Α. ΚΕΙΜΕΝΟ
Όταν πρωτοήρθα στο γυμνάσιο ένιωθα πάρα πολύ ωραία. Ήξερα ότι θα είχα την ευκαιρία να κάνω μια καινούρια αρχή. Αυτή τη φορά όμως θα μπορούσα να κάνω παρέα και με μεγαλύτερα, πιο ώριμα παιδιά. Ακόμα και εγώ ο ίδιος ένιωθα πιο ώριμος. Ήμουν σίγουρος ότι μαζί με εμένα θα είχαν αλλάξει και οι συμμαθητές μου! Όμως…να μην υπερβάλουμε κιόλας! Με περίμενε μια τεράστια γκάμα εμπειριών που δε θα μπορούσα με τίποτα να φανταστώ.
Τις πρώτες μέρες σχολείου ήθελα απλά να γνωρίσω τους δασκάλους, να θυμηθώ τους συμμαθητές μου και να μάθω τους κανόνες του γυμνασίου. Οι συμμαθητές μου δεν ήταν όπως είχα προβλέψει. Μερικοί είχαν αλλάξει, προς το καλύτερο ή το χειρότερο, ενώ δεν το περίμενα, και το αντίθετο. Οι κανόνες ήταν αμέτρητοι και αυστηροί. «Κάνε τις ασκήσεις σου!», «θα γράφεις τις εκφωνήσεις των ασκήσεων στο τετράδιό σου», «θα γράφεις με στυλό!», «Δεν θα σηκώνεται κανένας κατά τη διάρκεια του μαθήματος!». Θα μπορούσα να αναπνεύσω για τα επόμενα τρία χρόνια; Οι καθηγητές ήταν πιο επιβλητικοί από τις δασκάλες του δημοτικού. Δεν ήταν πια τυχαίοι, αλλά άνθρωποι με σπουδές και γνώσεις μεγάλου επιπέδου. Ήταν άλλη κατηγορία. Πραγματικοί καθηγητές, με όλη τη βαρύτητα της λέξης. Και αυτό μου το περνούσαν κυρίως κάνοντάς με να δω πόση τρέλα και μανία είχαν με το αντικείμενό τους αλλά και με την επιθυμία τους να το διδάξουν και να μεταφέρουν τις γνώσεις τους στα παιδιά ως σύνολο αλλά και στον καθένα ξεχωριστά.
Τα μαθήματα στην αρχή τα λάτρευα και όντως ήταν πολύ ωραία. Αλλά μετά πέρασε κάποιος καιρός και παρότι ήταν υποφερτά, χρειαζόμουν οπωσδήποτε ένα μεγάλο διάλειμμα. Και με το μεγάλο εννοώ περισσότερο από δύο μέρες! Ο τελευταίος μήνας πριν τα Χριστούγεννα ήταν τραγικός. Όπως καταλαβαίνετε, τα Χριστούγεννα ήταν ευλογία. Δεν φανταζόμουν όμως καθόλου πως το διάστημα μετά θα ήταν πέντε φορές χειρότερο. Πέρασαν τρεις μήνες που δεν είχαμε ούτε τριήμερο! Και μετά ήρθαν οι εξετάσεις! Είχα όμως πρόγραμμα διαβάσματος και έτσι κατάφερα χωρίς πολύ κόπο να γράψω καλά και να βγάλω έναν άριστο βαθμό.
(διασκευή από το διαδίκτυο)
Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
A1. Να αναφερθείτε στα συναισθήματα του μαθητή από τις πρώτες του μέρες στο γυμνάσιο. Αιτιολογήστε την απάντηση σας με φράσεις του κειμένου.
Mονάδες 3
A2. Για ποιον λόγο ο μαθητής χαρακτηρίζει την γιορτή των Χριστουγέννων ευλογία;
Mονάδες 2
B1. Nα βρείτε τη δομή της δεύτερης παραγράφου του κειμένου «Τις πρώτες μέρες σχολείου … στον καθένα ξεχωριστά.»
Mονάδες 2
B2. Nα χαρακτηρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ανάλογα με την επικοινωνιακή τους λειτουργία.
Όταν πρωτοήρθα στο Γυμνάσιο ένιωθα πάρα πολύ ωραία.
Κάνε τις ασκήσεις σου!
Όμως … να μην υπερβάλουμε κιόλας!
Θα μπορούσα να αναπνεύσω για τα επόμενα τρία χρόνια;
Mονάδες 2
Β3. Να αναγνωρίσετε τις παρακάτω προτάσεις ανάλογα με τα δομικά τους συστατικά.
