπεδο με το περιεχόμενο του κειμένου και σχολιάζουμε το ύφος αυτό (χιουμοριστικό, επίσημο, απλό, κτλ.).
5. Εάν έχει ρήμα, γράφουμε το ρηματικό πρόσωπο (α, β, γ), τη σύνταξη (ενεργητική ή παθητική) και την έγκλισή του (οριστική, υποτακτική, προστακτική) και σχολιάζουμε την εκάστοτε λειτουργία. Εάν δεν έχει ρήμα, γράφουμε ότι ο συγγραφέας μεταδίδει άμεσα το μήνυμα χωρίς χρήση ρήματος.
6. Σχολιάζουμε τη σειρά των λέξεων, δηλαδή με ποια λέξη αρχίζει και πού δίνει έμφαση. Για παράδειγμα, αν αρχίζει με το υποκείμενο δίνει έμφαση στο πρόσωπο, ενώ αν αρχίζει με χρονικό προσδιορισμό δίνει έμφαση στον χρόνο.
7. Εάν έχει σημεία στίξης, τα σχολιάζουμε:
αποσιωπητικά (...) -> υπαινιγμό, ειρωνεία, αμφιβολία
ερωτηματικό (;) -> απορία, ειρωνεία
θαυμαστικό (!) -> θαυμασμό, έκπληξη, έμφαση, ειρωνεία
εισαγωγικά (« ») -> μεταφορική χρήση του λόγου, έμφαση, ειρωνεία
8. Γράφουμε αν ο τίτλος είναι σύντομος, εύστοχος κι αν προσελκύει το ενδιαφέρον του αναγνώστη.
Για το e-didaskalia.blogspot.gr, Αποστόλης Ζυμβραγάκης, φιλόλογος, Μed ειδικός παιδαγωγός.
Περισσότερο εκπαιδευτικό υλικό για το Λύκειο εδώ.
2. Γράφουμε αν ο τίτλος έχει κάποιο σχόλιο, με το οποίο φαίνεται η άποψη του συγγραφέα.
3. Γράφουμε αν ο τίτλος έχει κυριολεκτική ή μεταφορική λειτουργία γλώσσας και σχολιάζουμε την εκάστοτε λειτουργία.
4. Γράφουμε αν ο τίτλος κινείται στο ίδιο υφολογικό επίπεδο με το περιεχόμενο του κειμένου και σχολιάζουμε το ύφος αυτό (χιουμοριστικό, επίσημο, απλό, κτλ.).
5. Εάν έχει ρήμα, γράφουμε το ρηματικό πρόσωπο (α, β, γ), τη σύνταξη (ενεργητική ή παθητική) και την έγκλισή του (οριστική, υποτακτική, προστακτική) και σχολιάζουμε την εκάστοτε λειτουργία. Εάν δεν έχει ρήμα, γράφουμε ότι ο συγγραφέας μεταδίδει άμεσα το μήνυμα χωρίς χρήση ρήματος.
6. Σχολιάζουμε τη σειρά των λέξεων, δηλαδή με ποια λέξη αρχίζει και πού δίνει έμφαση. Για παράδειγμα, αν αρχίζει με το υποκείμενο δίνει έμφαση στο πρόσωπο, ενώ αν αρχίζει με χρονικό προσδιορισμό δίνει έμφαση στον χρόνο.
7. Εάν έχει σημεία στίξης, τα σχολιάζουμε:
αποσιωπητικά (...) -> υπαινιγμό, ειρωνεία, αμφιβολία
ερωτηματικό (;) -> απορία, ειρωνεία
θαυμαστικό (!) -> θαυμασμό, έκπληξη, έμφαση, ειρωνεία
εισαγωγικά (« ») -> μεταφορική χρήση του λόγου, έμφαση, ειρωνεία
8. Γράφουμε αν ο τίτλος είναι σύντομος, εύστοχος κι αν προσελκύει το ενδιαφέρον του αναγνώστη.
Για το e-didaskalia.blogspot.gr, Αποστόλης Ζυμβραγάκης, φιλόλογος, Μed ειδικός παιδαγωγός.
Περισσότερο εκπαιδευτικό υλικό για το Λύκειο εδώ.
μπραβο, με βοηθησε πολυ αυτο για το διαγωνισμα!
ΑπάντησηΔιαγραφήBing chilling κι έτσι καλό
ΑπάντησηΔιαγραφήΑστείος ε
Διαγραφή