Αξιολόγηση εκπαιδευτικών - σχολικών μονάδων, Τράπεζα Θεμάτων στο Λύκειο, νέα προγράμματα σπουδών, αλλαγές στη χρηματοδότηση των ΑΕΙ.
Του Στράτου Στρατηγάκη
Το Νέο Λύκειο αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του με την έναρξη του σχολικού έτους 2020-2021 από τα παιδιά που θα φοιτήσουν στην Α Λυκείου. Μέχρι τότε θα πρέπει να έχει ψηφιστεί νέος νόμος, που, όπως έχει ανακοινωθεί, θα περιλαμβάνει την επαναφορά της τράπεζας θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου. Θα καθορίζεται έτσι η προαγωγή του μαθητή στην επόμενη τάξη, αλλά θα μετράει ο βαθμός και των τριών τάξεων στην εισαγωγή στις Ανώτατες Σχολές, παράλληλα με τους βαθμούς των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Η αξιολόγηση για τους εκπαιδευτικούς αναμένεται να προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς, ξεκινώντας πρώτα από την αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας και προχωρώντας μετά στην ατομική αξιολόγηση. Μάλιστα έχει δηλώσει η Υπουργός Παιδείας ότι θα σταματήσει ο πληθωρισμός αριστούχων, αφού αν η διαφορά της προφορικής από τη γραπτή βαθμολογία είναι πολύ μεγάλη θα ζητούνται εξηγήσεις από τον εκπαιδευτικό. Αυτό σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί θα γίνουν πιο “σφιχτοί” στις βαθμολογίες τους. Με τη μείωση των αριστούχων και την καθιέρωση της τράπεζας θεμάτων σταδιακά σε όλες τις τάξεις του Λυκείου θα έχουμε πτώση των βαθμολογιών. Οι αδύνατοι μαθητές θα στραφούν προς τα ΕΠΑΛ, όπως γίνεται κάθε φορά που δυσκολεύουν τα πράγματα στο Γενικό Λύκειο.
Στα Πανεπιστήμια έρχονται μεγάλες αλλαγές. Από τα 37 τμήματα που ήταν να λειτουργήσουν από το 2020 και μετά η Νομική Πάτρας καταργήθηκε και τα υπόλοιπα δεν ξέρουμε αν και πότε θα λειτουργήσουν, αφού πήραν αναστολή λειτουργίας. Το σημαντικότερο είναι ότι θα αλλάξει ο τρόπος χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων, αφού το 20% της χρηματοδότησης θα εξαρτάται από την αξιολόγηση.
Πολλά ακόμη σχέδια υπάρχουν για σημαντικές παρεμβάσεις που αφορούν στα προγράμματα σπουδών της μέσης εκπαίδευσης, την ίδρυση πολλών πρότυπων σχολείων και άλλα.
Μία μόνο λέξη που απαιτεί πολλή δουλειά για να γίνει πραγματικότητα. Κάθε νέο μέτρο που λαμβάνεται πρέπει να έχει ξεκάθαρους στόχους στο σχεδιασμό του και μετά την εφαρμογή του να αξιολογείται αν επιτεύχθηκαν οι στόχοι που τέθηκαν. Αυτό δεν έχει γίνει ποτέ μέχρι τώρα.
Ούτε όταν παίρνονται αποφάσεις υπάρχει ξεκάθαρη στόχευση, ούτε όταν αλλάζει κάτι υπάρχει αιτιολόγηση ποιοι στόχοι δεν επετεύχθησαν, έτσι ώστε να δικαιολογείται η οποιαδήποτε αλλαγή. Μ’ αυτή τη λογική πρέπει να γίνουν οι αλλαγές γιατί διαφορετικά θα βρεθούμε να έχουμε κάνει ακόμα μια τρύπα στο νερό, όπως κάνουμε συνεχώς τα τελευταία είκοσι χρόνια. Ας αντιληφθούμε όλοι ότι δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια.
Η Εκπαίδευση στην Ελλάδα έχει πιάσει πάτο, τα παιδιά μας βγαίνουν από το σχολείο αγράμματα και αυτό θα έχει επιπτώσεις στο μέλλον τους ατομικά, αλλά και στο μέλλον της χώρας μας συνολικά, γιατί αν συνεχιστεί αυτή η πορεία δεν πρόκειται να δούμε πραγματική ανάπτυξη ποτέ.
Άρθρο από την naftemporiki.gr