Κική Δημουλά - Υπέρβαση - Ανάλυση

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0
Υπέρβαση - Κική Δημουλά

Πόσο έχω επιθυμήσει
δεμένη στο ένα έστω φτερό
κάποιου μεγάλου ταξιδιάρικου πουλιού

ξαπλωτή όχι ανάσκελα
γιατί τα υπεράνω μου
όλα σχεδόν τα έχω δει

μπρούμυτα δεμένη στο ένα φτερό

να φωτογραφίσω
αν είναι από το ίδιο υλικό φτιαγμένες
οι σκεπές μας

και συ με ταπεινώνεις, μου λες

ότι κανένα πουλί
με αχρηστευμένο το ένα φτερό του
από το βάρος μου
δε διακινδυνεύει τέτοιο ταξίδι

λάθος κάνεις

έχω πολλές φορές ψηλά πετάξει
στο βάρος μου δεμένη.

Το ποίημα αναφέρεται στις υπερβάσεις που κάνει ο άνθρωπος στη ζωή του. Πιο συγκεκριμένα, το ποιητικό υποκείμενο υποστηρίζει ότι του έχει λείψει ένα ταξίδι, δεμένο στο φτερό ενός πουλιού, να κοιτάει τον κόσμο από ψηλά. Εξάλλου, όταν δέχεται τις ενστάσεις για το ανέφικτο ενός τέτοιου ταξιδιού, παραδέχεται πως το ίδιο έχει πετάξει πολλές φορές ψηλά στο βάρος του δεμένο. Μάλιστα, η ποιήτρια χρησιμοποιώντας ως κειμενικό δείκτη τον τίτλο "Υπέρβαση" εισάγει τον αναγνώστη στο θέμα, καθώς δηλώνει πως θα αναφερθεί σ' αυτές τις ανθρώπινες υπερβάσεις που γίνονται παρ' όλα τα βάρη που έχουν να σηκωθούν. Άλλωστε, με τη μεταφορά "έχω πολλές φορές ψηλά πετάξει στο βάρος μου δεμένη" φανερώνει με παραστατικότητα μια τέτοια υπέρβαση που όχι μόνο κάνει ο άνθρωπος, αλλά την κάνει και πολλές φορές, δείχνοντας έτσι πως δεν πρόκειται για κάποιο τυχαίο μεμονωμένο γεγονός. Ακόμα, με τη χρήση του α ενικού προσωπου ("έχω επιθυμήσει") δίνεται ένας εξομολογητικός τόνος στο ποίημα, το οποίο γίνεται πιο άμεσο για τον αναγνώστη. Ενδιαφέρον, επίσης, παρουσιάζει η εικόνα των σκεπών που είναι φτιαγμένες από τα ίδια υλικά ("να φωτογραφίσω...σκεπές μας"), η οποία αναδεικνύει με ζωντάνια πως από ψηλά όλοι οι άνθρωποι είναι ίσοι. Η ίδια η ποιήτρια, μάλιστα, βάζει το ποιητικό υποκείμενο να επισημάνει πως "τα υπεράνω μου όλα σχεδόν τα έχω δει", υποδηλώνοντας την ανισότητα που αντικρίζει κάποιος, όταν δεν κοιτάζει από ψηλά τα πράγματα, όταν η οπτική του δεν είναι τόσο μεγάλη.

Επιμέλεια: Αποστόλης Ζυμβραγάκης, φιλόλογος, M.Ed. ειδικός παιδαγωγός, συγγραφέας.

Αναζητήστε το βιβλίο του: "Όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις για τα Νέα Ελληνικά Γ' Λυκείου, Αποστόλης Ζυμβραγάκης, εκδόσεις 24γράμματα, ISBN: 978-618-201-134-8.
Στο βιβλίο που κυκλοφορεί παρουσιάζεται με έναν ευρηματικό τρόπο όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου (συνεξέταση γλώσσας και λογοτεχνίας) μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις.
Πρόκειται για έναν πλήρη οδηγό, στον οποίο θα βρείτε με σαφή και εύστοχο τρόπο απαντήσεις και οδηγίες για όλα τα πιθανά θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα των Νέων Ελληνικών, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη περίληψη, πρακτικό οδηγό για πετυχημένο ερμηνευτικό σχόλιο λογοτεχνίας, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη παραγωγή λόγου σε κάθε επικοινωνιακή περίσταση, καθώς και όλα τα νέα κριτήρια αξιολόγησης του ΙΕΠ με τις απαντήσεις τους.
Είναι σίγουρο πως αυτός ο πρακτικός οδηγός Νέων Ελληνικών θα γίνει ένα απαραίτητο εργαλείο για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.
Ζητήστε το βιβλίο σε όλα τα βιβλιοπωλεία ή παραγγείλτε το απευθείας από εδώ: https://24grammata.com/product/0567/
ή και τηλεφωνικά στο 210 612 70 74 ,
με δωρεάν ταχυδρομικά έξοδα για όλη την επικράτεια.
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα: Ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης είναι ένας από τους πλέον αναγνωρισμένους φιλολόγους της γενιάς του, δημιουργός του δημοφιλούς εκπαιδευτικού ιστολογίου "Ηλεκτρονική Διδασκαλία" (e-didaskalia.blogspot.gr), μέσα από το οποίο παρέχεται εκπαιδευτικό υλικό για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες της χώρας. Όλη αυτή η γνώση πλέον συμπυκνώνεται σε έναν πλήρη και ταυτόχρονα πρακτικό οδηγό Νέων Ελληνικών -απαραίτητο μετά τις τελευταίες αλλαγές- για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.




Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)