Αγκαλιά - Κριτήριο αξιολόγησης στα Νέα Ελληνικά Γ' Λυκείου με συνεξέταση Γλώσσας - Λογοτεχνίας

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
0

Κείμενο 1 

Αγκαλιά: μια διαφορετική μορφή θεραπείας

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα αγκαλιάς, αξίζει να επισημανθεί η σημασία της όχι μόνο ως χειρονομία, αλλά και ως θεραπεία. Η αγκαλιά ή αλλιώς θεραπεία μέσω κρατήματος απέσπασε σημαντικά την προσοχή, όταν η Dr. Martha Welch, παιδοψυχίατρος από τη Νέα Υόρκη, άρχισε να τη χρησιμοποιεί ως μέσω εργασίας με τα παιδιά με αυτισμό.

Το αγκάλιασμα είναι ένα από τα πιο εκπληκτικά πράγματα που θα μπορούσαμε ποτέ να δώσουμε σε ένα άλλο άτομο. Η αγκαλιά είναι ουσιαστικά μια μορφή θεραπείας, από μόνη της. Όταν δεχόμαστε ή δίνουμε αγκαλιά, μας δίνει μια αίσθηση άνεσης, φροντίδας, αγάπης, κατανόησης και πολλών άλλων απερίγραπτων συναισθημάτων. Υπάρχει μια πραγματική επιστήμη που συμβαίνει μέσα μας όταν παίρνουμε μια αγκαλιά ή δίνοντάς την σε κάποιον άλλο. Τις αλλαγές που βιώνουμε βαθιά μέσα μας καθώς αγκαλιάζουμε, μπορούμε να τις περιγράψουμε ως κάποιες από τις πιο υπέροχες βιωματικές εμπειρίες που έχουμε στη ζωή μας.

Την ίδια στιγμή που κάνετε κάποιον μια αγκαλιά, έχει ήδη αρχίσει να ισορροπεί το νευρικό σας σύστημα. Μικροί αισθητήρες πίεσης σε σχήμα αυγού, που αναφέρονται ως σωμάτια Pacnician που βρίσκονται μέσα στο δέρμα, συνδέονται με τον εγκέφαλο μέσω του νεύρου Vagus. Ουσιαστικά, αυτό σημαίνει ότι αισθάνονται την αίσθηση ότι τους αγγίζετε. Κατά τη διάρκεια μιας αγκαλιάς, ισορροπεί επίσης το παρασυμπαθητικό μας σύστημα και γαληνεύει ο νους και η ψυχή.

Πολύ συχνά υποτιμούμε τη δύναμη του αγκαλιάσματος αλλά η αλήθεια είναι ότι το αγκάλιασμα είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αγχολυτικό και αυτό οφείλεται στο ότι, όταν αγκαλιάζετε, το επίπεδο της κορτιζόλης που κυκλοφορεί σε ολόκληρο το σώμα μας μειώνεται δραστικά. Αυτό σημαίνει ότι το μυαλό μας είναι σε θέση να ηρεμήσει και να σκέφτεται χωρίς άγχος.

Όταν αγκαλιάζετε κάποιον, αρχίζετε να αυξάνετε την παραγωγή σεροτονίνης στον εγκέφαλό σας, η οποία είναι η βασική χημική ουσία που χρειάζεστε για μια θετική στάση-διάθεση. Αυτό ενισχύει επίσης την αυτοεκτίμησή σας. Κάτι που πρέπει να θυμάστε για εκείνους που υποφέρουν από κατάθλιψη ή όσους είναι πολύ μόνοι είναι ότι αντιμετωπίζουν πραγματικά, χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης. Όταν αγκαλιάζετε κάποιον, ο εγκέφαλος αρχίζει να απελευθερώνει περισσότερη σεροτονίνη και ενδορφίνη στα αιμοφόρα αγγεία σας, δημιουργώντας ευχαρίστηση και εσωτερική πληρότητα.

Με την αγκαλιά, μπορείτε πραγματικά να χαλαρώσετε τους μυς σας, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Όταν δεχόμαστε μια αγκαλιά, οι μύες μας από όλο το σώμα αρχίζουν να απελευθερώνουν την ένταση. Σοβαρά, γιατί δεν αγκαλιάζουμε ο ένας τον άλλο πιο συχνά;

Μια μελέτη που έφερε στο φως το Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας – Chapel Hill, πρότεινε ότι οι εθελοντές που είχαν ελάχιστη ή καθόλου επαφή με τους συνεργάτες τους είχαν αναπτύξει πολύ ταχύτερο καρδιακό ρυθμό των 10 παλμών ανά λεπτό, σε σύγκριση με το πρότυπο των 5 κτύπων ανά λεπτό, από όσους αγκάλιαζαν τον σύντροφό τους, πολύ συχνά. Ουσιαστικά, όσο χαμηλότερος είναι ο καρδιακός σας ρυθμός, τόσο λιγότερα προβλήματα θα έχετε από τις καρδιακές παθήσεις.

