Με το άρθρο 6 του πολυνομοσχεδίου που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση προβλέπεται ότι σε όλα τα μαθήματα που διδάσκονται στο Λύκειο πραγματοποιείται, κατά τα προβλεπόμενα και στις ισχύουσες διατάξεις, γραπτή ωριαία εξέταση και στο δεύτερο τετράμηνο, με την εξαίρεση όμως:
(α) του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής, στο οποίο δεν διεξάγεται καμία γραπτή ωριαία εξέταση,
(β) του μαθήματος της Πληροφορικής, στο οποίο ανατίθεται σε κάθε μαθητή η εκπόνηση ερευνητικής εργασίας, αντί για ωριαία γραπτή εξέταση και
(γ) του μαθήματος της Πολιτικής Παιδείας, στο οποίο οι μαθητές εκπονούν επιπλέον και ερευνητική εργασία, η βαθμολογία της οποίας διαμορφώνει το 50% του βαθμού του εν λόγω (δεύτερου) τετραμήνου.
Η σχετική ρύθμιση αποσκοπεί στην ενίσχυση της καλλιέργειας της κριτικής και ερευνητικής σκέψης των μαθητών, η οποία επιτυγχάνεται με την εισαγωγή της εκπόνησης των ως άνω ερευνητικών εργασιών.
Με το άρθρο 7 ρυθμίζονται επιμέρους θέματα που αφορούν στις πανελλαδικές εξετάσεις και την πρόσβαση των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πρωτίστως για λόγους αποτελεσματικότερης οργάνωσης και διαχείρισης του προγράμματος σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Ειδικότερα, προβλέπεται ότι η Β′ τάξη Λυκείου παραμένει τάξη στην οποία εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων που περιλαμβάνει τόσο μαθήματα γενικής παιδείας όσο και μαθήματα δύο ομάδων προσανατολισμού, όπως ισχύει, άλλωστε, μέχρι και το φετινό σχολικό έτος (παράγραφοι 1 και 2).
Προβλέπονται, επίσης, η μείωση των Ομάδων Προσανατολισμού της Γ′ τάξης Λυκείου από τέσσερις σε τρεις (παράγραφος 3), σταθμίζοντας λόγους οργανωτικούς και συνάφειας μεταξύ μαθημάτων, ο καθορισμός ακολούθως της πρόσβασης στις σχολές και τα Τμήματα των τεσσάρων Επιστημονικών Πεδίων (παράγραφος 5), καθώς και η κατάργηση της προσμέτρησης του βαθμού του απολυτηρίου της Γ’ τάξης του Γενικού Λυκείου (ΓΕ.Λ.) για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Τέλος, επαναφέρονται στις πανελλαδικές εξετάσεις οι συντελεστές βαρύτητας σε δύο μαθήματα ανά Σχολή ή Τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση (παράγραφος 4), μεταξύ άλλων για λόγους ορθολογικότερης οργάνωσης και καλύτερης ευθυγράμμισης των πανελλαδικών εξετάσεων με το ειδικότερο αντικείμενο κάθε πανεπιστημιακής σχολής ή τμήματος.
Με το άρθρο 8 ορίζεται ότι για την προαγωγή και απόλυση των μαθητών στο Γενικό Λύκειο απαιτείται γενικός μέσος όρος δέκα (10) τουλάχιστον, αντί για εννέα και πέντε δέκατα (9,5) που απαιτείται σήμερα, ο οποίος προκύπτει από τον μέσο όρο των βαθμών ετήσιας επίδοσης του μαθητή όλων των, γραπτώς και μη, εξεταζόμενων μαθημάτων, με εξαίρεση το μάθημα της Φυσικής Αγωγής.
Οι ρυθμίσεις αυτές αποσκοπούν ιδίως στην ενίσχυση της γενικής παιδείας στο Λύκειο, καθώς και στον εξορθολογισμό του γενικού μέσου όρου προαγωγής / απόλυσης.
