ΚΕΙΜΕΝΟ 1
Πόσο ισχυρό είναι το «ισχυρό φύλο» σήμερα;
Γιατί οι άντρες, αν και ελέγχουν τη διακυβέρνηση, τη
βιομηχανία και το νομικό σύστημα μιας χώρας, κατέχουν το υψηλότερο ποσοστό στην
εγκληματικότητα; Γιατί το αντρικό φύλο ξεπερνά κατά πολύ το γυναικείο σε
ποσοστό κοινωνικά αποτυχημένων, αν και οι μισθοί που εισπράττουν οι άντρες
είναι κατά 25% υψηλότεροι από εκείνους των γυναικών; Αν οι άντρες είναι εκείνοι
που ελέγχουν την κοινωνία μας, γιατί οι φυλακές είναι γεμάτες από αυτούς
κυρίως; Γιατί οι άντρες αυτοκτονούν συχνότερα από τις γυναίκες; Φαίνεται πως το
αντρικό φύλο θεωρείται ισχυρό, αλλά η άλλη πλευρά της δύναμης αυτής είναι η αποτυχία
και, όπως συμβαίνει σε κάθε ανταγωνιστικό σύστημα, σε κάθε επιτυχημένο
αντιστοιχούν πολλοί αποτυχημένοι.
Ας πάρουμε για παράδειγμα την ανεργία. Το πρόβλημα αυτό δεν
έχει τις ίδιες επιπτώσεις στους άντρες και στις γυναίκες. Οι γυναίκες μπορεί να
υποφέρουν κάτω από το βάρος της, αλλά δε θα στραφούν εναντίον της κοινωνίας
κατηγορώντας την ότι δεν αναγνωρίζει την αξία τους. Αυτό συμβαίνει επειδή
ανατράφηκαν για να είναι υπομονετικές και παθητικές; Αμφιβάλλω. Οφείλεται στο
ότι οι γυναίκες δεν πιστεύουν πως χρειάζεται να διαθέτουν οικονομική δύναμη
προκειμένου να θεωρούν τον εαυτό τους χρήσιμο και ολοκληρωμένο. Ιδιαίτερα, ένα
κορίτσι διαπαιδαγωγείται με την αντίληψη ότι σημασία έχουν οι ανθρώπινες
σχέσεις και κυρίως η μητρότητα. Ένα αγόρι, αντίθετα, μαθαίνει ότι οι ανθρώπινες
σχέσεις εξαρτώνται από τη δύναμη και το χρήμα. «Ο πατέρας υπάρχει για να φέρνει
χρήματα στο σπίτι, ενώ οι γυναίκες είναι για να φροντίζουν τα παιδιά. Εγώ θα
ήθελα να φροντίζω τα παιδιά μου, όταν θα μεγαλώσω, γιατί αλλιώς θα αισθάνομαι μόνος
μου, αφού ολόκληρη η οικογένειά μου θα περνάει όμορφα στο σπίτι, ενώ εγώ θα
πρέπει να φεύγω για τη δουλειά» ισχυρίζεται ένας εννιάχρονος από το Λονδίνο.
Αυτό το παιδί έχει ήδη νιώσει άγχος για το ρόλο που πρέπει να παίξει στο
μέλλον.
Παλαιότερα, η κοινωνία προστάτευε τα αγόρια σε κάποιο βαθμό
από τις συνέπειες της αποτυχίας με το μύθο ότι τα αγόρια είναι εξυπνότερα από
τα κορίτσια. Τα αγόρια έπρεπε vα ανταγωνίζονται μεταξύ τους αλλά δεν είχαν vα
ανταγωνίζονται και τα κορίτσια. Κάθε φύλο ήταν προορισμένο για διαφορετικούς
ρόλους και διαφορετικό τρόπο ζωής. Τώρα πλέον τα αγόρια δεν ανταγωνίζονται μόνο
τα άλλα αγόρια για την κοινωνική επιτυχία και για μια καλή θέση στο σύνολο αλλά
ανταγωνίζονται και τα κορίτσια.
