Λατινικά Γ' Λυκείου - Κριτήριο αξιολόγησης στα κείμενα 30-36

Αποστόλης Ζυμβραγάκης
1

 

ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Κείμενα XXX - XXXVI

 

Ι. Κείμενα

Et si habet Asia suspicionem quandam luxuriae, Murenam laudare debemus, quod Asiam vidit sed in Asia continenter vixit. Quam ob rem accusatores non Asiae nomen Murenae obiecerunt, ex qua laus familiae, memoria generi, honos et gloria nomini constituta est, sed aliquod flagitium ac dedecus aut in Asia susceptum aut ex Asia deportatum.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omnia sunt excitanda tibi uni, C. Caesar, quae iacere sentis perculsa atque prostrata impetu belli ipsius, quod necesse fuit: constituenda iudicia, revocanda fides, comprimendae libidines, propaganda suboles; omnia quae dilapsa iam diffluxerunt, severis legibus vincienda sunt. In tanto civili bello, in tanto ardore animorum et armorum, quassata res publica multa perdidit et ornamenta dignitatis et praesidia stabilitatis suae;

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nam cum ad eum magnum pondus auri publice missum attulissent, ut eo uteretur, vultum risu solvit et protinus dixit: «Supervacaneae, ne dicam ineptae, legationis ministri, narrate Samnitibus Manium Curium malle locupletibus imperare quam ipsum fieri locupletem; et mementote me nec acie vinci nec pecunia corrumpi posse».

 

Α. Να γράψετε στο τετράδιό σας τη μετάφραση του πρώτου και του δεύτερου αποσπάσματος.

Μονάδες 20

ΙΙ. Παρατηρήσεις

Β.1. Να κατατάξετε τους παρακάτω πεζογράφους και ποιητές στην κατάλληλη στήλη του πίνακα, ανάλογα με την περίοδο κατά την οποία έδρασαν.

Αμβρόσιος Μεδιολάνων, Πετρώνιος, Σαλλούσιος Κρίσπος, Στάτιος, Λουκανός, Λίβιος, Ιουβένκος, Βάρρων, Βιτρούβιος, Σίλιος Ιταλικός

 

Κλασική εποχή

Μετακλασική εποχή

Ύστερη αρχαιότητα

 

 

 

 

 

 

Μονάδες 10

 

Β.2. Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση.

 

i. Η λέξη memoria σχετίζεται ετυμολογικά με τη λέξη:

α. μόνιμος                                         β. αναμνηστικός

 

ii. Η λέξη generi σχετίζεται ετυμολογικά με τη λέξη:

α. γενναιότητα                                 β. γενιά

 

iii. Η λέξη libidiness σχετίζεται ετυμολογικά με τη λέξη:

α. λίμπιντο                                        β. λιβελογράφημα

 

iv. Η λέξη imperare σχετίζεται ετυμολογικά με τη λέξη:

α. περιορίζω                                      β. ιμπεριαλισμός

 

v. Η λέξη mementote σχετίζεται ετυμολογικά με τη λέξη:

α. υπόμνημα                                                 β. μεμψιμοιρία

Μονάδες 10

 

Γ.1.α. Να γράψετε τους τύπους που ζητούνται για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις.

suspicionem: δοτική πληθυντικού αριθμού

quam: γενική ενικού αριθμού

dedecus: αφαιρετική ενικού αριθμού

flagitium: αφαιρετική πληθυντικού αριθμού

virtutis: κλητική πληθυντικού αριθμού

ardore: κλητική ενικού αριθμού

pondus: αφαιρετική ενικού αριθμού

Μονάδες 7

 

Γ.1.β. i. malle: Να σχηματίσετε το β’ ενικό και γ’ πληθυντικό πρόσωπο της οριστικής και της υποτακτικής και όλους τους χρόνους.

ii. fieri: Να σχηματίσετε το γ’ ενικό και β’ πληθυντικό πρόσωπο της υποτακτικής του ενεστώτα και του παρατατικού στη φωνή που βρίσκεται.

iii. missum, dicam: Να σχηματίσετε το β’ πληθυντικό πρόσωπο της προστακτικής του ενεστώτα.

Μονάδες 13

 

Γ.2.α. Να επιλέξετε τη σωστή απάντηση.

i. To vixit είναι γ’ ενικό οριστικής:

α. παρατατικού                                            β. παρακειμένου

 

ii. Το vincienda sunt είναι γ’ πληθυντικό ενεργητικής περιφραστικής συζυγίας:

α. υποτακτική ενεστώτα                             β. οριστική ενεστώτα

 

iii. Το attulissent είναι υποτακτική ενεργητικού:

α. παρακειμένου                                          β. υπερσυντελίκου

 

iv. Το perdidit είναι οριστική παρακειμένου:

α. β’ ενικό                                                      β. γ’ ενικό

 

v. Το sentis είναι β’ ενικό ενεστώτα:

α. ενεργητικής φωνής                                 β. παθητικής φωνής

Μονάδες 5

Γ.2.β. Να αντιστοιχίσετε τους τύπους της στήλης Α’ με τη γραμματική τους αναγνώριση στη στήλη Β’.

Στήλη Α’

Στήλη Β’

1. corrumpi

2. perdidit

3. uteretur

4. mementote

5. imperare

α. απαρέμφατο ενεργητικού ενεστώτα

β. γ’ ενικό υποτακτικής παρατατικού

γ. απαρέμφατο παθητικού ενεστώτα

δ. γ’ ενικό οριστικής παρακειμένου

ε. β’ πληθυντικό προστακτικής μέλλοντα

Μονάδες 5

 

Δ.1.α. quae iacere sentis perculsa atque prostrata impetu belli ipsius: Να χαρακτηριστεί πλήρως συντακτικά η δευτερεύουσα πρόταση.

Μονάδες 6

 

Δ.1.β. Να εντοπίσετε τον υποθετικό λόγο που υπάρχει στο 1ο απόσπασμα και, αφού τον χαρακτηρίσετε, να τον μετατρέψετε στο είδος του μη πραγματικού στο παρόν.

Μονάδες 9

 

Δ.2.α. Revocanda fides est: Να αντικατασταθεί το γερουνδιακό από ενεργητική σύνταξη.

Μονάδες 9

 

Δ.2.β. Να χαρακτηριστούν συντακτικά οι παρακάτω λέξεις:

aliquod, deportatum, dilapsa, animorum, publice, acie

Μονάδες 6

 

Από το βοήθημα των Αγγελίδου - Καρακόλιου "Λατινικά Γ' Λυκείου - Όλη η ύλη των Λατινικών μέσα από 420+ ασκήσεις με τις απαντήσεις (α' και β' τεύχος)" εκδόσεις 24 γράμματα

Ηρακλής Καρακόλιος

Φιλόλογος, Φροντιστής, Συγγραφέας των σχολικών βοηθημάτων "Λατινικά Β' Λυκείου εκδόσεις ΖΗΤΗ", "Λατινικά Β-Γ Λυκείου (Τετράδιο ασκήσεων αυτοαξιολογησης) εκδόσεις 24 γράμματα" και "Λατινικά Γ' Λυκείου - Όλη η ύλη των Λατινικών μέσα από 420+ ασκήσεις με τις απαντήσεις (α' και β' τεύχος)" εκδόσεις 24 γράμματα.

 


Δημοσίευση σχολίου

1Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου