Έχοντας στα χέρια τους και τις βαθμολογίες των ειδικών μαθημάτων, οι υποψήφιοι πλέον έχουν όλα τα δεδομένα για να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους, αρχικά πρόχειρα και εν συνεχεία με την τελική οριστικοποίηση εντός των προθεσμιών που ορίζει το Υπουργείο. Παραδοσιακά, το μηχανογραφικό είναι μια απαιτητική διαδικασία, στην οποία πλέον, πέρα από τα σχολεία και τα φροντιστήρια, ενεργό ρόλο και συμμετοχή έχουν εξειδικευμένοι σύμβουλοι επαγγελματικού προσανατολισμού οι οποίοι αποτελούν τα αρμόδια στελέχη για να βοηθήσουν τους μαθητές στη δύσκολη αυτή απόφαση.
Ειδικά φέτος, θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή, καθώς το μηχανογραφικό γίνεται ακόμη πιο σύνθετο, λόγω των σχετικών αλλαγών και ακολούθως παραθέτουμε 5 σημαντικά σημεία που πρέπει να προσέξουμε κατά την υλοποίηση της σχετικής διαδικασίας.
Αναλυτικά:
1. Τα μόρια ενός τμήματος. Πολλοί υποψήφιοι συνηθίζουν να ιεραρχούν τις επιλογές τους με κριτήριο τις περσινές βάσεις και προσπαθώντας να μαντέψουν πως θα κινηθούν και οι φετινές. Αυτό φυσικά αποτελεί μια εσφαλμένη τακτική καθώς δεν είναι δυνατόν να προβλεφθούν με ασφάλεια οι βάσεις και μάλιστα φέτος -λόγω του διαφορετικού τρόπου υπολογισμού των μορίων- ενδεχομένως να έχουμε και εντελώς απρόβλεπτες διακυμάνσεις συγκριτικά με τις βάσεις των προηγούμενων ετών σε ένα τμήμα.
2. Η ελάχιστη βάση εισαγωγής. Μπορεί σε κάποιο τμήμα να έχουμε ένα σύνολο μορίων το οποίο συγκριτικά με πέρσι να δείχνει ότι «πιάνουμε» τη σχολή ή την περσινή ελάχιστη βάση εισαγωγής, αλλα -όπως όλα δείχνουν- θα έχουμε μια μικρή άνοδο στις φετινές ΕΒΕ και ενδεχομένως σε μαθητές με χαμηλές βαθμολογίες να στερηθούν την εισαγωγή σε κάποια τμήματα. Σε κάθε περίπτωση, αυτό θα το δουν όταν θα ανακοινωθεί επίσημα η ΕΒΕ και θα κάνουν το μηχανογραφικό τους.
3. Οι μετεγγραφές. Ένα μεγάλο ποσοστο μαθητών ενδιαφέρεται για να διεκδικήσει μετεγγραφή / μετακίνηση. Είναι μια πολύπλοκη διαδικασία η οποία γίνεται τον Οκτώβριο. Ωστόσο, τώρα θα πρέπει να δώσουμε έμφαση σε δεδομένα όπως οι αντιστοιχίες των μετεγγραφών καθώς, εάν π.χ δεν προσέξω ότι η Ψυχολογία της Φλώρινας είναι μη αντίστοιχο τμήμα (δεν επιτρέπονται, από και προς, μετεγγραφές), όσο και αν έχω τις προϋποθέσεις για να επιτύχω μετεγγραφη, πρακτικά τη χάνω λόγω της μη αντιστοιχίας.
4. Τα επαγγελματικά δικαιώματα. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό, πέρα από τα μαθήματα, να γνωρίζουμε και τα επαγγελματικά δικαιώματα ενός πτυχίου. Το τελευταίο διάστημα όσο και αν διαβάζουμε πως δεν πρέπει να συνδέουμε τις σπουδές με το επάγγελμα, αυτό δεν πρέπει να το αφομοιώνουμε άκριτα. Το γεγονός ότι θα μπω σε ένα τμήμα το οποίο δεν έχει επαγγελματικα δικαιώματα σε κάποιοι συγκεκριμένο Π.Ε. Κλάδο, μπορεί να μου στερήσει τη δυνατότητα να διαγνωστώ μελλοντικά για την εκπαίδευση. ή να μην μπορώ να υπογράψω μια τεχνική μελέτη!
5. Η επαγγελματική αποκατάσταση. Όταν αναφερόμαστε σε επαγγελματική αποκατάσταση, οι μοναδικές σχολές που το προσφέρουν αυτό είναι οι στρατιωτικές σχολές και τα σώματα ασφαλείας. Σε όλες τις υπόλοιπες απλά εξετάζουμε την απασχολησιμότητα και τις προοπτικές τους. Και μάλιστα αναφορικά με τις προοπτικές, συχνά διαβάζουμε και δημοσιεύματα που είναι απλά μια μετάφραση αντίστοιχης αρθρογραφίας πχ για την αμερικανική αγορά εργασίας. Φυσικά, διαφορετική δυναμική μπορει να έχει ένας κλάδος στην Ελλάδα και ένας κλάδος στις ΗΠΑ! Επιλογικά, η συμπλήρωση του μηχανογραφικου είναι μια διαδικασία που απαιτεί χρόνο και προσοχή.
Ας διαθέσουμε και τα δυο, προκειμένου να πετύχουμε τα καλυτέρα δυνατά αποτελέσματα, σε οποιαδήποτε βαθμολογική κλίμακα και αν βρισκόμαστε. Συχνά υπάρχουν επιλογές και ευκαιρίες που αγνοούμε και δεν πρέπει να μας ξεφύγουν και θα μα βοηθήσουν να πέτυχουμε ένα θετικό αποτέλεσμα.
Σύνταξη - επιμέλεια: Θεόδωρος Καλαϊτζίδης, Πρόεδρος Ομίλου ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ – AFTER SCHOOL – Μαθηματικός, www.diakrotima.gr
Δρ Ταουσάνης Χρήστος, Επιστημονικός Διευθυντής EMPLOY EDU Σύμβουλοι Εκπαίδευσης & Σταδιοδρομίας