Το να είσαι αγόρι δε σημαίνει ότι αυτόματα θα κατακτήσεις
την οικονομική σου ανεξαρτησία. Για παράδειγμα οι αλλαγές στην εκπαίδευση τις
τελευταίες δεκαετίες πρόσφεραν νέες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά. Μεγαλύτερο
ποσοστό παιδιών από την εργατική τάξη ολοκληρώνουν την εκπαίδευσή τους με
επιτυχία, αλλά τα κορίτσια είναι εκείνα που προοδεύουν πολύ πιο γρήγορα. Το
1987 ένα υψηλό ποσοστό κοριτσιών (κατά 17,9 υψηλότερο από το 1967) είχε πετύχει
άριστους βαθμούς στις εξετάσεις του λυκείου. Το ποσοστό αυτό ήταν κατά 6,6%
καλύτερο από αυτό των αγοριών. Τα αγόρια τα πηγαίνουν καλύτερα στα μαθηματικά,
αλλά η διαφορά με τα κορίτσια περιορίζεται πολύ γρήγορα.
Αυτό που μένει για τους άντρες είναι ο αποκλεισμός, η
αποτυχία, η περιθωριοποίηση. Αν ένας άντρας δεν καταφέρει να κερδίζει αρκετά
χρήματα, αποκλείεται από την παρέα των άλλων, ακόμη και από την οικογένεια. Η
αδυναμία του να ανταποκριθεί στο ρόλο του «κουβαλητή» μπορεί vα τον οδηγήσει
στη βίαιη συμπεριφορά ή και στην αυτοκαταστροφή. Πολλοί είναι εκείνοι που
στρέφονται κατά της κοινωνίας και της εξουσίας. Τέτοια συμπεριφορά είναι πιο
πιθανό να ακολουθήσουν οι νεότεροι άνδρες που διαπιστώνουν γρήγορα πως η
κοινωνία δεν τους εξασφαλίζει έναν τομέα στον οποίο να μπορούν να διοχετεύσουν
το δυναμισμό τους. Αυτοί οι νέοι
δεν είναι «απροσάρμοστοι». Αντίθετα, κατά έναν τρόπο προσαρμόζονται πολύ καλά!
Έχουν μάθει ότι οι άντρες πρέπει να έχουν δύναμη και επειδή το σύστημα δεν τους
επιτρέπει να έχουν αυτή τη δύναμη, δημιουργούν έναν καινούριο δικό τους κόσμο
στον οποίο είναι οι μόνοι κυρίαρχοι.
Αποσπάσματα από το βιβλίο της Άντζελα Φίλιπς «The trouble
with boys»
KEIMENO
2
Γράφημα 1
Γράφημα 2
Πηγή: tanea.gr
KEIMENO 3
«Γυναίκα»
κάθε μικρή σου υποταγή
μειώνει τη δική μου ελευθερία
εμένα ταπεινώνει
κάθε χαμένο σου δικαίωμα
πληγώνει τη δική μου αξιοπρέπεια
κάθε παραπανίσιο σου φορτίο
έχει σε μένα ρίζες προγονικές
κάθε σε βάρος σου αδικία
είναι μια στυγερή κλοπή
απ’ το παγκάρι της δικής μου εκκλησίας
κι όταν εσύ λιποψυχείς
εγώ είμαι ο αληθινός προδότης
στέκεσαι δίπλα
μου
στο σπίτι, στη δουλειά ή στο οδόφραγμα
με τα ίδια μάτια
ελεύθερα ατενίζουμε τον ήλιο
περήφανοι
ασυμβίβαστοι
ωραίοι μέσα στο τόσα ελαττώματά μας
εμείς που η φύση έταξε σε σάρκα μία
Τόλης
Νικηφόρου, από τη συλλογή «Το μαγικό χαλί» (1980).
