Κριτήριο διαμορφωτικής αξιολόγησης στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας Α ́ Γυμνασίου (ωριαίο)
[Το Μουσείο Ζωγραφικής], των Ρενέ Γκοσινί- Ζαν Ζακ Σενπέ
Απόσπασμα από το διήγημα ‘Το μουσείο της ζωγραφικής’ που ανήκει στη σειρά διηγημάτων με τίτλο: ‘Ο μικρός Νικόλας διασκεδάζει. Πρωταγωνιστής και αφηγητής της ιστορίας είναι ο Νικόλας, ένας μικρός Γάλλος μαθητής που πηγαίνει στο δημοτικό σχολείο τη δεκαετία του ‘50. Συμμαθητές του είναι ο Αλσέστ, ο Ζοφρουά,, ο Εντ, ο Ανιάν, κ.ά.
[…- Εδώ θα μπορέσετε να δείτε έργα των μεγάλων ζωγράφων της Φλαμανδικής σχολής, μας εξήγησε η δασκάλα.
Δεν μπόρεσε να συνεχίσει για πολύ, γιατί ένας φύλακας ήρθε τρέχοντας και φωνάζοντας, επειδή ο Αλσέστ είχε τρίψει με το δάχτυλό του έναν πίνακα, για να δει εάν ήταν ακόμα φρέσκος. Ο φύλακας είπε πως δεν έπρεπε να αγγίζουν τους πίνακες κι είχε αρχίσει να κουβεντιάζει με τον Αλσέστ, που του έλεγε σοβαρά πως δεν υπάρχει κίνδυνος, επειδή οι πίνακες είναι πού στεγνοί και δεν κινδυνεύουν να λερωθούν. Η δασκάλα είπε στον Αλσέστ να καθίσει φρόνιμα και υποσχέθηκε στον φύλακα ότι θα μας επιβλέπει αυστηρά. Ο φύλακας έφυγε κουνώντας το κεφάλι.
Ενώ η δασκάλα συνέχισε να μας εξηγεί εμείς κάναμε γλίστρες. Ήταν απίθανα, επειδή το πάτωμα ήταν γυαλισμένο και γλιστρούσε πολύ. [..]
Ο φύλακας έφτασε βιαστικός και ρώτησε τη δασκάλα αν πίστευε πως ήταν καλύτερα να φεύγαμε. Η δασκάλα είπε ναι, δεν άντεχε άλλο. [..]
Όταν βγήκαμε από το μουσείο, ο Ζοφρουά είπε στη δασκάλα ότι, αφού αγαπάει τόσο πολύ τους πίνακες ζωγραφικής, μπορούσε να έρθει στο σπίτι του, επειδή ο μπαμπάς του και η μαμά του είχαν μία συλλογή, για την οποία όλος ο κόσμος μιλούσε με θαυμασμό. Η δασκάλα έκρυψε το πρόσωπό της με τα δυο της χέρια και απάντησε ότι δεν ήθελε ποτέ πια στη ζωή της να δει κανέναν πίνακα και δεν ήθελε ούτε καν να της μιλούν για πίνακες ζωγραφικής. Τότε κατάλαβα, λοιπόν, γιατί η δασκάλα δεν ήταν πολύ χαρούμενη γι’ αυτήν την επίσκεψη στο μουσείο. Κατά βάθος δεν της αρέσουν οι πίνακες ζωγραφικής].
(256 λέξεις) (Ρενέ Γκοσινί- Ζαν Ζακ Σενπέ, ‘Ο Μικρός Νικόλας διασκεδάζει’, σ.σ: 94-95, Εκδ. Σύγχρονοι Ορίζοντες, 2008)
1ο θέμα (Κατανόηση κειμένου, μονάδες 6)
Η ιστορία που διάβασες αναφέρεται σε: (Να κυκλώσεις τη σωστή απάντηση)
Α. ένα αρχαιολογικό μουσείο
Β. ένα μουσείο ζωγραφικής
Γ. μία επίσκεψη μαθητών σε ένα μουσείο ζωγραφικής Δ. μία συλλογή από πίνακες ζωγραφικής
Να δικαιολογήσεις την απάντησή σου αντιγράφοντας δύο σημεία από το κείμενο.
ή (δεύτερη επιλογή για τον/την εκπαιδευτικό)
Πώς συμπεριφέρονται οι μαθητές στο μουσείο; Για να απαντήσεις να χρησιμοποιήσεις σημεία από το κείμενο και την εικόνα που το συνοδεύει. Η απάντησή σου να είναι 40 – 50 λέξεις.
2ο θέμα (Δομή και γλώσσα του κειμένου, 4 (2+2) μονάδες)
α. Στην τελευταία παράγραφο του κειμένου «Όταν βγήκαμε… ζωγραφικής» οι συγγραφείς: περιγράφουν ένα αντικείμενο; αφηγούνται κάτι; επιχειρηματολογούν για κάτι;
Πώς το κατάλαβες; Να εντοπίσεις σημεία από το κείμενο που να υποστηρίζουν την άποψή σου.
ή/και (σύμφωνα με το ΠΔ μπορεί να τεθούν δύο ερωτήματα στο δεύτερο θέμα, ένα για τη δομή και ένα για τη γλώσσα).
β. «‘Όταν βγήκαμε… ζωγραφικής». Να γράψεις τον διάλογο δασκάλας – Ζοφρουά, χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες που παίρνεις από την παράγραφο. Μην ξεχάσεις ότι το κείμενό σου πρέπει να έχει τα χαρακτηριστικά του διαλόγου.
Ή (δεύτερη επιλογή για τον/την εκπαιδευτικό)
β. Σε ποιους χρόνους βρίσκονται τα υπογραμμισμένα ρήματα της δεύτερης παραγράφου του κειμένου; Τι κοινό έχουν; Γιατί επιλέχθηκαν από τους συγγραφείς;
3ο θέμα (Παραγωγή λόγου, 10 μονάδες)
Είσαι ο φύλακας του μουσείου και μετά τη δουλειά σου συναντάς ένα φίλο σου. Να του διηγηθείς την εμπειρία σου από την επίσκεψη του σχολείου. Το κείμενό σου να είναι περίπου 200 λέξεις.
Ή (δεύτερη επιλογή για τον /την εκπαιδευτικό)
Ο μικρός Νικόλας που είναι και ο αφηγητής της ιστορίας λέει στην τελευταία παράγραφο:
«Τότε κατάλαβα, λοιπόν, γιατί η δασκάλα δεν ήταν πολύ χαρούμενη γι’ αυτήν την επίσκεψη στο μουσείο. Κατά βάθος δεν της αρέσουν οι πίνακες ζωγραφικής». Συμφωνείς ή όχι με το σχόλιο του μικρού Νικόλα; Να παρουσιάσεις την άποψή σου σε 80 – 100 λέξεις.
Περισσότερο υλικό για το Γυμνάσιο εδώ.