Εν ολίγοις, θα πρέπει να αγκαλιάζουμε ο ένας τον άλλο κάθε μέρα για την ψυχική και σωματική υγεία μας και για το ακόμη πιο σημαντικό, την ευτυχία μας.

Μαριλένα Γιαννακοπούλου, maxmag.gr

Κείμενο 2

Ο εξοβελισμός της αγκαλιάς 

«Έχουμε ξεχάσει πώς να βλέπουμε ο ένας τον άλλο. Δεν κοιτάζουμε πια ο ένας τον άλλον, δεν ακούμε πια ο ένας τον άλλον, δεν αγγιζόμαστε, ούτε τα παιδιά μας δεν αγγίζουμε. Στον πολιτισμό μας, όταν ένα παιδί είναι τριών χρονών, το κατεβάζουμε από την αγκαλιά μας και του λέμε: “Τι αηδίες είναι αυτές; Δεν πρέπει να κάνεις τέτοια πράγματα με τον πατέρα σου. Κατέβα από την αγκαλιά μου, δεν ντρέπεσαι τριών χρονών παιδί να θέλεις να φιλάς τον πατέρα σου; Πρέπει να γίνεις άντρας. Οι άντρες δεν φιλιούνται μεταξύ τους”. Μπορεί να μην το ξέρετε, αλλά στο Λος Άντζελες υπάρχει ένας κανονισμός της πόλης που το θεωρεί πλημμέλημα όταν δύο άντρες αγκαλιάζονται. Πώς σας φαίνεται αυτό;. Μία από αυτές τις ημέρες θα διαβάσετε στις εφημερίδες ότι πήγα φυλακή γιατί αγκάλιασα κάποιον. Συνήθως αγκαλιάζω τον πρύτανή μας. Παθαίνει μεγάλη ταραχή. Κανείς δεν τον πλησιάζει από κοντά, το γραφείο του είναι δύο μίλια μακρύ. Εγώ τον συναντάω στο ασανσέρ και του λέω: “Γεια σου πρύτανη” και τον αγκαλιάζω». Αυτά έγραφε το 1982 στο βιβλίο του «Να ζεις, να αγαπάς και να μαθαίνεις» ο καθηγητής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας Λέο Μπουσκάλια (Leo Buscaglia), θέλοντας να αναδείξει την αποβολή της σωματικής επαφής από τη ζωή μας.[…] 

«Εδώ στο Λος Άντζελες, πολύ συχνά, λένε “sorry” όταν περνάνε από κοντά σου, ακόμα και αν είναι σε τέτοια απόσταση που δεν υπάρχει περίπτωση να σε ακουμπήσουν. Είναι λες και φοβούνται μήπως σε προσβάλουν ή μήπως εσύ εισβάλεις στον δικό τους προσωπικό χώρο. Συνδέουμε, πλέον, το άγγιγμα όλο και περισσότερο με αισθήματα παραβίασης και έλλειψης σεβασμού της ιδιωτικής ζωής. Επίσης, η ίδια η λέξη “άγγιγμα” έχει συχνά αρνητική έννοια και σχετίζεται με τη σεξουαλική παρενόχληση και κακοποίηση. Ενώ θα έπρεπε να συσχετίζεται με το εξαιρετικά ευεργετικό συναίσθημα της σύνδεσης και της ενότητας, η λέξη παίρνει μια ερμηνεία πρόστυχη. Τα πλεονεκτήματα, όμως, του αγγίγματος υπερτερούν κατά πολύ σε σχέση με τους κινδύνους. Δεν μπορούμε να ζήσουμε την υπόλοιπη ζωή μας με το φόβο ότι κάποιος θα παρεξηγήσει την ανάγκη μας για ανθρώπινη επαφή ή θα μας ακουμπήσει με τρόπο ακατάλληλο. Ο μόνος τρόπος για να είμαστε ολοκληρωμένοι σαν άτομα είναι μέσω του συναισθήματος, της αγάπης, του αγγίγματος. Ακόμη και σήμερα, κάθε φορά που βρισκόμαστε με τη μαμά μου, πάντα προσμένω εκείνη την ιδιαίτερη στιγμή που θα μου πει: “Έλα να σου χαϊδέψω την πλάτη”. Είναι μέρος της μυστικής μας επικοινωνίας, που τη μοιράζομαι και με την κόρη μου. Μας κάνει μαμόθρεφτα αυτό το χάδι; Ίσως. Πάντα, όμως, το διασκεδάζουμε και μας βοήθησε να έχουμε μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση», συμπληρώνει η ψυχοθεραπεύτρια κ. Κοκοβίκα. 