ΘΕΜΑΤΑ
Α. Να
παρουσιάσετε συνοπτικά (60-70 λέξεις) τις τρεις πρώτες παραγράφους του Κειμένου
1 (« Γιατί οι άντρες…αλλά ανταγωνίζονται και τα κορίτσια»).
Μονάδες 15
Β1. Να
επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, με βάση το Κείμενο 1 τις παρακάτω προτάσεις,
γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη
λέξη Σωστό ή Λάθος.
α. Το πρόβλημα
της ανεργίας δεν έχει τις ίδιες αρνητικές συνέπειες και στα δύο φύλα λόγω της
ανατροφής τους στην παιδική ηλικία.
β. Οι γυναίκες
αδιαφορούν για το πρόβλημα της ανεργίας, γιατί έχουν μεγαλώσει με διαφορετικές
αντιλήψεις σε σχέση με τους άντρες.
γ. Η εκπαίδευση
είναι αυτή που κατάφερε να κάνει τα αγόρια, ανεξαρτήτως κοινωνικής τάξης, να
ξεχωρίσουν έναντι των κοριτσιών στον επαγγελματικό τομέα.
δ. Η αποδοχή
του άντρα από την οικογένεια έχει να κάνει με το μορφωτικό του επίπεδο.
ε. Η
οικονομική δυσχέρεια έχει ως αποτέλεσμα την παραβατική και έκνομη συμπεριφορά
από ορισμένους άνδρες.
Μονάδες 5
Β2.α. Να
αξιολογήστε την επικοινωνιακή αποτελεσματικότητα του τίτλου του Κειμένου 1.
Μονάδες 7
Β2.β. Να
εξετάσετε τη σκοπιμότητα των ερωτημάτων στην πρώτη παράγραφο του Κειμένου 1
(«Γιατί οι άντρες…συχνότερα από τις γυναίκες;») ως προς την οργάνωση του
κειμένου και ως προς την αντίδραση του αναγνώστη.
Μονάδες 8
Β3.α. «Ο
πατέρας υπάρχει για να φέρνει χρήματα στο σπίτι, ενώ οι γυναίκες είναι για να
φροντίζουν τα παιδιά. Εγώ θα ήθελα να φροντίζω τα παιδιά μου, όταν θα μεγαλώσω,
γιατί αλλιώς θα αισθάνομαι μόνος μου, αφού ολόκληρη η οικογένειά μου θα περνάει
όμορφα στο σπίτι, ενώ εγώ θα πρέπει να φεύγω για τη δουλειά»: Nα μεταφέρετε
στον πλάγιο λόγο το παραπάνω απόσπασμα εξαρτημένο από τη φράση «Ένα παιδί από
το Λονδίνο ισχυρίζεται». Ποιες αλλαγές παρατηρείτε στο λόγο ως προς το
επικοινωνιακό αποτέλεσμα και το ύφος;
Μονάδες 10
Β3.β. Τι
συμπεραίνετε με βάση τα στοιχεία των γραφημάτων 1 και 2 (Κείμενο 2) σχετικά με
τη βία που υφίστανται οι γυναίκες; Ποιες απόψεις της συγγραφέως του Κειμένου 1
επιβεβαιώνονται από τις πληροφορίες των γραφημάτων του Κειμένου 2; Να
απαντήσετε σε μία παράγραφο 60-70
λέξεων.