Οι κανόνες του σχολείου ήταν αυστηροί
Ο μήνας ήταν τραγικός.
Επιτέλους Χριστούγεννα .
Ο Γιάννης και εγώ φοβόμαστε τα διαγωνίσματα.
Οι καθηγητές ήταν διαφορετικοί και απαιτητικοί.
Μονάδες 3
Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
Να γράψετε μια επιστολή σε έναν φίλο/η σας που ακόμα είναι στο δημοτικό για να του περιγράψετε τις σκέψεις και τα συναισθήματα σας από τις πρώτες σας μέρες στο γυμνάσιο. (100 – 150 λέξεις)
Μονάδες 8
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Α1. Ο μαθητής αισθανόταν χαρά και ενθουσιασμό για τις καινούργιες εμπειρίες που τον περίμεναν στο γυμνάσιο. Αρχικά, είχε αγωνία να γνωρίσει τους καινούργιους δασκάλους του, να ξαναδεί τους συμμαθητές του και να μάθει τους κανόνες του γυμνασίου. Επιλέον, ένιωθε άγχος για τις καινούργιες απαιτήσεις που θα είχε αυτό το νέο ξεκίνημα του («οι κανόνες ήταν αμέτρητοι και αυστηροί», «καθηγητές πιο επιβλητικοί από τις δασκάλες του δημοτικού»). Επίσης, τα πολλά μαθήματα τα οποία στην αρχή του άρεσαν, έπειτα τον κούρασαν. Γι’ αυτό και αναζητούσε ένα μεγάλο διάλειμμα («τα μαθήματα τα λάτρευα και όντως ήταν πολύ ωραία », «χρειαζόμουν οπωσδήποτε ένα διάλειμμα») για να μπορέσει να ξεκουραστεί.
A2. Σύμφωνα με το κείμενο, ο μαθητής είχε κουραστεί από τις απαιτήσεις των μαθημάτων και των καθηγητών του γυμνασίου. Στην αρχή τα μαθήματα του άρεσαν πολύ. Όταν όμως ο καιρός πέρασε χρειαζόταν ένα μεγάλο διάλειμμα. Ο μήνας πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων ήταν πολύ δύσκολος και εξαντλητικός εξαιτίας των πολλών εργασιών και των διαγωνισμάτων. Επομένως, τα Χριστούγεννα ήταν ευλογία , επειδή θα είχε την δυνατότητα να ξεκουραστεί και να μαζέψει δυνάμεις.
Β1. Δομή παραγράφου Θεματική πρόταση: « Tις πρώτες μέρες … κανόνες του γυμνασίου» Σχόλια: « Οι συμμαθητές μου … στον καθένα ξεχωριστά» Κατακλείδα: Δεν υπάρχει Φροντιστήρια
Β2. Αποφαντική Προστακτική Επιφωνηματική Ερωτηματική
Β3. Επαυξημένη Απλή Ελλειπτική Σύνθετη Σύνθετη
Γ.ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
Eπικοινωνιακό πλαίσιο: επιστολή σε φίλο/η που είναι ακόμα στο δημοτικό
Χωροχρονικό πλαίσιο και προσφώνηση
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
αναφορά στην αφορμή και στο θέμα της επιστολής: (σου γράφω αυτή την επιστολή για να σου περιγράψω τις σκέψεις και τα συναισθήματα μου από τις πρώτες ημέρες στο γυμνάσιο)
ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ
Σκέψεις: βιβλία ( πολλά ,διαφορετικά ,καινούργια διδακτικά αντικείμενα ) καθηγητές ( αυστηροί ,απαιτητικοί // πολλές εργασίες με αποτέλεσμα περιορισμένο ελεύθερο χρόνο) σχολείο (καινούργιο /παλιό , μεγάλο προαύλιο ,αίθουσες ειδικά διαμορφωμένες πχ. για γυμναστική, καλλιτεχνικά, πληροφορική, χημεία // υλικοτεχνικές δομές )
Συναισθήματα: Αγωνία, χαρά (καινούργια ξεκινήματα/καινούργιοι φίλοι), ανυπομονησία, άγχος (μαθήματα /αν θα τα καταφέρω /αν θα έχω χρόνο για παιχνίδι και ξεκούραση)
ΕΠΙΛΟΓΟΣ ανακεφαλαίωση / συμπέρασμα: (ελπίζω να σου φάνηκαν χρήσιμες οι πληροφορίες μου για το γυμνάσιο. Περιμένω σύντομα νέα σου)
Αποφώνηση και Υπογραφή
Περισσότερο υλικό για το Γυμνάσιο εδώ.