Περαιτέρω, προβλέπεται η κατάργηση της δεύτερης εξεταστικής περιόδου του Ιουνίου για τους μαθητές των Α′ και Β′ τάξεων Λυκείου.
Και τούτο, διότι η επανεξέταση των μαθητών τον Ιούνιο, μόλις λίγες μέρες μετά την πρώτη εξέτασή τους στον ίδιο μήνα, δεν επιτρέπει την ουσιαστική προετοιμασία τους και επιτείνει το άγχος τους, καθιστώντας την αξιολόγηση αυτή αναποτελεσματική εν γένει.
Διατηρείται, κατ’ εξαίρεση, η δεύτερη εξεταστική περίοδος του Ιουνίου ειδικά για τους μαθητές της Γ’ τάξης Λυκείου, σταθμίζοντας αντικειμενικούς λόγους, που σχετίζονται με τη διενέργεια των πανελλαδικών εξετάσεων.
Οι μαθητές των Α′ και Β′ τάξεων του Γενικού Λυκείου, που δεν επιτυγχάνουν τον γενικό μέσο όρο δέκα (10) τουλάχιστον, παραπέμπονται το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, πριν από την έναρξη του επόμενου σχολικού έτους, σε ειδική εξεταστική περίοδο, για να εξεταστούν στα μαθήματα στα οποία ο βαθμός επίδοσης είναι μικρότερος από δέκα (10), γραπτώς για τα μαθήματα της Ομάδας Α′ και προφορικώς για τα μαθήματα της Ομάδας Β′.
Στην εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου παραπέμπονται και οι μαθητές της Γ' τάξεως Λυκείου που δεν επιτυγχάνουν γενικό μέσο όρο δέκα (10) τουλάχιστον ούτε στη δεύτερη εξεταστική περίοδο του Ιουνίου.
ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ ΟΙ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 6
Προφορική βαθμολογία τετραμήνων στο Λύκειο
Τα δύο τελευταία εδάφια της παρ. 1 του άρθρου 103 του ν. 4610/2019 (Α’ 70) αντικαθίστανται ως εξής:
«Σε όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου διενεργούνται στα μαθήματα όλων των Ομάδων δύο (2) υποχρεωτικές ωριαίες γραπτές δοκιμασίες, μία (1) κατά τη διάρκεια του πρώτου τετραμήνου και μία (1) κατά τη διάρκεια του δεύτερου τετραμήνου, με εξαίρεση το μάθημα της Φυσικής Αγωγής, στο οποίο δεν διενεργείται οποιαδήποτε γραπτή δοκιμασία. Αν για λόγους αντικειμενικούς, δεν καταστεί εφικτό να πραγματοποιηθεί η ωριαία γραπτή δοκιμασία του πρώτου τετραμήνου, στο δεύτερο τετράμηνο διενεργούνται δύο (2) ωριαίες γραπτές δοκιμασίες.
Στο μάθημα της Πολιτικής Παιδείας οι μαθητές εκπονούν και ερευνητική εργασία στο β’ τετράμηνο, η βαθμολογία της οποίας αποτελεί το 50% του βαθμού του τετραμήνου αυτού.
Στο μάθημα της Πληροφορικής διενεργείται μία (1) ωριαία γραπτή δοκιμασία στο πρώτο τετράμηνο, ενώ στο δεύτερο τετράμηνο οι μαθητές εκπονούν μία (1) ερευνητική εργασία, η βαθμολογία της οποίας αποτελεί το 50% του βαθμού του τετραμήνου αυτού.
Στο μάθημα της Πληροφορικής διενεργείται μία (1) ωριαία γραπτή δοκιμασία στο πρώτο τετράμηνο, ενώ στο δεύτερο τετράμηνο οι μαθητές εκπονούν μία (1) ερευνητική εργασία, η βαθμολογία της οποίας αποτελεί το 50% του βαθμού του τετραμήνου αυτού.