Μονάδες 10
Γ. Να εντοπίσετε το βασικό θέμα του ποιήματος «Γυναίκα» του Τόλη Νικηφόρου (Κείμενο 3). Να το παρουσιάσετε αξιοποιώντας τρεις κειμενικούς δείκτες. Ποια είναι η δική σας άποψη απέναντι στη θέση που παίρνει το ποιητικό υποκείμενο; (150-200 λέξεις)
Μονάδες 15
Δ. Αξιοποιώντας δημιουργικά τα Κείμενα 1 και 2, να αναπτύξετε τις απόψεις σας σχετικά με το ποια είναι τα φαινόμενα που αποδεικνύουν, ακόμα και σήμερα, την ύπαρξη έμφυλων στερεοτύπων και πώς μπορεί το σχολείο να συνδράμει στην καταπολέμηση αυτών των στερεοτυπικών αντιλήψεων. Το κείμενό σας να έχει τη μορφή προσχεδιασμένης ομιλίας (350-400 λέξεων) την οποία θα εκφωνήσετε στη Βουλή των Εφήβων.
Μονάδες 30
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Α . Η συγγραφέας διερωτάται γιατί οι άνδρες έχουν υψηλό ποσοστό
κοινωνικής και επαγγελματικής αποτυχίας, αφού είναι αποδεκτοί σε όλους τους
τομείς. Αναζητώντας τα αίτια, παρουσιάζει ως παράδειγμα το φαινόμενο της
ανεργίας, την οποία τα δύο φύλα τη διαχειρίζονται διαφορετικά εξαιτίας της
ανατροφής τους. Τέλος, με την είσοδο της γυναίκας στην αγορά εργασίας, ο άνδρας
αποκτά και ετερόφυλους ανταγωνιστές γεγονός που τον επιβαρύνει και άλλο
ψυχολογικά.
Β1. α. Σωστό, β. Λάθος, γ. Λάθος, δ. Λάθος, ε. Σωστό
Β2.α. Ο τίτλος του κειμένου 1 είναι δηλωτικός του περιεχομένου
του, καθώς εισάγει τον αναγνώστη στο θέμα. Πιο συγκεκριμένα, η συντάκτρια στον
τίτλο αναρωτιέται πόσο ισχυρό είναι τελικά το ανδρικό φύλο, κάτι που αναπτύσσεται
ως κεντρική ιδέα στο κύριο θέμα του κειμένου, όπου παρουσιάζεται η κοινωνική αποτυχία
των ανδρών εξαιτίας των κυρίαρχων στερεοτύπων για το φύλο τους («Αν ένας άντρας
δεν καταφέρει να κερδίζει αρκετά χρήματα, αποκλείεται από την παρέα των άλλων,
ακόμη και από την οικογένεια»). Εξάλλου, ο τίτλος προσελκύει το ενδιαφέρον του
αναγνώστη, καθώς είναι διατυπωμένος με τη μορφή ερωτήματος, δημιουργεί την
αίσθηση του διαλόγου και κάνει το ύφος πιο άμεσο, ζωντανό και παραστατικό.
Άλλωστε, με τη χρήση των εισαγωγικών στη φράση «ισχυρό φύλο», η συντάκτρια
απαξιώνει το στερεότυπο που θέλει τους άνδρες να είναι ισχυροί. Ακόμα, ο τίτλος
είναι σαφής, σύντομος και εύστοχος. Επομένως, για όλους αυτούς τους λόγους
κρίνεται επικοινωνιακά αποτελεσματικός.
Β2.β. Οι διαδοχικές ερωτήσεις στην πρώτη παράγραφο του
κειμένου έχουν ως στόχο να πληροφορήσουν τον αναγνώστη για τον προβληματισμό
της συγγραφέως αναφορικά με το κατά πόσο ισχύει η κοινωνική και επαγγελματική
καταξίωση του ανδρικού φύλου και τον προετοιμάζει για τη συνέχεια του κειμένου,
αποκτούν δηλαδή δομικό ρόλο, όπου γίνεται λόγος για τα αίτια υψηλών ποσοστών
της εγκληματικότητας και των αποτυχιών που αναφέρει στα ερωτήματά της. («Γιατί
οι άντρες, αν και ελέγχουν τη διακυβέρνηση … κατέχουν το υψηλότερο ποσοστό στην
εγκληματικότητα;» ). Οι ερωτήσεις, επίσης, προδίδουν τη συναισθηματική φόρτιση
της συγγραφέως, η οποία μέσω αυτών θέλει να ευαισθητοποιήσει τον αναγνώστη ως
προς το θέμα και να τον κάνει κοινωνό του προβληματισμού της. Τέλος, με αυτό
τον τρόπο προσελκύεται το ενδιαφέρον του αναγνώστη και το ύφος γίνεται άμεσο,
ζωντανό και οικείο και κάνει τον αναγνώστη να θέλει να το διαβάσει.
