Η Πόλις
Είπες· «Θα πάγω σ’ άλλη γη, θα πάγω σ’ άλλη θάλασσα.
Μια πόλις άλλη θα βρεθεί καλλίτερη από αυτή.
Κάθε προσπάθεια μου μια καταδίκη είναι γραφτή·
κ’ είν’ η καρδιά μου — σαν νεκρός — θαμένη.
Ο νους μου ως πότε μες στον μαρασμόν αυτόν θα μένει.
Όπου το μάτι μου γυρίσω, όπου κι αν δω
ερείπια μαύρα της ζωής μου βλέπω εδώ,
που τόσα χρόνια πέρασα και ρήμαξα και χάλασα.»
Καινούριους τόπους δεν θα βρεις, δεν θάβρεις άλλες θάλασσες.
Η πόλις θα σε ακολουθεί. Στους δρόμους θα γυρνάς
τους ίδιους. Και στες γειτονιές τες ίδιες θα γερνάς·
και μες στα ίδια σπίτια αυτά θ’ ασπρίζεις.
Πάντα στην πόλι αυτή θα φθάνεις. Για τα αλλού — μη ελπίζεις—
δεν έχει πλοίο για σε, δεν έχει οδό.
Έτσι που τη ζωή σου ρήμαξες εδώ
στην κώχη τούτη την μικρή, σ’ όλην την γη την χάλασες.
Ερώτηση:
Ποιο είναι το ερώτημα που τίθεται στο ποίημα, μέσω της
διαλογικής μορφής που αναπτύσσεται σ’ αυτό; Ποια είναι η δική σας
απάντηση στο ερώτημα αυτό; (100-200 λέξεις)
Ενδεικτική απάντηση:
Το ποίημα αναφέρεται στο αίσθημα απελπισίας και μαρασμού που
βιώνει ο άνθρωπος που νιώθει ότι δεν μπορεί να φτιάξει τη ζωή του
όσο κι αν προσπαθεί. Πιο συγκεκριμένα, ενώ το πρόσωπο στο οποίο
απευθύνεται το ποιητικό υποκείμενο προτίθεται να εγκαταλείψει την
πόλη του και να κάνει μια νέα αρχή αλλού, τελικά δεν μπορεί να ξεφύγει από τα λάθη και τον ίδιο του τον εαυτό. Μέσα από αυτή τη διαλογική μορφή, λοιπόν, τίθεται και το ερώτημα του ποιήματος: τελικά την
ευθύνη για την κακή ζωή ενός ατόμου, την έχει η πόλη στην οποία ζει
ή οι δικές του επιλογές; Η απάντηση του ποιητικού υποκειμένου, με
την οποία ταυτίζομαι προσωπικά, είναι σαφής. Την ευθύνη την έχει
το ίδιο το άτομο. Βέβαια, αυτό δε σημαίνει πως οι κοινωνικές συνθήκες δεν επηρεάζουν και τη ζωή του ατόμου. Απεναντίας, υπάρχουν
περιπτώσεις που η κοινωνία δεν ευνοεί την προσωπική ευημερία.
Παρ’ όλα αυτά, είναι σημαντικό καθένας να αναγνωρίζει την ατομική
του ευθύνη και να προσπαθεί να διασφαλίσει μια καλύτερη ζωή για
τον εαυτό του, δίχως να ρίχνει το φταίξιμο στις κοινωνικές συνθήκες.
Μόνο έτσι θα μπορέσει να αποφύγει τη μεμψιμοιρία και να καλυτερεύσει τη ζωή του.
Επιμέλεια: Αποστόλης Ζυμβραγάκης, φιλόλογος - M.Ed. ειδικός παιδαγωγός, συγγραφέας. Από το βιβλίο του "Όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις", Αποστόλης Ζυμβραγάκης, εκδόσεις 24 γράμματα, ISBN: 978-618-201-134-8.
Στο βιβλίο που κυκλοφορεί παρουσιάζεται με έναν ευρηματικό τρόπο όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου (συνεξέταση γλώσσας και λογοτεχνίας) μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις.
Πρόκειται για έναν πλήρη οδηγό, στον οποίο θα βρείτε με σαφή και εύστοχο τρόπο απαντήσεις και οδηγίες για όλα τα πιθανά θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα των Νέων Ελληνικών, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη περίληψη, πρακτικό οδηγό για πετυχημένο ερμηνευτικό σχόλιο λογοτεχνίας, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη παραγωγή λόγου σε κάθε επικοινωνιακή περίσταση, καθώς και όλα τα νέα κριτήρια αξιολόγησης του ΙΕΠ με τις απαντήσεις τους.
Είναι σίγουρο πως αυτός ο πρακτικός οδηγός Νέων Ελληνικών θα γίνει ένα απαραίτητο εργαλείο για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.
Μπορείτε να το βρείτε στην "Πολιτεία" με έκπτωση 10%: https://www.politeianet.gr/books/9786182011348-zumbragakis-apostolis-24-grammata-oli-i-uli-ton-neon-ellinikon-g-lukeiou-mesa-apo-100-erotiseis-kai-apantiseis-319288
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα: Ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης είναι ένας από τους πλέον αναγνωρισμένους φιλολόγους της γενιάς του, δημιουργός του δημοφιλούς εκπαιδευτικού ιστολογίου "Ηλεκτρονική Διδασκαλία" (e-didaskalia.blogspot.gr), μέσα από το οποίο παρέχεται εκπαιδευτικό υλικό για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες της χώρας. Όλη αυτή η γνώση πλέον συμπυκνώνεται σε έναν πλήρη και ταυτόχρονα πρακτικό οδηγό Νέων Ελληνικών -απαραίτητο μετά τις τελευταίες αλλαγές- για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.