Άρθρο 7
Διάρθρωση εκπαιδευτικών προγραμμάτων Γενικού Λυκείου και εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποφοίτων Γενικού Λυκείου
1. Η παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4186/2013 (Α’ 193)αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Η Α′ Τάξη Γενικού Λυκείου αποτελεί τάξη αποκλειστικά γενικής παιδείας, στην οποία εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων γενικής παιδείας τριάντα πέντε (35) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για τα ημερήσια λύκεια και είκοσι πέντε (25) συνολικά διδακτικών ωρών για τα εσπερινά λύκεια.».
2. Μετά την παρ. 1 του άρθρου 2 του ν. 4186/2013, όπως αντικαθίσταται με την παρ. 1 του παρόντος, προστίθεται παρ. 2 ως εξής:
«2. Στη Β′ Τάξη Ημερησίου Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας τριάντα (30) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και δύο (2) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, Ανθρωπιστικών και Θετικών Σπουδών, πέντε (5) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για κάθε ομάδα.
Στη Β′ Τάξη Εσπερινού Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας είκοσι (20) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως και δύο (2) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, Ανθρωπιστικών και Θετικών Σπουδών, πέντε (5) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για κάθε ομάδα.
Οι μαθητές, εκτός από τα μαθήματα γενικής παιδείας, παρακολουθούν υποχρεωτικά και τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού που επιλέγουν.».
3. Η παρ. 3 του άρθρου 2 του ν. 4186/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
«3. Στη Γ' Τάξη Γενικού Λυκείου εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων που περιλαμβάνει μαθήματα γενικής παιδείας και προσανατολισμού τριάντα δύο (32) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για τα ημερήσια λύκεια και είκοσι πέντε (25) συνολικά διδακτικών ωρών εβδομαδιαίως για τα εσπερινά λύκεια. Τα μαθήματα προσανατολισμού χωρίζονται σε τρεις (3) Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, ως εξής:
α) Ανθρωπιστικών Σπουδών.
β) Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας. γ) Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.
β) Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας. γ) Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.
Οι μαθητές, εκτός από τα μαθήματα γενικής παιδείας, παρακολουθούν υποχρεωτικά και τα μαθήματα της Ομάδας Προσανατολισμού που επιλέγουν.».
4. Η περ. α’ της παρ. 5 του άρθρου 4 του ν. 4186/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
«α) λαμβάνεται υπόψη το σύνολο των μορίων που συγκεντρώνει ο υποψήφιος στα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα του οικείου Επιστημονικού Πεδίου, σύμφωνα με το άρθρο 4Α. Για τον προσδιορισμό του συνόλου των μορίων κάθε υποψηφίου υπολογίζονται τα μαθήματα και οι συντελεστές βαρύτητας που προβλέπονται στην Ομάδα Προσανατολισμού όπου ανήκει ο υποψήφιος για το συγκεκριμένο Επιστημονικό Πεδίο. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται το αργότερο μέχρι τη λήξη εκάστου σχολικού έτους και ισχύει για τις πανελλαδικές εξετάσεις του επόμενου σχολικού έτους, ορίζονται οι συντελεστές βαρύτητας σε δύο (2) μαθήματα ανά Σχολή ή Τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση.».
5. Η περ. β’ του άρθρου 4Α του ν. 4186/2013 αντικαθίσταται ως εξής:
«β) Η πρόσβαση σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο γίνεται ανάλογα με την ομάδα
«β) Η πρόσβαση σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο γίνεται ανάλογα με την ομάδα
προσανατολισμού που έχει επιλέξει ο κάθε μαθητής ως εξής:
βα) Οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών έχουν πρόσβαση στις Σχολές και στα Τμήματα του πρώτου Επιστημονικού Πεδίου και τα μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, τα Αρχαία Ελληνικά, η Ιστορία και τα Λατινικά.