Β3.α. Ένα παιδί από το Λονδίνο ισχυρίζεται ότι ο πατέρας
υπάρχει για να φέρνει χρήματα στο σπίτι, ενώ οι γυναίκες είναι για να
φροντίζουν τα παιδιά. Αυτός θα ήθελε να φροντίζει τα παιδιά του, όταν θα
μεγαλώσει, γιατί αλλιώς θα αισθάνεται μόνος του, αφού ολόκληρη η οικογένειά του
θα περνάει όμορφα στο σπίτι, ενώ αυτός θα πρέπει να φεύγει για τη δουλειά. Με
τον ευθύ λόγο δημιουργείται σχέση οικειότητας με τον αναγνώστη, αμεσότητα,
ζωντάνια, παραστατικότητα και το κείμενο αποκτά διαλογικό χαρακτήρα. Επίσης,
ελκύει το ενδιαφέρον του αναγνώστη και δημιουργεί τις συνθήκες για
συναισθηματική ταύτιση, εφόσον τον βοηθάει να προσεγγίσει το κείμενο βιωματικά.
Τέλος, ο ευθύς λόγος αποτυπώνει με πιστότητα τα λόγια κάποιου και κερδίζει σε
πειστικότητα. Με τον μετασχηματισμό σε πλάγιο λόγο παρατηρείται ότι τα λόγια
μεταφέρονται σε τρίτο πρόσωπο με έμμεσο τρόπο. Ο λόγος γίνεται περισσότερο
τυπικός, σοβαρός και επίσημος συγκριτικά με τον ευθύ. Προσδίδεται στο κείμενο
αφηγηματικός χαρακτήρας και υπάρχει αποστασιοποίηση και αντικειμενικότητα.
Β3.β. Στο κείμενο 2 που αποτελείται από δύο πολυτροπικά
κείμενα και συγκεκριμένα από δύο γραφήματα αποτυπώνεται η έμφυλη βία μέσα στην
οικογένεια στη σημερινή εποχή (1-11-2019 έως 31-10-2020) και φανερώνεται πόσο
ευάλωτη είναι η θέση της γυναίκας μέσα σε αυτή. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με το
πρώτο γράφημα φαίνεται ότι η επικρατέστερη μορφή βίας για την περίοδο αναφοράς
είναι η ενδοοικογενειακή βία σε ποσοστό 84% από το σύνολο των καταγεγραμμένων
μορφών βίας, ενώ ακολουθούν με μικρότερα ποσοστά η σεξουαλική παρενόχληση και ο
βιασμός με 2%, άλλη μορφή βίας 4%, ενώ το 8% δεν αποκάλυψε αυτά τα στοιχεία.
Επιπλέον, σύμφωνα με το δεύτερο γράφημα, η σχέση θύματος–θύτη είναι κυρίως
συζυγική (νυν ή πρώην) κατά 56%, καθώς και συντροφική (νυν ή πρώην) σε ποσοστό
13%, ενώ το 12% εκ του συνόλου των γυναικών θυμάτων κατήγγειλαν ότι ο θύτης
είναι μέλος της οικογένειας (π.χ αδερφός, πατέρας ή και άλλος συγγενής). Τα
στοιχεία αυτά έρχονται να επιβεβαιώσουν την άποψη της συγγραφέως στο κείμενο 1
με αυτά που αναφέρει στην πρώτη και στην τελευταία παράγραφο του κειμένου.
