Πώς θα βελτίωσουμε το επίπεδο του ενεργού λεξιλογίου του παιδιού με Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες;
Ως ενεργό λεξιλόγιο ορίζεται το πλήθος των λέξεων που ένα άτομο εύκολα χρησιμοποιεί στον προφορικό και γραπτό του λόγο. Όσο αυτό το λεξιλόγιο εμπλουτίζεται, ο εκφραστικός λόγος αποκτά όλο και περισσότερα εργαλεία για να μεταφέρει ολοκληρωμένα και μεστά μηνύματα.
Γίνεται λοιπόν κατανοητό πόσο απαραίτητο είναι να εφαρμόζονται παιδαγωγικές δραστηριότητες ανάπτυξης λεξιλογίου. Όμως, για τα παιδιά με Δυσλεξία και άλλες Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, χρειάζεται ένα ρεπερτόριο ασκήσεων που εμπεριέχει αισθητηριακούς και κιναισθητικούς τρόπους διδασκαλίας. Πώς θα το πετύχουμε αυτό στην προκειμένη περίπτωση;
Τα επιτραπέζια παιχνίδια πάντα δίνουν πολλές μαθησιακές εμπειρίες αν προσαρμοστούν κατάλληλα. Έτσι συνέβη και εδώ με το γνωστό επιτραπέζιο παιχνίδι Jenga!
Υλικά: παιχνίδι Jenga, χαρτοταινία, μαρκαδόρος
Πρώτα κολλάμε σε κάθε τουβλάκι ένα κομμάτι ταινίας. Γράφουμε πάνω λέξεις: επίθετα, ρήματα, επιρρήματα κλπ.
Ο παίκτης κάθε φορά που τραβάει ένα τουβλάκι πρέπει να λέει και το συνώνυμo ή αντώνυμο της. Αν αποτύχει να το βρει τότε χάνει τη σειρά του. Το παιχνίδι παίζεται με τον παιδαγωγό και τον μαθητή, αλλά μπορεί να προταθεί και σαν δραστηριότητα στο σπίτι, για να παίξει όλη η οικογένεια βοηθώντας το παιδί με δυσλεξία ακόμα περισσότερο.
Άσπα Μητρακάκη
Ειδική Παιδαγωγός - Κοινωνική Ανθρωπολόγος