ββ) Οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας έχουν πρόσβαση στις Σχολές και στα Τμήματα του δεύτερου και του τρίτου Επιστημονικού Πεδίου ως εξής:
i) για την πρόσβαση στο δεύτερο Επιστημονικό πεδίο τα μαθήματα στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, η Φυσική, η Χημεία και τα Μαθηματικά και
ii) για την πρόσβαση στο τρίτο Επιστημονικό Πεδίο τα μαθήματα στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, η Φυσική, η Χημεία και η Βιολογία.
βγ) Οι υποψήφιοι της Ομάδας Προσανατολισμού Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής έχουν πρόσβαση στις Σχολές και στα Τμήματα του τέταρτου Επιστημονικού Πεδίου και τα μαθήματα, στα οποία εξετάζονται υποχρεωτικά, είναι η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, τα Μαθηματικά, η Πληροφορική και η Οικονομία.»
Άρθρο 8
Μέσος όρος απόλυσης – προαγωγής μαθητών στο Γενικό Λύκειο
Μέσος όρος απόλυσης – προαγωγής μαθητών στο Γενικό Λύκειο
1. Οι παρ. 1 και 2 του άρθρου 112 του ν. 4610/2019 (Α’ 70) αντικαθίστανται ως εξής:
«1. Για την προαγωγή και την απόλυση των μαθητών στο Γενικό Λύκειο απαιτείται Γ.Μ.Ο. τουλάχιστον δέκα (10), ο οποίος προκύπτει από τον μέσο όρο των βαθμών ετήσιας επίδοσης του μαθητή όλων των γραπτώς και μη γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων, με εξαίρεση το μάθημα της Φυσικής Αγωγής.
2. Οι μαθητές των Α′ και Β′ τάξεων του Γενικού Λυκείου, που δεν επιτυγχάνουν τον Γ.Μ.Ο. της παρ. 1, παραπέμπονται το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, πριν την έναρξη του επόμενου σχολικού έτους, σε ειδική εξεταστική περίοδο, για να εξεταστούν στα μαθήματα στα οποία ο βαθμός επίδοσης είναι μικρότερος από δέκα (10). Για τα μαθήματα της Ομάδας Α′, οι εξετάσεις είναι γραπτές και διεξάγονται σύμφωνα με τη διαδικασία των προαγωγικών εξετάσεων. Ο βαθμός της εξέτασης αυτής είναι ο ετήσιος βαθμός του μαθητή στο εξεταζόμενο μάθημα. Για τα μαθήματα της Ομάδας Β′, οι εξετάσεις είναι προφορικές. Οι μαθητές δεν αξιολογούνται στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής.
Η προφορική εξέταση διενεργείται από τριμελή επιτροπή, η οποία συγκροτείται από τον Διευθυντή του σχολείου. Στην επιτροπή συμμετέχουν ο Διευθυντής, ως πρόεδρος, και δύο (2) καθηγητές της ίδιας ειδικότητας ή που έχουν σε ανάθεση το αντίστοιχο μάθημα. Ο μέσος όρος των βαθμών των δύο (2) καθηγητών είναι ο ετήσιος βαθμός του μαθητή στο εξεταζόμενο μάθημα.
Οι μαθητές, που κατά την ειδική εξεταστική περίοδο του Σεπτεμβρίου δεν επιτυγχάνουν τον Γ.Μ.Ο. προαγωγής, επαναλαμβάνουν τη φοίτηση.».
2. Η παρ. 2 του άρθρου 113 του ν. 4610/2019 αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Οι μαθητές των κατηγοριών της παρ. 1 του παρόντος των Α` και Β` τάξεων Γενικού Λυκείου που δεν επιτυγχάνουν τον Γ.Μ.Ο. της παρ. 1 του άρθρου 112, παραπέμπονται το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου πριν την έναρξη του επόμενου σχολικού έτους σε ειδική εξεταστική περίοδο, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 112.».