Α. ΜΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Σε «πρώιμα στάδια» ο επαγγελματικός προσανατολισμός στη χώρα μας…
Επειδή «η τεχνολογική γνώση της ανθρωπότητας διπλασιάζεται κάθε δύο
χρόνια» και επειδή «οι σημερινοί μαθητές θα εργασθούν σε δουλειές που ακόμη δεν
υπάρχουν, θα χρησιμοποιούν τεχνολογίες που δεν έχουν ακόμη εφευρεθεί και
θα λύνουν προβλήματα που δεν μπορούμε να φανταστούμε», η τυχαία επιλογή
επαγγέλματος έχει πλέον ακυρωθεί. Ακόμη και με βάση τα επικρατούντα πρότυπα
είτε την παραδοσιακή οικογενειακή προτροπή «να γίνεις, παιδί μου,
γιατρός ή δικηγόρος». Τη θέση τους έχουν πάρει η αναβάθμιση των επαγγελματικών
δεξιοτήτων – σε αντιστοιχία, όμως, και με την ιδιοσυγκρασία, τις δεξιότητες και
τα ενδιαφέροντα του ατόμου.
«Η έλλειψη επαγγελματικού
προσανατολισμού αποτελεί σοβαρή σπατάλη ανθρώπινου δυναμικού, εφευρετικότητας
και προόδου», υπογραμμίζει ο κ. Στράτος. Γιατί, όταν ο καθένας αποδίδει
καλύτερα, επειδή αξιοποιεί την ιδιοσυγκρασία και τις ικανότητες που διαθέτει,
αυτό είναι προς όφελος του ιδίου, αλλά και του επιχειρησιακού του χώρου
και, εν τέλει, της οικονομίας και του κοινωνικού συνόλου. Ωστόσο, ο
επαγγελματικός προσανατολισμός δεν αφορά μόνο τις νεότερες ηλικίες, που
προβληματίζονται για το ποια καριέρα θα ακολουθήσουν, αλλά και τους περισσότερο
ώριμους που, είτε από ανάγκη είτε από προσωπική απόφαση, θέλουν να αλλάξουν επαγγελματική
κατεύθυνση.
«Στον κατάλογο ακόμη μπαίνουν και οι
ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και μειονότητες. Άλλωστε, σε εποχή μεγάλης
ρευστότητας στην απασχόληση, όπως αυτή που βιώνουμε σήμερα, έχει πάρει μορφή
συνεχούς -και όχι εφάπαξ- ανάγκης προσαρμογής στη σταδιοδρομία του καθενός».
Και ο ρόλος του ΙΕΠΑΣ -που είναι μη κερδοσκοπικό Σωματείο- γίνεται ακόμη πιο σημαντικός
από τη διαπίστωση που εκφράζει, ότι ο επαγγελματικός προσανατολισμός ασκείται
ελλιπώς στα δημόσια σχολεία, ενώ έχει καταργηθεί και η κεντρική εποπτεία της
λειτουργίας αυτής. Στα δε ιδιωτικά σχολεία εφαρμόζεται επιλεκτικά -κυρίως στα
μεγάλα- και όχι πάντα απολύτως ικανοποιητικά.
«Εξάλλου, στη χώρα μας δεν
προσφέρονται επαρκή επικαιροποιημένα στοιχεία στο Διαδίκτυο τόσο για τις
ανάγκες της αγοράς όσο και για την κατάλληλη περιγραφή των ειδικοτήτων, όπως
συμβαίνει αλλού». Στις σημαντικές έρευνες και μελέτες που έχει πραγματοποιήσει
το ΙΕΠΑΣ, αναφέρουμε το Σχέδιο Δράσης για την παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικής
και εξατομικευμένου σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού στο πλαίσιο του
ομώνυμου Στρατηγικού Σχεδίου για το 2007-2013 (ΕΣΠΑ), όπως και τη μελέτη για
την Αποτύπωση Δομών και Δράσεων Επαγγελματικού Προσανατολισμού.
Διασκευή του άρθρου τη Χριστίνας
Δαμουλιανού, 3/2/2013, Εφημερίδα Καθημερινή
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1. Να επιβεβαιώσετε ή να διαψεύσετε τους ακόλουθους
ισχυρισμούς που αναφέρονται στο περιεχόμενο του κειμένου, σημειώνοντας την
ένδειξη «Σωστός» ή «Λανθασμένος». Να τεκμηριώστε την απάντησή σας, κάνοντας
αναφορά σε συγκεκριμένα σημεία του κειμένου.
- Καθοριστική η σημασία του επαγγελματικού
προσανατολισμού, εξαιτίας της ανάγκης οι νέοι να αντεπεξέλθουν στα νέα
επαγγελματικά δεδομένα.
- Ο επαγγελματικός προσανατολισμός απευθύνεται
σε ένα ευρύ φάσμα ηλικιακών ομάδων.
- Επαρκής θεωρείται ο ρόλος που καλείται να
διαδραματίσει ο επαγγελματικός προσανατολισμός στη χώρα μας.
- Δυστυχώς, σήμερα, η παροχή βοήθειας από το
Διαδίκτυο, αναφορικά με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, χαρακτηρίζεται
επουσιώδης.
- Στο κείμενο τονίζεται ότι ο επαγγελματικός
προσανατολισμός αποτελεί ανούσια διαδικασία προόδου.
2. Εστιάζοντας στη σημασία του επαγγελματικού
προσανατολισμού, να αποδώσετε περιληπτικά, σε 60-70 λέξεις, το περιεχόμενο των
δύο πρώτων παραγράφων του κειμένου, με σκοπό να ενημερώσετε τους συμμαθητές σας.
Μονάδες 10
3. Να εντοπίσετε έναν από τους τρόπους ανάπτυξης της δεύτερης παραγράφου
του κειμένου («Η
έλλειψη…κατεύθυνση.»).Να τεκμηριώσετε την άποψή σας.
Μονάδες 5
4. Τι πετυχαίνει η αρθρογράφος με τη χρήση του
μακροπερίοδου λόγου στην πρώτη παράγραφο του κειμένου, αναφορικά με την αντίδραση
του αναγνώστη; («Επειδή……έχει , πλέον, ακυρωθεί»).
Μονάδες 3
5. α) Να γράψετε τα συνώνυμα των λέξεων με την έντονη γραφή: εφευρεθεί, προτροπή, έλλειψη, όφελος, σημαντικός.
Μονάδες 5
β) Στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου να εντοπίσετε δύο διαρθρωτικές λέξεις, να δηλώσετε τη σημασία τους και στη συνέχεια να τις αντικαταστήσετε με ισοδύναμές τους.
Μονάδες 2
6. Να γράψετε ένα άρθρο που θα δημοσιευτεί στην ηλεκτρονική
εφημερίδα του σχολείου σας,
αναφερόμενοι στη σημασία του επαγγελματικού προσανατολισμού. (200-250
λέξεις)
Μονάδες 20
Β. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Τρεις Μεγάλες Χαρές, του Κώστα Καρυωτάκη
ΕΝΑΣ
ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΘΑΝΑΤΟΣ
Δεν
ξέρω τι φορούσε στο κεφάλι. Τα ρούχα της δεν είχαν ούτε σχήμα ούτε χρώμα.
Εμπήκε στο γραφείο κρατώντας στην αγκαλιά δυο παιδιά και σέρνοντας τέσσερα.
Καθένα έκλαιγε ή εφώναζε με ιδιαίτερο τρόπο. Άλλο τραβούσε το φουστάνι της,
άλλο τα μαλλιά της. Ένα αγόρι ως τριών χρονών έτρεμε με κάτι παράξενα
αναφιλητά, χωρίς να κλαίει. Όλα μαζί — φριχτή συμφωνία — εκοίταζαν τη μητέρα
τους όπως οι μουσικοί το μαέστρο. Αυτή όμως είχε ξεχάσει την παρτιτούρα της σ’
ένα κομψό γραφειάκι από acajou.
Στάθηκε
μπροστά μας με ορθάνοιχτα μάτια. Κάτι σαν ψεύτικο γέλιο, μια γκριμάτσα οίκτου
προς τον εαυτό της, εξηγούσε τα λόγια της. Ήταν Αρμένισσα. Ο άντρας της επέθανε
σ’ ένα χωριό, κ’ ήρθε από κει ζητώντας ψωμί για τα παιδιά της. Τώρα παρακαλούσε
να στεγασθεί. Κάποιος που ήξερε τη γλώσσα της τής είπε ότι δεν υπήρχε πουθενά
θέσις. Και καθώς δεν ήθελε να καταλάβει, την έβγαλαν έξω στο διάδρομο. Έμεινε
ξαπλωμένη με τα παιδιά της ως το μεσημέρι. Την άλλη μέρα, η ίδια ιστορία. Ήρθε
πολλές φορές ακόμη.
