Τα επόμενα εκατό χρόνια
Έπιασα να δω
τι θα ‘πρεπε να πρωτομάθω
για να ζωγραφίσω απ’ την αρχή τον κόσμο·
κι όλα έβγαζαν άθροισμα ηλεκτρονικό
ούτε πουλιά ούτε ψάρια
ούτε τα ίδια απ’ την αρχή
τίποτα όπως ήταν
ή όπως σχεδιάζουν·
μόνο ένα ατέλειωτο πλέγμα πληροφοριών
σ’ ένα κόσμο που ζυγίζει τ’ ορθολογικό
με το κιλό και το πουλάει χύμα
στα μανάβικα.
Και ξέρεις τι;
Δε φοβήθηκα. Καιρός ν’ αλλάξουνε τα πράγματα.
Καιρός να μείνει το νερό για το νερό
τα ψάρια για τα ψάρια
κι ο άυλος, εναργής άνθρωπος
να επιστρέψει στην αστρόσκονη
και να χαθεί· ούτε οίκτος
ούτε περηφάνια
ούτε δικαιοσύνη.
Μια σιωπή μονάχα, κοσμική
κι εμείς αστράκια που ανάβουμε τις νύχτες
στο αιώνιο κι απέραντο σκοτάδι.
Ανθολογία ποίησης «Μέτρα Λιτότητας». Εισ., Ανθ., Επιμ. Karen Van Dyck. Άγρα, 2017, σ.109
Ερώτηση:
Ποιο βασικό ερώτημα θεωρείτε ότι τίθεται στο ποίημα μέσα από την
παράθεση των συνεχιζόμενων οπτικών εικόνων και πώς
θα το σχολιάζατε σύμφωνα με τη δική σας οπτική; (100-200 λέξεις)
Ενδεικτική απάντηση:
Το ποίημα αναφέρεται στις σύγχρονες αντιλήψεις που αντικρίζουν
τα πράγματα κυρίως υπό το πρίσμα της τεχνολογίας και αδιαφορούν
για την πνευματική και την ψυχική υπόσταση του ανθρώπου. Πιο
συγκεκριμένα, το ποιητικό υποκείμενο μέσα από τη χρήση συνεχιζόμενων οπτικών εικόνων θέτει το ερώτημα σχετικά με το κατά πόσο
μπορεί να συνεχιστεί αυτή η εμμονή στην προσήλωση στον ορθολογισμό και στην τεχνολογία, που λειτουργεί εις βάρος της πνευματικότητας του ανθρώπου και του φυσικού περιβάλλοντος. Μάλιστα,
η ποιήτρια τονίζει με παραστατικότητα τους προβληματισμούς της
μέσα από οπτικές εικόνες που παραπέμπουν αντιθετικά άλλοτε στις
προηγούμενες πιο απλοϊκές εποχές που οι άνθρωποι βρίσκονταν
σε στενότερη επαφή με τη φύση («το νερό για το νερό / τα ψάρια
για τα ψάρια») κι άλλοτε στον σύγχρονο τεχνολογικό κόσμο («έβγαζαν άθροισμα ηλεκτρονικό, ένα ατέλειωτο πλέγμα πληροφοριών»).
Εξάλλου, ήδη από τον τίτλο του ποιήματος («Τα επόμενα εκατό χρόνια»), δηλώνεται ο στόχος του ποιητικού υποκειμένου, να αναφερθεί
στις μελλοντικές επιπτώσεις του σύγχρονου τρόπου ζωής. Άλλωστε,
το ποιητικό υποκείμενο απευθυνόμενο σ’ ένα συνομιλητή («Και ξέρεις τι;») επισημαίνει την απώλεια της πνευματικής διάστασης των
ανθρώπων («ο άυλος, εναργής άνθρωπος» / «να επιστρέψει στην
αστρόσκονη»), θεωρώντας την αναπόφευκτη. Προσωπικά, ταυτίζομαι με τις ποιητικές αναφορές, καθώς θεωρώ πως η έμφαση που έχει
δοθεί στην τεχνολογική εξέλιξη και στον ορθολογισμό, παραμερίζει την ψυχική και πνευματική καλλιέργεια των ατόμων, αλλά και την
επαφή με τη φύση, κάτι που αλλοτριώνει τον ίδιο τον άνθρωπο.
Επιμέλεια: Αποστόλης Ζυμβραγάκης, φιλόλογος - M.Ed. ειδικός παιδαγωγός, συγγραφέας. Από το βιβλίο του "Όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις", Αποστόλης Ζυμβραγάκης, εκδόσεις 24 γράμματα, ISBN: 978-618-201-134-8.
Στο βιβλίο που κυκλοφορεί παρουσιάζεται με έναν ευρηματικό τρόπο όλη η ύλη των Νέων Ελληνικών Γ' Λυκείου (συνεξέταση γλώσσας και λογοτεχνίας) μέσα από 100+ ερωτήσεις και απαντήσεις.
Πρόκειται για έναν πλήρη οδηγό, στον οποίο θα βρείτε με σαφή και εύστοχο τρόπο απαντήσεις και οδηγίες για όλα τα πιθανά θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα των Νέων Ελληνικών, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη περίληψη, πρακτικό οδηγό για πετυχημένο ερμηνευτικό σχόλιο λογοτεχνίας, πρακτικό οδηγό για πετυχημένη παραγωγή λόγου σε κάθε επικοινωνιακή περίσταση, καθώς και όλα τα νέα κριτήρια αξιολόγησης του ΙΕΠ με τις απαντήσεις τους.
Είναι σίγουρο πως αυτός ο πρακτικός οδηγός Νέων Ελληνικών θα γίνει ένα απαραίτητο εργαλείο για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.
Μπορείτε να το βρείτε στην "Πολιτεία" με έκπτωση 10%: https://www.politeianet.gr/books/9786182011348-zumbragakis-apostolis-24-grammata-oli-i-uli-ton-neon-ellinikon-g-lukeiou-mesa-apo-100-erotiseis-kai-apantiseis-319288
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα: Ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης είναι ένας από τους πλέον αναγνωρισμένους φιλολόγους της γενιάς του, δημιουργός του δημοφιλούς εκπαιδευτικού ιστολογίου "Ηλεκτρονική Διδασκαλία" (e-didaskalia.blogspot.gr), μέσα από το οποίο παρέχεται εκπαιδευτικό υλικό για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες της χώρας. Όλη αυτή η γνώση πλέον συμπυκνώνεται σε έναν πλήρη και ταυτόχρονα πρακτικό οδηγό Νέων Ελληνικών -απαραίτητο μετά τις τελευταίες αλλαγές- για εκπαιδευτικούς και υποψήφιους πανελλαδικών εξετάσεων.