Μία από τις πολλές ανησυχίες των μαμάδων με παιδιά που πηγαίνουν στην Α δημοτικού είναι «Πώς να μάθω το παιδί μου ανάγνωση». Θα μπορούσε κανείς να απαντήσει απλά, λέγοντας ότι αυτό είναι κάτι που θα το διδαχθεί στο σχολείο.
Όμως, δυστυχώς μετά από την προηγούμενη δύσκολη σχολική χρονιά, η οποία στην ουσία ολοκληρώθηκε στο μεγαλύτερο μέρος μέσω τηλεκπαίδευσης, τα κενά που έχουν αρκετά παιδιά είναι εμφανή. Και ο λόγος δεν είναι ότι οι δάσκαλοι του δημοτικού δεν προσπάθησαν για αυτό. Αντιθέτως, πολλοί υπερέβαλαν των δυνατοτήτων τους εργαζόμενοι τις διπλάσιες ώρες για να μπορέσουν να δώσουν την απαραίτητη καθοδήγηση στα παιδιά.
Όπως και να’ χει, όμως, η κατάκτηση της ανάγνωσης χρειάζεται προσπάθεια και προσωπική δουλειά από το μαθητή, αλλά και συνεργασία μαθητή-δασκάλου. Είναι μία διαδικασία που δεν είναι σε όλες τις περιπτώσεις εύκολη, πόσο μάλλον όταν αυτό γίνεται εξ αποστάσεως.
Έτσι, λοιπόν, η αγωνία των μητέρων που έχουν πρωτάκια «Πώς να μάθω το παιδί μου ανάγνωση» μεταφέρεται και στα ίδια τα παιδιά που μπορεί να νιώσουν μειονεκτικά απέναντι σε άλλα παιδιά που τα καταφέρνουν καλύτερα. Οπότε προσπαθούν σε συνδυασμό με το υλικό του δασκάλου, να εξοικειώσουν το παιδί τους στην ανάγνωση και στο σπίτι.
Η αλήθεια είναι ότι όσο περισσότερο εξασκηθεί το παιδί, τόσο το καλύτερο.
Πώς να μάθω το παιδί μου ανάγνωση
Για να κατακτήσει ένα παιδί την ανάγνωση και να μη συλλαβίζει όταν διαβάζει, θα πρέπει πρώτα να έχουν προηγηθεί κάποιες άλλες γνώσεις:
Το πρώτο και βασικότερο βήμα είναι να μπορεί το παιδί να αναγνωρίζει τα γράμματα και τις φωνούλες που κάνει το καθένα. Π.χ. το γράμμα άλφα έχει φωνούλα «Α». Εάν δε το κατανοήσει αυτό, τότε θα του ζητήσετε να διαβάσει τη λέξη «αετός» και εκείνο θα διαβάσει «αλφα-ετός»
Δεύτερον θα πρέπει να έχει μάθει να σχηματίζει παρεούλες (συλλαβές) και να τις προφέρει σωστά. Για παράδειγμα π…α…. πα. Πολύ σημαντικό είναι να ΜΗΝ βάζουμε στη μέση το “και”, γιατί το παιδί θα δυσκολευτεί πολύ. Δηλαδή, δεν πρέπει να λέμε π “και” α…πα , αλλά π…α…..πα. Επίσης, είναι λάθος να λέμε που και α…., γιατί το παιδί αντί να απαντήσει πα, θα πει που-ά!
Τρίτον, θα πρέπει να ξέρει πώς διαβάζονται οι δίφθογγοι: πχ. αι = ε, οι = ι….
Σε αυτό θα βοηθήσουν πάρα πολύ τα βιβλία πρώτης ανάγνωσης
Αφού, λοιπόν, έχει κατακτήσει όλα τα παραπάνω, τότε του δίνουμε λέξεις για να αρχίσει σιγά σιγά να διαβάζει και στη συνέχεια μικρές και μεγαλύτερες προτάσεις.
Ανάλογα με το ρυθμό και το βαθμό που ανταποκρίνεται το παιδί, μπορούμε να προχωρήσουμε σε κάτι πιο σύνθετο χρησιμοποιώντας παραμύθια για ανάγνωση για παιδιά Α δημοτικού.
Ανάλογα με το βαθμό δυσκολίας και το επίπεδο του παιδιού, αυξάνεται και ο αριθμός των λέξεων του κειμένου. Φυσικά είναι ευχάριστα με εικόνες και ιστορίες ελκυστικές, που κάνουν το παιδί να θέλει να διαβάσει μόνο του τη συνέχεια.
Αυτό καλό είναι να γίνεται σε καθημερινή βάση, έτσι ώστε να μη χάνει την επαφή του με τη γλώσσα το παιδί, αλλά όχι όμως και να πιέζεται να το κάνει, γιατί θα υπάρχουν τα αντίθετα αποτελέσματα.