Καλός μαθητής δεν γεννιέσαι αλλά γίνεσαι!
Η σχέση ενός παιδιού με το σχολείο, η μελέτη, η συνέπεια στις υποχρεώσεις είναι κάτι που ξεκινάει από το σπίτι και την οικογένειά του. Κι όσο κι αν η τελική ευθύνη για τις μαθητικές επιδόσεις βαραίνει τον ίδιο τον μαθητή, σημαντικό ρόλο παίζουν και οι γονείς.
Ενθάρρυνση της φιλομάθειας και της περιέργειας
Με απλά λόγια, δώστε στα παιδιά ερεθίσματα, εμπειρίες και πρόσβαση στη γνώση. Καλλιεργήστε την περιέργειά τους και την έμφυτη περιέργειά τους. Πρώτο και σημαντικότερο από τη στιγμή που αρχίζουν να τους δημιουργούνται τα πρώτα ερωτήματα, δώστε τους την προσοχή σας – δίνετε χρόνο και απαντήσεις και σταδιακά μάθετε στα παιδιά πώς και πού να βρίσκουν τις απαντήσεις.
- Μην αποπαίρνετε τα παιδιά όταν έχουν απορίες – δεν υπάρχουν χαζές ερωτήσεις.
- Δώστε στα παιδιά χάρτες, υδρόγειες σφαίρες, κιτ πειραμάτων, παιχνίδια γνώσεων και μνήμης.
- Επισκεφτείτε μουσεία, θεατρικές παραστάσεις, χώρους εκδηλώσεων – άλλες χώρες.
Ένα τακτοποιημένο δωμάτιο, ένα άνετο γραφείο, ένα ήσυχο και με καλό φωτισμό (φυσικό) περιβάλλον είναι εξαιρετικά χρήσιμο.
Όμως κάθε παιδί έχει τον δικό του τρόπο μελέτης και συγκέντρωσης και έχει διαφορετικές ανάγκες.
Βοηθήστε το παιδί να βρει τον τρόπο μελέτης που ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία του.
Άλλα παιδιά προτιμούν την απόλυτη ησυχία και απομόνωση.
Άλλα παιδιά χρειάζονται διαλείμματα, εκτόνωση ενέργειας και κίνηση.
Δώστε τους χώρο και χρόνο να βρουν το ρυθμό και το σύστημα που τους ταιριάζει.
Μην τους επιβάλλεται το δικό σας τρόπο.
Ωστόσο αν δείτε ότι το σύστημα που επέλεξαν δεν τους ωφελεί, προτείνετε αλλαγές για να δοκιμάσουν.
Διαβάστε μαζί
Όταν οι γονείς είναι σε θέση να έχουν γνώσεις ώστε να μπορούν να λύσουν απορίες και ξέρουν την ύλη του παιδιού, έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν στα παιδιά τη στήριξη που χρειάζονται στο σπίτι.
Ο χρόνος κοινής διάδρασης που αφορά τη μελέτη και τις υποχρεώσεις του σχολείου είναι επίσης καθοριστικής σημασίας.
Είναι καλό οι γονείς να ελέγχουν κατά πόσο το παιδί έχει διαβάσει και έχει προετοιμαστεί για το σχολείο.
Ακόμα καλύτερο είναι να γνωρίζουν αν έχει κατανοήσει όσα έκανε στο σχολείο και όσα έχει να κάνει ο ίδιος για το σχολείο στο σπίτι.
Αποφύγετε να «κάνετε» εσείς τα μαθήματα του παιδιού – κι αντί να τα διορθώνετε, δείξτε τους τον τρόπο να βρίσκουν τα λάθη τους και να τα διορθώνουν τα ίδια.
Στις πρώτες τάξεις του σχολείου είναι βασικό το παιδί να μάθει να μελετά μόνο του – τα ιδιαίτερα σε αυτή την ηλικία δεν ωφελούν καθώς δεν ευνοούν την αυτενέργεια.
Η δική σας σχέση με το σχολείο
Σχολείο δεν σημαίνει μόνο βαθμοί και επιδόσεις.
Είναι σημαντικό το παιδί να περνάει καλά στο σχολείο – να πηγαίνει και να γυρίζει χαρούμενο.
Δείξτε ενδιαφέρον για τις σχέσεις του με τα άλλα παιδιά αλλά και το εκπαιδευτικό προσωπικό.
Μάθετε για τις φιλίες του, για τους συμμαθητές του.
Ρωτήστε για τα αισθήματά του ως προς τους δασκάλους/ες του.
Ενδιαφερθείτε για το ποια μαθήματα και ποιες δραστηριότητες του αρέσουν – τι τον δυσκολεύει. Αν αντιμετωπίζει οποιασδήποτε φύσης προβλήματα.
Εστιάστε στη γνώση και όχι στους βαθμούς
Ένα μεγάλο κομμάτι άγχους των παιδιών ξεκινάει από την προσέγγιση της μάθησης, από τη σύνδεση της γνώσης με τους βαθμούς. Μάθετε στα παιδιά να είναι συνεπή, αλλά επίσης να προσπαθούν για να αποκτήσουν γνώσεις, καλλιέργεια και παιδεία – κι οι αρχές αυτές δεν συμβαδίζουν πάντα με τους βαθμούς.
Ενθαρρύνετε την προσπάθεια, την αποδοχή και το δικαίωμα στο λάθος.
Δείξτε τους ότι είστε δίπλα τους και ότι τα στηρίζετε.
Η υποστήριξη, η επαφή, η αποδοχή και η καλή επικοινωνία των γονιών με τα παιδιά τους βοηθάει τα παιδιά και να είναι καλοί μαθητές αλλά και να έχουν μια υγιή σχέση με τη μελέτη και τις σχολικές υποχρεώσεις και δραστηριότητες.
Περισσότερα θέματα για γονείς εδώ.