Επιτέλους
την έριξαν σε μια αποθήκη. Τριάντα οικογένειες προσφύγων που έμεναν εκειμέσα
είχαν χωρίσει τα νοικοκυριά τους πρόχειρα, με φανταστικούς τοίχους. Μπόγοι,
κασέλες, κουβέρτες απλωμένες, ξύλα βαλμένα στη γραμμή, εσχημάτιζαν τετράγωνα,
τα
μαχητικά τετράγωνα της
τελευταίας αμύνης. Σ’ αυτές τις φωλιές ακινητούσαν ή εσάλευαν πένθιμα σκιές
ανθρώπων. Τρεις τρεις, πέντε πέντε, σκορπισμένοι ανάμεσα σε ρυπαρά ρούχα και
υπολείμματα επίπλων, ήταν σα να ψιθύριζαν παραμύθια ή να προσπαθούσαν σιγά ν’
αποτινάξουν το σκοτάδι.
Τώρα η αποθήκη φωτίζεται από ένα κερί. Κάποιο δέμα τυλιγμένο με καθαρό άσπρο πανί έχει τοποθετηθεί προσεκτικά, κάθετα προς τον τοίχο, χάμου. Είναι το μικρότερο από τα έξι παιδιά της Αρμένισσας, που πέθανε λίγες ώρες μετά την εγκατάστασή τους. Τ’ αδέλφια του παίζουν έξω στον ήλιο. Η μητέρα, ξαλαφρωμένη, παραστέκει για τελευταία φορά το μωρό της. Οι άλλες γυναίκες τη μακαρίζουν, γιατί θα μπορέσει από αύριο να πιάσει δουλειά. Είναι σχεδόν ευτυχής. Και ο νεκρός ακόμη περιμένει με τόση αξιoπρέπεια.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
1. Ο Καρυωτάκης αναφέρεται στις συνθήκες που οδηγούν τη φτωχή γυναίκα στην αναζήτηση εργασίας. Ποιες είναι οι εντυπώσεις που σας δημιουργούνται; (50-60 λέξεις).
Μονάδες 10
2. Να επιβεβαιώσετε ή να διαψεύσετε τους ακόλουθους
ισχυρισμούς που αναφέρονται στο περιεχόμενο του κειμένου, σημειώνοντας την
ένδειξη «Σωστός» ή «Λανθασμένος».
- Είναι
προφανής η δυσμενής σωματική και ψυχική κατάσταση της γυναίκας.
- Η
γυναίκα αναζητά μια θέση εργασίας.
- Γίνεται
αντιληπτή η τάση φυγής της πρωταγωνίστριας από τη διαδικασία διεκδίκησης
μιας θέσης εργασίας.
- Η άτυχη γυναίκα, εν τέλει, αδυνατεί να ενταχθεί στον εργασιακό χώρο.
3. Να σχολιάσετε τον τίτλο του διηγήματος.
Μονάδες 5
4. Ο συγγραφέας χρησιμοποιεί στην αρχή του κειμένου του το α΄ ενικό πρόσωπο. Για ποιον λόγο, πιστεύετε, ότι κάνει την επιλογή αυτή;
Μονάδες 5
5. Να εντοπίσετε μια παρομοίωση και να εξηγήσετε τη λειτουργία της.
Μονάδες 5
6. Ποιους προβληματισμούς σάς
προκάλεσε το παρόν κείμενο, αναφορικά με τις συνθήκες εύρεσης εργασίας; (150-200λέξεις)
Μονάδες 20
ΕΝΔΕΙΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Α. Μη λογοτεχνικό κείμενο
1.
- Σωστός : « Επειδή…ακυρωθεί».
- Σωστός: «Ωστόσο, ο επαγγελματικός
προσανατολισμός…κατεύθυνση».
- Λανθασμένος : «…ασκείται ελλιπώς στα δημόσια
σχολεία...ικανοποιητικά».
- Σωστός : «Εξάλλου...αλλού».
- Λανθασμένος : «Η έλλειψη επαγγελματικού προσανατολισμού...Στράτος».
2. Διαβάζοντας το συγκεκριμένο απόσπασμα σχετικά με την αναγκαιότητα του επαγγελματικού προσανατολισμού, προβληματίστηκα και θα ήθελα να σας ενημερώσω σχετικά. Βάσει, λοιπόν, των επικαιροποιημένων στοιχείων για τον επαγγελματικό βίο, κρίνεται καθοριστική η δυνατότητα μιας ουσιαστικής επαγγελματικής κατεύθυνσης για ένα ευρύ φάσμα ηλικιών. Σκοπός του επαγγελματικού προσανατολισμού, που η απουσία του αποτελεί οικονομικό και κοινωνικό πλήγμα, είναι να αξιοποιηθούν επαγγελματικά τόσο τα γνωστικά όσο και τα ηθικά γνωρίσματα του ατόμου.
