ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΓΥΝΑΙΚΟΚΤΟΝΙΕΣ - ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΖΥΜΒΡΑΓΑΚΗΣ
Μεγάλωσαν οι «άντρες»
με πρότυπο σκληρού αρσενικού
κάθε φορά που τύχαινε ν’ αγγίξουν μία κούκλα
δεχόταν τη σφαλιάρα του πατέρα τους
και την απόρριψη της μάνας τους.
Μεγάλωσαν οι «άντρες»
με τρόπο αμείλικτου επιβήτορα
βομβαρδισμένοι από βίντεο πορνό
που παρουσιάζουν τον αμοιβαίο έρωτα
σαν αποτρόπαιο βιασμό.
Μεγάλωσαν οι «άντρες»
μέσα σ’ ένα σχολείο τεχνοκρατικό, σκληρού ανταγωνισμού
μέσα σ’ ένα κράτος δειλό να ψελλίσει τον όρο
«γυναικοκτονία»
μέσα σε μια κοινωνία ατομικιστική με έλλειμα
ενσυναίσθησης
που όταν ακούει κραυγές απόγνωσης , κλείνει τα αυτιά
της
όταν βλέπει σημάδια βίας, αποστρέφει το βλέμμα
όταν την αγγίζει χέρι βοηθείας, γυρίζει αλλού την
πλάτη
όταν μυρίζει θάνατο, σκορπά στον αέρα άρωμα
αναισθησίας
όταν μιλάει για «πατριαρχία», ψιθυριστά κραυγάζει την
υποκρισία της.
Έτσι μεγάλωσαν οι «άντρες»
με απόθεμα βίας και πλεόνασμα ζωωδών ενστίκτων
κι έτσι χρησιμοποιούνται για αυτούς μόνο εισαγωγικά
αφού οι άντρες οι πραγματικοί φέρονται στις γυναίκες
όπως θα ήθελα να φερθούν οι άλλοι
στις ίδιες τους τις αδερφές, τις μάνες και τις κόρες.
Αποστόλης Ζυμβραγάκης Δεκέμβριος 2021
ΘΕΜΑ
Γ
Ποιο, κατά τη γνώμη σας,
είναι το βασικό θέμα που πραγματεύεται το ποίημα; Ποια συναισθήματα σας
δημιουργεί η ανάγνωσή του; Να απαντήσετε αξιοποιώντας τρεις κειμενικούς
δείκτες. (150-200 λέξεις)
Μονάδες 15
Ενδεικτική
απάντηση :
Το ποίημα, κατά τη γνώμη
μου, εστιάζει στην ανατροφή των αγοριών στα πλαίσια της πατριαρχικής κοινωνίας.
Για πολλές δεκαετίες – ίσως και σήμερα ακόμη - μεγάλωναν τα αγόρια με το
πρότυπο του κυρίαρχου στο άλλο φύλλο, με το πρότυπο του «σκληρού αρσενικού» όπως
χαρακτηριστικά αναφέρει μεταφορικά
το ποιητικό υποκείμενο. Μεγάλωναν χωρίς να επενδύουν στο συναίσθημα αλλά στη
σάρκα και στην ηδονή, παρασυρόμενοι από τα ζωώδη ένστικτά τους. Αποτέλεσμα
αυτής της ανατροφής είναι η ατομικιστική κοινωνία (…μέσα σ’ ένα σχολείο…υποκρισία
της.) του διαρκούς ανταγωνισμού, του χρησιμοθηρικού χαρακτήρα, της έλλειψης
ενσυναίσθησης και ενδιαφέροντος για τον συνάνθρωπο. Μια κοινωνία αποτελούμενη
από πολλές μονάδες, μια κοινωνία που έχει χάσει το ανθρώπινό της πρόσωπο, μια
κοινωνία που γεννά φονιάδες. Το κράτος δειλό (προσωποποίηση) να αντιμετωπίσει την τραγωδία, παραμένει
παρατηρητής στις εξελίξεις (…μέσα σ’ ένα κράτος δειλό να ψελλίσει τον όρο
«γυναικοκτονία»…), παρατηρητής στον ευτελισμό του ανθρώπινου είδους. Έτσι,
λοιπόν, μεγάλωσαν οι «άντρες». Άντρες σε εισαγωγικά (ειρωνία), άντρες που δεν τιμούν το είδος τους, άντρες που δεν
συγκαταλέγονται στους ανθρώπους.
Επιπρόσθετοι
κειμενικοί δείκτες :
Επανάληψη : Μεγάλωσαν οι
«άντρες»
Υπερβολή : βομβαρδισμένοι
από βίντεο πορνό
Ως
προς το δεύτερο σκέλος της ερώτησης ο μαθητής μπορεί να
καταγράψει τα συναισθήματα που του προκάλεσε η ανάγνωση του ποιήματος
(υποκειμενικός χαρακτήρας).
Ενδεικτικά:
·
αποτροπιασμός για τα ειδεχθή εγκλήματα που
έχουν καταγραφεί
·
συνειδητοποίηση της έκπτωσης του ανθρώπου
·
ανησυχία για το μέλλον των νέων
·
ανάγκη για συλλογική κινητοποίηση ενάντια
σε κάθε μορφή βίας
Ηρακλής Καρακόλιος
Φιλόλογος, Φροντιστής, Συγγραφέας των σχολικών βοηθημάτων "Λατινικά Β' Λυκείου εκδόσεις ΖΗΤΗ", "Λατινικά Β-Γ Λυκείου (Τετράδιο ασκήσεων αυτοαξιολογησης) εκδόσεις 24 γράμματα" και "Λατινικά Γ' Λυκείου - Όλη η ύλη των Λατινικών μέσα από 420+ ασκήσεις με τις απαντήσεις (α' και β' τεύχος)" εκδόσεις 24 γράμματα.
Περισσότερες αναλύσεις λογοτεχνικών κειμένων εδώ.