Πρόγραμμα για γρήγορη ανάγνωση για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
Εάν το παιδί έχει μάθει το μηχανισμό της ανάγνωσης αλλά έχει παραμείνει στο συλλαβιστό διάβασμα, χρειάζεται μερικές δραστηριότητες ανάγνωσης που θα βελτιώσει την οπτική αναγνώριση των λέξεων. Θα πρέπει, δηλαδή, το παιδί μετά το πρόγραμμα να είναι σε θέση να βλέπει τη λέξη και να τη λέει αμέσως, χωρίς να χρειαστεί να τη συλλαβίζει και μετά να την πει ολόκληρη.
Το πρόγραμμα που ακολουθεί έχει δοκιμαστεί σε πολλά παιδιά και αποτελείται από καρτέλες με λίστες λέξεων που έχουν χωριστεί σε κατηγορίες με κριτήριο τη δυσκολία που περιέχουν. Η καρτέλα Α περιέχει μονοσύλλαβες (πως, φως…) και απλές δισύλλαβες (μήλο, πάνω…). Η καρτέλα Β περιέχει δισύλλαβες που είτε αρχίζουν από φωνήεν είτε τελειώνουν με σύμφωνο (από, έλα, βάθος, καλός…).
Σ ’αυτές τις δύο καρτέλες περιέχονται οι λέξεις μεμονωμένες και όλες μαζί. Ο λόγος είναι ώστε το παιδί να εξοικειωθεί σιγά σιγά στη δραστηριότητα αυτή.
Η καρτέλα Γ περιέχει απλές τρισύλλαβες λέξεις (κεράσι, φώναξα…), ενώ η καρτέλα Δ πάλι τρισύλλαβες που αρχίζουν με φωνήεν ή τελειώνουν με σύμφωνο (όνομα, έκανα, μεγάλος…). Οι καρτέλες Ε και Ζ περιέχουν πολυσύλλαβες λέξεις. Οι καρτέλες Η, 0, Ι, Κ περιέχουν λέξεις με δύο σύμφωνα, όπως βροχή, γυμνός, βιβλίο, κ.λπ. Οι καρτέλες Λ και Μ έχουν λέξεις με δίψηφα φωνήεντα και συνδυασμούς, όπως γυναίκα, είπα, αύριο, ψάρια κ.λπ. Οι καρτέλες Ν, Ξ και Ο έχουν λέξεις με δίψηφα σύμφωνα όπως δόντι, μπαλόνι, φεγγάρι, κ.λπ.
Κάθε στήλη της καρτέλας διαβάζεται πρώτα μόνο από τον εκπαιδευτικό ή το γονιό και μετά, πολλές φορές μαζί με το παιδί. Στο τέλος, όταν είναι έτοιμο το παιδί να τις πει γρήγορα, άνετα τότε μόνο θα τις μόνο του, χωρίς βοήθεια. Μαθαίνουμε μία μία τη στήλη, όχι όλες μαζί. Την πρώτη φορά που διαβάζουμε τη στήλη δε βιαζόμαστε, μάλλον πλησιάζουμε προς το ρυθμό που μπορεί να παρακολουθήσει το παιδί. ‘Όμως κάθε φορά που ξαναδιαβάζουμε τη στήλη, πάμε όλο και πιο γρήγορα.
Μπορούμε, επίσης να χρησιμοποιήσουμε και χρονόμετρο όταν θα έχει κατακτήσει τη γρήγορη ανάγνωση. Μ ’αυτό τον τρόπο θα το παιδί μπορεί να διαβάσει αρκετές φορές την καρτέλα και κάθε φορά σε λιγότερο χρόνο.
Λειτουργούμε σαν μοντέλο πάνω στο παιδί, το μαθαίνουμε να βλέπει τη λέξη και να τη λέει ολόκληρη και γρήγορα.
Είναι σημαντικό εδώ να τονιστεί ότι επειδή πάλι δεν πρέπει να ξεχάσουμε ότι διαβάζω σημαίνει κατανοώ, εξηγούμε κάθε λέξη που πιθανόν δεν είναι πολύ οικεία στο παιδί. Ακόμα σχολιάζουμε και τις γνωστές λέξεις τις οποίες, όπου είναι δυνατόν, τις συνδέουμε με τις εμπειρίες του.
Ο χρόνος της καθημερινής εξάσκησης δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα δεκαπέντε λεπτά. ‘Έτσι κάθε δύο μέρες τελειώνει μία καρτέλα και δεν προσθέτουμε κούραση στο παιδί.
Πηγή: “Μαθησιακές Δυσκολίες και όχι τεμπελιά” Μαρία – Μάρθα Φλωράτου
Δραστηριότητες Ανάγνωσης – Καρτέλες για εκτύπωση
Καρτέλα Α
Καρτέλα Β
Καρτέλες Γ έως Ο