Στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής συζητείται σήμερα, πρώτη μέρα, το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με τίτλο: «Αναβάθμιση του σχολείου, ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις».
Εισηγητής από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ήταν ο τομεάρχης Παιδείας του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Νίκος Φίλης, ο οποίος κατακεραύνωσε τις προωθούμενες διατάξεις.
Φυσικά, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο μείζον ζήτημα των ημερών, αυτό του αποκλεισμού χιλιάδων υποψηφίων από τις σχολές προτίμησής τους και από την τριτοβάθμια εν γένει, με την εφαρμογή του μέτρου της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, που το υπουργείο Παιδείας νομοθέτησε εντός του έτους και εφάρμοσε ήδη από τις φετινές Πανελλήνιες.
Ως εκ τούτου, ο Νίκος Φίλης ζητά να καλυφθούν όλες οι θέσεις των εισακτέων.
Η τοποθέτηση του Νίκου Φίλη
Πρώτη φορά στη Μεταπολίτευση κυβέρνηση και υπουργείο Παιδείας έχουν πετύχει το ακατόρθωτο: να μην είναι ακόμα γνωστό πόσοι εισακτέοι θα υπάρξουν τελικώς στα ΑΕΙ, από τις 77.415 θέσεις που -παραπλανητικά- είχε ανακοινώσει η υπουργός. Κι αυτό, εξαιτίας της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που κόβει χιλιάδες αποφοίτους Λυκείου, οι οποίοι φυσικά δεν έχουν παραδώσει «λευκή κόλλα», όπως μονότονα επαναλάμβανε η κα Κεραμέως και αναπαρήγαγαν οι βουλευτές της ΝΔ, όταν όλοι μαζί ψήφιζαν το σχετικό νόμο - λαιμητόμο. Αντίθετα, κόβονται πολλοί μαθητές με υψηλή βαθμολογία, ακόμα και αριστούχοι!
Αυτό τόνισε ο τομεάρχης Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης μιλώντας στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, πρώτη μέρα συζήτησης ακόμα ενός ψευδώνυμου νόμου της ΝΔ, για... «αναβάθμιση του σχολείου». Ο Ν. Φίλης επανέλαβε την ανάγκη να πληρωθούν όλες οι θέσεις που έχουν εξαγγελθεί για τα ΑΕΙ. Με την ευκαιρία, κατέθεσε στα πρακτικά την επιστολή του μαθητή Διονύσιου Κατάκαλου, του 1oυ πρότυπου λυκείου Αθηνών, που αν και αριστούχος με 20.988 μόρια, 1.838 πάνω από την περσινή βάση, μένει εκτός Αρχιτεκτονικής λόγω της Ελάχιστης Βάσης στο ειδικό μάθημα (σχέδιο), το οποίο επιπλέον είχε διδαχθεί, λόγω της πανδημίας, μόνο διαδικτυακά.
Ο Νίκος Φίλης αναφέρθηκε εκτενώς σε όλες τις αρνητικές προβλέψεις του σχεδίου νόμου Κεραμέως, όπως την παντελώς αναξιόπιστη αξιολόγηση των εκπαιδευτικών με διαδικασίες «αυλής» και τιμωρητικούς όρους, την αποδιάρθρωση των συλλογικών διαδικασιών (ακραία υποβάθμιση του Συλλόγου Διδασκόντων) και την «παράδοσή» τους στον Διευθυντή -μια επιστροφή στις προ δεκαετίας '80 εποχές-, την αντικατάσταση του ενός και μοναδικού βιβλίου με... ένα και μοναδικό βιβλίο, αντί για τη δημιουργία βιβλιοθηκών και τον αποκλεισμό των αιρετών εκπροσώπων των εκπαιδευτικών, πρώτη φορά τα τελευταία 100 χρόνια, από τα Συμβούλια Επιλογής Στελεχών. Άλλο ένα πισωγύρισμα - επιστροφή στον άκρατο κομματισμό στην εκπαίδευση.
Και κατέληξε ο Νίκος Φίλης, απευθυνόμενος στην υπουργό Παιδείας: «Φέρνετε ένα νομοσχέδιο που αποδιαρθρώνει την εκπαίδευση και διαλύει τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου, που ανοίγει την προοπτική να μετατραπεί το σχολείο της γειτονιάς σε σχολείο της αγοράς. Προωθείτε τον έλεγχο ή και τον εκφοβισμό των διδασκόντων και προετοιμάζετε την εγκατάλειψη του σχολείου από το κράτος. Ως κυβέρνηση, επιδιώξαμε τη συνεργασία των εκπαιδευτικών, επαναφέραμε την ηρεμία στο σχολείο που εσείς είχατε δυναμιτίσει με τις απολύσεις και τις τιμωρητικές αξιολογήσεις, πετύχαμε να αναβαθμίσουμε το σχολείο.
Ξανά τώρα εσείς με τις αλλεπάλληλες ρυθμίσεις σας με το νέο νομοσχέδιο επιχειρείτε να εισαγάγετε το πνεύμα μιας οιονεί ιδιωτικοποίησης στη δημόσια εκπαίδευση. Φτάσατε μάλιστα στο σημείο, στο προσχέδιο του νομοσχεδίου να συμπεριλάβετε διάταξη με την οποία θα αντικαθίστατο η συγκρότηση των τμημάτων που γίνεται με βάση την αλφαβητική κατάταξη, από τμήματα στη βάση διαφορετικού επιπέδου μάθησης, κοινωνικής και εθνοτικής καταγωγής. Αυτή είναι η ακραία απόληξη της ιδεοληψίας σας για σχολεία της ψευδώνυμης αριστείας, σχολεία πολλών ταχυτήτων αλλά και τμήματα πολλών ταχυτήτων μέσα στο ίδιο σχολείο. Η κατακραυγή που προκάλεσε αυτή η διάταξη, σας υποχρέωσε να την αποσύρετε άρον άρον. Αλλά η πρόθεση και η αντίληψη παραμένουν. Τώρα, θα γίνει αγώνας για να αποσύρετε και άλλες.