Κείμενο 3

Αγκαλιά - Αποστόλης Ζυμβραγάκης


Η αγκαλιά είναι

το άγγιγμα ψυχής.


Γι’ αυτό την αποφεύγουν

ακόμα και στον έρωτα.


Δίνουν το σώμα  

άνευ περιορισμών

αλλά την ψυχή, όχι

αρνούνται την επαφή

έστω και ακροθιγώς.


ΘΕΜΑΤΑ

Α. Να αποδώσετε συνοπτικά ποιες είναι οι ευεργετικές επιδράσεις της αγκαλιάς, σύμφωνα με το Κείμενο 1 (80-90 λέξεις).

Μονάδες 15

Β1. Να χαρακτηρίσετε το κειμενικό είδος του Κειμένου 1, τεκμηριώνοντας την επιλογή σας, επισημαίνοντας τρία βασικά χαρακτηριστικά του.

Μονάδες 10

Β2. Να αξιολογήσετε: 
α. την επικοινωνιακή αποτελεσματικότητα του τίτλου του Κειμένου 2 
β. τη σχέση του τίτλου αυτού με το θέμα του κειμένου. 

Μονάδες 15

Β3. Η πρώτη παράγραφος του Κειμένου 2 χαρακτηρίζεται για το οικείο και προφορικό ύφος. Να γράψετε τρεις τρόπους (γλωσσικές επιλογές, εκφραστικά μέσα, κ.ά.) με τους οποίους ο συγγραφέας πετυχαίνει να διαμορφώσει αυτό το ύφος. Ποια επικοινωνιακή περίσταση εξυπηρετεί;

Μονάδες 15

Γ. Να διατυπώσετε το ερμηνευτικό σχόλιό σας για το Κείμενο 3, παρουσιάζοντας το κύριο, κατά τη γνώμη σας, θέμα του. Να συμπεριλάβετε στην απάντησή σας σχετικούς με το θέμα δείκτες του ποιήματος και την προσωπική σας ανταπόκριση σε αυτό (150-200 λέξεις). 

Μονάδες 15

Δ. Έχοντας διαβάσει τα Κείμενα 1 και 2 και με την ιδιότητά σας ως μαθητή/τριας της Γ’ Λυκείου, αποφασίζετε να καταθέσετε την προσωπική σας άποψη στο ιστολόγιο του σχολείου σας για τη σημασία της αγκαλιάς και τους λόγους που σήμερα έχει ελαχιστοποιηθεί η επαφή στη ζωή μας (350-400 λέξεις).

Μονάδες 30

Περισσότερα κριτήρια αξιολόγησης εδώ.

Επιμέλεια: Αποστόλης Ζυμβραγάκης, φιλόλογος - M.Ed. ειδικός παιδαγωγός, συγγραφέας.


Αναζητήστε το βιβλίο του: Όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις, Αποστόλης Ζυμβραγάκης, εκδόσεις 24 γράμματα, ISBN: 978-618-201-134-8.
Στο βιβλίο που κυκλοφορεί παρουσιάζεται με έναν ευρηματικό τρόπο όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου (συνεξέταση γλώσσας και λογοτεχνίας) μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις.
Πρόκειται για έναν πλήρη οδηγό, στον οποίο θα βρείτε με σαφή και εύστοχο τρόπο απαντήσεις και οδηγίες για όλα τα πιθανά θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα των Νέων Ελληνικών, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη περίληψη, πρακτικό οδηγό για πετυχημένο ερμηνευτικό σχόλιο λογοτεχνίας, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη παραγωγή λόγου σε κάθε επικοινωνιακή περίσταση, καθώς και όλα τα νέα κριτήρια αξιολόγησης του ΙΕΠ με τις απαντήσεις τους.
Είναι σίγουρο πως αυτός ο πρακτικός οδηγός Νέων Ελληνικών θα γίνει ένα απαραίτητο εργαλείο για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.
Ζητήστε το βιβλίο σε όλα τα βιβλιοπωλεία ή παραγγείλτε το απευθείας από εδώ: https://24grammata.com/product/0567/
ή και τηλεφωνικά στο 210 612 70 74 ,
με δωρεάν ταχυδρομικά έξοδα για όλη την επικράτεια.

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα: Ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης είναι ένας από τους πλέον αναγνωρισμένους φιλολόγους της γενιάς του, δημιουργός του δημοφιλούς εκπαιδευτικού ιστολογίου "Ηλεκτρονική Διδασκαλία" (e-didaskalia.blogspot.gr), μέσα από το οποίο παρέχεται εκπαιδευτικό υλικό για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες της χώρας. Όλη αυτή η γνώση πλέον συμπυκνώνεται σε έναν πλήρη και ταυτόχρονα πρακτικό οδηγό Νέων Ελληνικών -απαραίτητο μετά τις τελευταίες αλλαγές- για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.



Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)