Γράφει ο Αποστόλης Ζυμβραγάκης*
Η διδασκαλία της ιστορίας σε ένα παιδί μπορεί να είναι ένα δύσκολο έργο, αλλά υπάρχουν διάφορα κόλπα που μπορούν να το κάνουν ταυτόχρονα διασκεδαστικό και ελκυστικό.
Ένα τέχνασμα είναι η χρήση πρακτικών δραστηριοτήτων. Τα παιδιά είναι εκ φύσεως περίεργα και τους αρέσει να μαθαίνουν μέσα από το παιχνίδι και την εξερεύνηση. Οι πρακτικές δραστηριότητες, όπως η κατασκευή μοντέλων ιστορικών κτηρίων ή μνημείων, η αναπαράσταση ιστορικών γεγονότων ή η σχεδίαση χρονοδιαγραμμάτων (timelines), μπορούν να κάνουν την ιστορία ζωντανή για αυτά.
Ένα άλλο τέχνασμα είναι η χρήση της αφήγησης ιστοριών και του παιχνιδιού ρόλων. Τα παιδιά είναι συχνά πιο αφοσιωμένα, όταν μπορούν να ταυτιστούν με τους χαρακτήρες και τα γεγονότα της ιστορίας. Η αφήγηση ιστοριών για ιστορικά πρόσωπα ή γεγονότα και η ενθάρρυνση των παιδιών να παίξουν ρόλους μπορούν να τα βοηθήσουν να κατανοήσουν το πλαίσιο και τη σημασία αυτών που μαθαίνουν.
Η χρήση της τεχνολογίας μπορεί επίσης να είναι ένα χρήσιμο τέχνασμα στη διδασκαλία της ιστορίας. Διαδραστικά παιχνίδια, βίντεο και εφαρμογές μπορούν να κάνουν τη μάθηση διασκεδαστική και ελκυστική για τα παιδιά. Μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν, για να συμπληρώσουν τα μαθήματα στην τάξη και να παρέχουν διαδραστικές δραστηριότητες που θα συμβάλλουν στην αυτενέργεια των παιδιών.
Ένα άλλο τέχνασμα είναι η σύνδεση της ιστορίας με το παρόν. Η ιστορία συχνά διδάσκεται ως μια σειρά από ημερομηνίες και γεγονότα, αλλά είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι είναι επίσης μια ιστορία ανθρώπων και γεγονότων που διαμόρφωσαν τον κόσμο στον οποίο ζούμε σήμερα. Συνδέοντας τα ιστορικά γεγονότα με τα σημερινά ζητήματα, τα παιδιά μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα τη σημασία αυτών που μαθαίνουν και πώς σχετίζονται με τη δική τους ζωή.
Η πραγματοποίηση εκδρομών είναι επίσης ένας πολύ καλός τρόπος για τη διδασκαλία της ιστορίας. Η επίσκεψη σε ιστορικές τοποθεσίες, μουσεία και μνημεία μπορεί να προσφέρει στα παιδιά μια απτή σύνδεση με το παρελθόν και να ζωντανέψει την ιστορία με τρόπο που δεν μπορεί να το κάνει η ανάγνωση ενός σχολικού βιβλίου.
Τέλος, είναι σημαντικό να κάνετε την ιστορία διασκεδαστική. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το χιούμορ σας, να κάνετε αστεία, να παίξετε παιχνίδια, να φτιάξετε καρτέλες, κουίζ και να χρησιμοποιήσετε και άλλες διαδραστικές μεθόδους, ώστε να κάνετε το παιδί να ενδιαφερθεί περισσότερο για το θέμα.
Εν κατακλείδι, η διδασκαλία της ιστορίας σε ένα παιδί μπορεί να είναι πρόκληση, αλλά χρησιμοποιώντας πρακτικές δραστηριότητες, αφηγήσεις, παιχνίδια ρόλων, τεχνολογία, συνδέοντας τα γεγονότα με το παρόν, πραγματοποιώντας εκδρομές και κάνοντας το θέμα διασκεδαστικό, μπορείτε να την κάνετε μια ελκυστική και ευχάριστη εμπειρία για το παιδί.
* Αποστόλης Ζυμβραγάκης, Φιλόλογος - M.Ed. Ειδικός Παιδαγωγός