Λίστα Ελέγχου
για Αυτισμό σε μικρά Νήπια
Συμπληρώνεται σε μια επίσκεψη σε ηλικία
18 μηνών
ΜΕΡΟΣ Α: Συμπληρώνει ο γονέας
1. Το παιδί σας χαίρεται να το κάνετε κούνια, να το σηκώνετε
στον αέρα, να το κουνάτε στο γόνατό σας κ.λπ.;
2. Το παιδί σας δείχνει ενδιαφέρον για τα άλλα παιδιά;
3. Αρέσει στο παιδί σας να σκαρφαλώνει πάνω
σε πράγματα, π.χ. σε σκάλες;
4. Το παιδί σας χαίρεται να παίζει «τσα! σε τσάκωσα!»
ή κρυφτό;
5. Παίζει ποτέ το παιδί σας ΣΤΑ ΨΕΜΑΤΑ, για παράδειγμα,
ότι βάζει τσάι σε ψεύτικο φλιτζανάκι με ψεύτικη τσαγέρα, ή κάνει στα ψέματα άλλα
πράγματα;
6. Χρησιμοποιεί ποτέ το παιδί σας τον δείκτη του χεριού
του για να δείξει κάτι, να ΖΗΤΗΣΕΙ κάτι;
7. Χρησιμοποιεί ποτέ το παιδί σας τον δείκτη του χεριού
του για να δείξει κάτι, να δείξει ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ για κάτι;
8. Το παιδί σας ξέρει να παίζει σωστά με μικρά παιχνίδια
(π.χ. αυτοκινητάκια ή τουβλάκια) χωρίς απλώς να τα βάζει στο στόμα, να τα παίζει
στο χέρι ή να τα πετάει;
9. Σας φέρνει ποτέ το παιδί σας πράγματα για να σας ΔΕΙΞΕΙ
κάτι;
ΝΑΙ
ΟΧΙ
ΝΑΙ
ΟΧΙ
ΝΑΙ
ΟΧΙ
ΝΑΙ
ΟΧΙ
ΝΑΙ
ΟΧΙ
ΝΑΙ
ΟΧΙ
ΝΑΙ
ΟΧΙ
ΝΑΙ
ΟΧΙ
ΝΑΙ
ΟΧΙ
ΜΕΡΟΣ Β: Γιατρός
1. Έκανε βλεμματική επαφή το παιδί μαζί σας κατά το ραντεβού;
2. Προσελκύστε την προσοχή του παιδιού, κατόπιν δείξτε
του κάτι ενδιαφέρον στην άλλη μεριά του δωματίου και πείτε του «Κοίτα! Ένα… (όνομα του παιχνιδιού)!» Παρακολουθήστε το πρόσωπό του. Κοιτάζει
το παιδί απέναντι για να δει αυτό που του δείχνετε;
3. Προσελκύστε την προσοχή του παιδιού, κατόπιν δώστε του
ένα μίνι ψεύτικο φλιτζανάκι και μια ψεύτικη τσαγερούλα και πείτε του «Θα μου βάλεις
τσάι στο φλιτζάνι;» Κάνει το παιδί στα ψέματα ότι βάζει τσάι στο φλιτζανάκι, ότι
το πίνει κ.τ.τ.;
4. Πείτε στο παιδί «Πού είναι το φως;» ή «Δείξε μου το
φως». ΔΕΙΧΝΕΙ το παιδί με τον δείκτη του το φως;
5. Μπορεί να κάνει το παιδί έναν πύργο από τουβλάκια;
(αν ναι, με πόσα _____)
ΝΑΙ
ΟΧΙ
ΝΑΙ
ΟΧΙ
ΝΑΙ
ΟΧΙ
ΝΑΙ
ΟΧΙ
ΝΑΙ
ΟΧΙ
Β2:
Για να βάλετε ΝΑΙ στην ερώτηση, βεβαιωθείτε πως το παιδί δεν κοίταξε απλώς το χέρι
σας, αλλά πως όντως κοίταξε το αντικείμενο που του δείχνατε.
Β3: Αν μπορέσετε να
αποσπάσετε από το παιδί κάποιο άλλο παράδειγμα παιχνιδιού στα ψέματα, βαθμολογήστε
την ερώτηση με ΝΑΙ.
Β4: Επαναλάβετε λέγοντας «Πού είναι το αρκουδάκι;» ή κάποιο άλλο
μακρινό αντικείμενο, αν το παιδί δεν καταλαβαίνει τη λέξη ‘φως’. Για να βάλετε ΝΑΙ
στην ερώτηση, το παιδί θα πρέπει να κοίταζε το πρόσωπό σας την ώρα που του δείχνατε.
Ερωτήσεις-κλειδιά Μέρος Α
Α5:
Παιχνίδι στα ψέματα
Α7:
Πρωτοδηλωτική κατάδειξη
Μέρος Β
Β2:
Ακολουθώντας την κατάδειξη
Β3:
Υπόκριση
Β4:
Παραγωγή κατάδειξης
Ερωτήσεις που δεν είναι κλειδιά Μέρος Α
Α1:
Σωματικό αδρό παιχνίδι
Α2:
Κοινωνικό ενδιαφέρον
Α3:
Κινητική ανάπτυξη
Α4:
Κοινωνικό παιχνίδι
Α6:
Πρωτοπροστακτική κατάδειξη
Α8:
Λειτουργικό παιχνίδι
Α9:
Επίδειξη
Μέρος Β
Β1:
Βλεμματική επαφή
Β5:
Πύργος από τουβλάκια
Απόδοση Κινδύνου
Ομάδα
υψηλού κινδύνου για αυτισμό: ΟΧΙ στα Α5, Α7, Β2, Β3, Β4
Ομάδα
μεσαίου κινδύνου για αυτισμό: ΟΧΙ στα Α7, Β4 χωρίς να είναι στην ομάδα υψηλού
κινδύνου
Ομάδα
χαμηλού κινδύνου για αυτισμό: όταν δεν είναι στις άλλες δύο ομάδες κινδύνου
Συστάσεις για Διαχείριση Περιστατικού
Ομάδα
υψηλού κινδύνου: Παραπομπή σε παιδοψυχιατρικό ή αναπτυξιολογικό πλαίσιο, καθώς
και σε υπηρεσίες αγωγής/ εκπαίδευσης.
Ομάδα
μεσαίου κινδύνου: Επί ισχυρής υποψίας, παραπομπή όπως παραπάνω. Επί μικρής
υποψίας, επανεξέταση σε ένα μήνα.
Ομάδα χαμηλού κινδύνου: Εάν υπάρχουν
κάποια ΟΧΙ, επανεξέταση σε ένα μήνα.
Περισσότερο υλικό για την Ειδική Αγωγή εδώ.