Συγκεκριμένα, στην πρώτη παράγραφο γνωρίζει ότι οι άνδρες κατέχουν το υψηλότερο
ποσοστό στην εγκληματικότητα και ότι οι φυλακές είναι γεμάτες με αυτούς. Στην
τελευταία παράγραφο καταλήγει λέγοντας ότι οι άνδρες αν δεν ανταποκριθούν στο
ρόλο του «κουβαλητή» που του έχουν επιβάλλει τα στερεότυπα οδηγούνται σε «βίαιη
συμπεριφορά ή και στην αυτοκαταστροφή». Όταν, δηλαδή, η κοινωνία δεν τους
επιτρέπει να διοχετεύσουν το «δυναμισμό» τους, αυτοί βρίσκουν τον τρόπο και
δημιουργούν έναν κόσμο στον οποίο είναι «ισχυροί». Σύμφωνα με τα γραφήματα
αυτός ο κόσμος είναι η ίδια τους η οικογένεια
Γ. Το βασικό θέμα του ποιήματος , κατά τη γνώμη μου, είναι
ότι τα δύο φύλα είναι πλασμένα για να έχουν μια άρρηκτη σχέση και να αποτελούν
μια αδιαίρετη ενότητα. Αυτό φαίνεται από το πώς επηρεάζεται το ίδιο το ποιητικό
υποκείμενο ως άνδρας από την προσβολή της αξιοπρέπειας ή την επιβάρυνση της
θέσης της γυναίκας. απευθύνεται στη γυναίκα δηλώνοντάς Το ποιητικό υποκείμενο
της μέσω της επανάληψης «κάθε» ότι όταν αυτή υποτάσσεται, επωμίζεται φορτία,
χάνει τα δικαιώματά της ο ίδιος νιώθει λιγότερο ελεύθερος, ταπεινωμένος,
προσβεβλημένος, προσκολλημένος σε στερεοτυπικούς ρόλους, υπεύθυνος.
Χρησιμοποιώντας την μεταφορά «είναι μια στυγερή κλοπή απ’ το παγκάρι της δικής
μου εκκλησίας» θέλει να αισθητοποιήσει τον πόνο που νιώθει όταν η γυναίκα χάνει
την αξιοπρέπειά της. Η αδιάσπαστη ενότητα των δύο φύλων που υποστηρίζει το
ποιητικό υποκείμενο φαίνεται μέσα από την έντονη εικόνα όπου η γυναίκα στέκεται
δίπλα του στις υποχρεώσεις («δουλειά»), στις δυσκολίες («οδόφραγμα») της ζωής
και μαζί, οι δυο τους να «ατενίζουν» τον ήλιο ελεύθεροι και περήφανοι, έχοντας
μια σχέση συμπληρωματική. Ο καταληκτικός στίχος «εμείς που η φύση έταξε σε
σάρκα μία» πυκνώνει το θέμα όλου του ποιήματος και τη βασική θέση του ποιητικού
υποκειμένου. Η άποψη που έχω σχετικά με τη σχέση των δύο φύλων συμβαδίζει με
την άποψη του ποιητικού υποκειμένου. Τα ειδεχθή εγκλήματα της εποχής μας, όμως,
αποδεικνύουν ότι η ανθρωπότητα στο σύνολό της έχει να διανύσει τεράστια
απόσταση μέχρι να επέλθει η ισότητα ανάμεσα στα δύο φύλα. Οι φορείς αγωγής
είναι υπεύθυνοι στο να σταματήσουν να διαιωνίζουν παρωχημένα στερεότυπα στα
παιδιά και να εμφυσούν ανθρωπιστικές αξίες όπως σεβασμό και αλληλεγγύη, ώστε οι
γυναίκες να γίνουν ισότιμες με τους άνδρες.
