Τα τεράστια βήματα στην τεχνολογία αλλά και οι απρόβλεπτες επιπτώσεις της πανδημίας τόσο σε οικονομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, λειτουργούν ως καταλύτης σε πολλούς κλάδους και επαγγέλματα. Επαγγέλματα τα οποία πριν 15-20 χρόνια δεν υπήρχαν καν ως ορολογία, όπως για παράδειγμα οι social media managers, οι 3D specialists, οι UX Designers και αρκετά ακόμη, στη σύγχρονη εκπαίδευση και αγορά εργασίας αποτελούν μια πραγματικότητα.
Εύλογα, μαθητές και φοιτητές στην επιλογή σπουδών και επαγγέλματος, προσπαθώντας να συνδυάσουν στον επαγγελματικό τους προσανατολισμό και τις αναδυόμενες ευκαιρίες ή την εξειδίκευση σε ένα επάγγελμα του μέλλοντος, συχνά αναζητούν προγράμματα σπουδών και τμήματα που οδηγούν σε καινοτόμες ειδικότητες. Εκείνο όμως που συχνά διαφεύγει σε πολλούς υποψηφίους είναι πως, σε πολλές περιπτώσεις, αυτές οι καινοτόμες ειδικότητες και πεδία σχετίζονται με κλασικές επιλογές και παραδοσιακά προγράμματα σπουδών. Βέβαια, αρκετοί είναι οι μαθητές που λόγω επιφανειακής πληροφόρησης συχνά απορρίπτουν κάποια τμήματα γιατί τα έχουν ταυτίσει με συγκεκριμένα «μονοπάτια καριέρας» η/και γονείς που αδυνατούν να συνδέσουν κάποιους παραδοσιακούς κλάδους επιστημών με τις τρέχουσες εξελίξεις.
5 κλασικές σπουδές που ανοίγουν το δρόμο σε καινοτόμες ειδικότητες
Υπό αυτό το πρίσμα, παραθέτουμε ακολούθως 5 γνωστά πανεπιστημιακά τμήματα τα οποία αποτελούν μια άρτια βάση και αφετηρία, προκειμένου ο αυριανός απόφοιτος να μπορέσει να μεταπηδήσει ή και να ειδικευθεί σε ένα καινοτόμο πεδίο. Ειδικότερα:
1. Γεωπονία (ενδεικτικά: Α.Π.Θ., Γ.Π.Α., Δ.Π.Θ.): Τα Τμήματά Γεωπονίας είναι ένα από τα πρώτα ιδρυθέντα Τμήματα των Ελληνικών ΑΕΙ και από τους γνωστούς κλάδους. Υπηρετώντας ωστόσο αυτήν την ευρύτατη επιστήμη μπορούν να αποτελέσουν αφετηρία για να εργαστεί κάποιος μελλοντικά ως Βιοτεχνολόγος, Μηχανικός Τροφίμων, Γενετιστής.
2. Φαρμακευτική (Ε.Κ.Π.Α.-Α.Π.Θ.): Η Φαρμακευτική είναι απο τις πρώτες επιστήμες που διδάχθηκαν στο Πανεπιστήμιο. Ενδεικτικά το 1835 υπεγράφη Β.Δ. για τη σύσταση στην Αθήνα «θεωρητικού και πρακτικού καταστήματος Χειρουργίας, Ιατρικής και Φαρμακοποιίας», δηλαδή ακριβώς ένα χρόνο πριν απο το Β.Δ. του 1836 με το οποίο συστάθηκε το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Παρά λοιπόν τη μακροχρόνια παρουσία του και πάρα το γεγονός πως συχνά συνδέεται αποκλειστικά και μόνο με το επάγγελμα του φαρμακοποιού, το πρόγραμμα σπουδών αποτελεί μια άρτια βάση για κάποιον που ενδιαφέρεται να εργαστεί μελλοντικά ως Τοξικολόγος, Υπεύθυνος Συμμόρφωσης, Ελεγκτής Ποιότητας.
3. Μηχανολόγων Μηχανικών (ενδεικτικά: Ε.Μ.Π., Α.Π.Θ., Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας): Αποτελώντας μια από τις πλέον κλασικές πολυτεχνικές ειδικότητες, ο απόφοιτος του τμήματος δύναται μελλοντικά να εξειδικευθεί ως Εμβιομηχανικός, Μηχανικός Υλικών, Βιομηχανικός Σχεδιαστής.
4. Μαθηματικό (ενδεικτικά: Ε.Κ.Π.Α., Α.Π.Θ., Πανεπιστήμιο Κρήτης): Μαζί με το Φυσικό και το Χημικό αποτελούν στους μαθητές των θετικών επιστημών τις πιο γνωστές και οικείες επιστήμες. Ωστόσο, σε πολλούς συνδέονται -κατά κύριο λόγο- με την εκπαίδευση και μόνο. Εσφαλμένα βέβαια, καθώς ο απόφοιτος του μαθηματικού (όπως και του φυσικού ακολούθως) μπορεί, ενδεικτικά, να δραστηριοποιηθεί ως Αναλογιστής, Αναλυτής Δεδομένων, Βιοστατιστικός κ.ά.
5. Φυσικό (ενδεικτικά: Ε.Κ.Π.Α., Α.Π.Θ., Πανεπιστήμιο Κρήτης, Πανεπιστήμιο Ιωάννινων.): Νανοτεχνολόγος, Αυτοματιστής, Ακτινοφυσικός.
Στα προαναφερθέντα τμήματα, όπως και σε πάρα πολλά ακόμη, οι προπτυχιακές σπουδές, είτε μέσω των κατευθύνσεων προχωρημένου εξαμήνου είτε ως βασικό υπόβαθρο αποτελούν το εφαλτήριο για να μπορέσει ο αυριανός φοιτητής να ακολουθήσει κλάδους και επαγγέλματα του μέλλοντος. Μάλιστα, προς αυτήν την κατεύθυνση, συχνά τα μεταπτυχιακά προγράμματα είναι αυτά που θα του παρέχουν και τις εξειδικευμένες γνώσεις όπως και η πρακτική εμπειρία ή και επαγγελματικές εκπαιδεύσεις.
Όπως στις περισσότερες περιπτώσεις βέβαια, έτσι και εδώ, το πρώτο βήμα είναι ο κάθε ενδιαφερόμενος να έχει ενημερωθεί σωστά μέσω εξειδικευμένων συμβούλων και στελεχών επαγγελματικού προσανατολισμού, να έχει συγκεντρώσει τις απαραίτητες πληροφορίες και στο δρόμο προς τις πανελλαδικές ή και αποφοιτώντας από τη σχολή του να έχει μια αντικειμενική εικόνα των επιλογών που μπορεί να ακολουθήσει.
Σύνταξη - επιμέλεια:
Θεόδωρος Καλαϊτζίδης, Πρόεδρος Ομίλου ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ – AFTER SCHOOL – Μαθηματικός, www.diakrotima.gr
Δρ Ταουσάνης Χρήστος, Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού – www.employ.edu.gr