3. Η παράγραφος αναπτύσσεται με τη μέθοδο της αιτιολόγησης. Συγκεκριμένα, στα σχόλια της παραγράφου : «Γιατί όταν….κοινωνικού συνόλου» , αιτιολογείται η θέση που παρατίθεται στη θεματική περίοδο : « Η έλλειψη…προόδου», αναφορικά με τη σημασία του επαγγελματικού προσανατολισμού. Ο αιτιολογικός σύνδεσμος «Γιατί» επιβεβαιώνει τη μέθοδο.
4. Η αρθρογράφος στην πρώτη παράγραφο του κειμένου προβαίνει σε χρήση μακροπερίοδου λόγου, συνδυάζοντας κύριες με δευτερεύουσες προτάσεις. Διαμορφώνεται ένα ύφος σύνθετο, επίσημο και αυστηρό, ενώ παράλληλα αποδεικνύεται η ικανότητα του συγγραφέα να παρουσιάζει αναλυτικά την επιχειρηματολογία του. Βάσει αυτών, προσδίδεται στον λόγο έμφαση και ένταση.
5α)
Ανακαλυφθεί, υπόδειξη,
απουσία, συμφέρον, καθοριστικός.
β) « Γιατί» : αιτιολόγηση/ Επειδή
« Ωστόσο» : αντίθεση/ Όμως
6.
ΑΡΘΡΟ : τίτλος, αφόρμηση από
επίκαιρο θέμα, ύφος σοβαρό, αντικειμενικό, χρήση, κυρίως γ΄ προσώπου.
Σημασία
επαγγελματικού προσανατολισμού.:
- Οδηγεί το νεαρό άτομο στην κατάκτηση της
αυτογνωσίας.
- Ενημερώνει αναφορικά με τα κορεσμένα και μη
επαγγέλματα à ανταπόκριση στην αγορά εργασίας.
- Πληροφορεί για τα χαρακτηριστικά και τις
συνθήκες κάθε επαγγέλματος.
- Βοηθά τον νέο να προβεί σε συνετές και
ελεύθερες επιλογές και επαγγελματικές κατευθύνσεις.
Β. Λογοτεχνικό κείμενο
1. Εμφανής καθίσταται η απόγνωση, καθώς και η λαχτάρα της φτωχής γυναίκας, προκειμένου να καταλάβει μια θέση εργασίας. Φαίνεται ψυχικά επιβαρυμένη, γεγονός που μου καλλιεργεί έντονη συμπάθεια προς το πρόσωπό της. Η υπομονή της απέναντι στις δυσμενείς συνθήκες σε συνδυασμό με την επιμονή της εντυπωσιάζουν, ενώ τη θαυμάζω που καταφέρνει τελικά να οδηγηθεί στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
2.
- Σωστός: «Τα ρούχα της…κλαίει».
- Σωστός: «Ο άντρας της…θέσις».
- Λανθασμένος: «Και καθώς …πολλές φορές ακόμη».
- Λανθασμένος: «Οι άλλες γυναίκες …αξιοπρέπεια».
3. Ο παρών συνυποδηλωτικά δοσμένος τίτλος αναφέρεται στην ψυχική καταρράκωση των ατόμων εκείνων, που αγωνίζονται για την εύρεση μιας θέσης εργασίας, βιώνοντας συνεχή ανασφάλεια και αβεβαιότητα.
4. Ο Καρυωτάκης στην αρχή του κειμένου του προβαίνει σε χρήση του α΄ ρηματικού προσώπου. Απώτερος στόχος του είναι η συμμετοχή του στην περιγραφή των γεγονότων. Ο λόγος καθίσταται άμεσος, οικείος και ζωντανός, καθώς δείχνει να είναι ο ίδιος μάρτυρας όσων περιγράφει.
5. Ο ποιητής επικαλείται εκφραστικά μέσα. Ένα εξ αυτών είναι η παρομοίωση: «εκοίταζαν τη μητέρα τους όπως οι μουσικοί το μαέστρο». Μέσω αυτής αναδεικνύεται το συναίσθημα της ψυχικής ένωσης των παιδιών με τη μητέρα. Ο ψυχικός σύνδεσμος, η εμπιστοσύνη και ο θαυμασμός είναι στοιχεία εμφανή.
6. Άξονες απάντησης
- Προβληματισμός, αναφορικά με τις προϋποθέσεις
που υποχρεούται να πληροί ο υποψήφιος εργαζόμενος.
- Κατάλληλο εργασιακό περιβάλλον.
- Άραγε, κατά πόσο το άτομο- υποψήφιος σήμερα
διαθέτει εκείνα τα ψυχικά εφόδια που θα τον βοηθήσουν να αντεπεξέλθει στις
όποιες εργασιακές δυσκολίες;
Αναζήτησε εύκολα το υλικό που ψάχνεις, πατώντας κλικ εδώ.