Δ. Προσφώνηση: Κύριε πρόεδρε, αγαπητοί έφηβοι βουλευτές
Πρόλογος: Ως μέλος της Βουλής των Εφήβων θα ήθελα να
καταθέσω από το βήμα αυτό κάποιους προβληματισμούς σχετικά με το θέμα της
ισότητας των δύο φύλων με αφορμή τα δεκαέξι στυγερά εγκλήματα που είχαμε στη
χώρα μας τον τελευταίο καιρό. Η σύγχρονη εποχή βρίσκει τις γυναίκες να έχουν
αποκτήσει -σε νομικό τουλάχιστον επίπεδο- πλήρη εξίσωση με τους άνδρες. Το
γεγονός, ωστόσο, ότι για ένα μακραίωνο διάστημα η θέση της γυναίκας ήταν
εμφανώς υποδεέστερη έναντι αυτής του άνδρα, έχει αφήσει ορισμένα στερεοτυπικά
κατάλοιπα που συνεχίζουν ακόμη και σήμερα να προκαλούν δυσαρμονίες σε ό,τι
ονομάζουμε ισότητα των δύο φύλων.
Α΄ ζητούμενο: Φαινόμενα που αποδεικνύουν την ανισότητα εις
βάρος των γυναικών · Στον
επαγγελματικό χώρο · Στο
πλαίσιο της οικογενειακής ζωής (σύνδεση με τα κείμενα αναφοράς) · Στη διαφήμιση και στο
χώρο του τηλεοπτικού θεάματος ·
Στο χώρο της πολιτικής ·
Στην καθημερινότητα της κοινωνικής ζωής ·
Στις χώρες της Ανατολής και ιδίως στον μουσουλμανικό κόσμο
Β΄ ζητούμενο: Πώς μπορεί να βοηθήσει το σχολείο; · Ανθρωπιστική παιδεία: να
καλλιεργείται ο σεβασμός προς κάθε άνθρωπο ανεξαρτήτως φύλου και να αναγνωρίζονται
οι ικανότητες του, ώστε να γίνει βίωμα η ισοτιμία μέσα στη μικροκοινωνία του
σχολείου. Το ζητούμενο, επομένως, για τους φορείς της εκπαίδευσης είναι να
μεταλαμπαδεύσουν στους νέους την αναγκαία εκτίμηση και τον αναγκαίο σεβασμό
απέναντι στον συνάνθρωπό τους, ώστε καμία μεταξύ τους διαφοροποίηση να μην
είναι ικανή για τη δημιουργία αρνητικών διακρίσεων. · Ανάπτυξη διαλόγου για θέματα
ισότητας, ώστε να αποκαλύπτεται η βλαπτική επίδραση των έμφυλων στερεοτύπων, να
στιγματίζονται οι περιπτώσεις καταστρατήγησης των δικαιωμάτων της γυναίκας και
να αναδεικνύεται η σημασία της συνεργασίας των δύο φύλων. Γι’ αυτό χρειάζεται
να διοργανώνονται θεματικές ομαδοσυνεργατικές δράσεις και καλλιτεχνικές
εκδηλώσεις αναφορικά με τα προβλήματα των γυναικών και την αξία της ισότητας,
για να ευαισθητοποιούνται και να προβληματίζονται οι νέοι.
Επίλογος: Κύριε Πρόεδρε, αγαπητοί έφηβοι βουλευτές η κοινωνία μας χρειάζεται να απαλλαγεί από τις έμφυλες αγκυλώσεις για να προοδεύσει. Στη σύγχρονη εποχή της παγκοσμιοποίησης, δεν μπορούμε πλέον να εθελοτυφλούμε στα δεινά που υφίσταται αιώνες τώρα ο μισός πληθυσμός της γης. Η πραγματικότητά μας θα ήταν πολύ καλύτερη, εάν τα δύο φύλα συμβίωναν και συνεργάζονταν ισότιμα. Σας ευχαριστώ.
Περισσότερα κριτήρια αξιολόγησης εδώ.